Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

IV ETAP EDUKACYJNY

Temat: Degradacja środowiska.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • I.3.4 uczeń: wykazuje na przykładach, że zbyt intensywne wykorzystanie rolnicze gleb oraz nieumiejętne zabiegi agrotechniczne powodują w wielu częściach świata degradację gleb, co w konsekwencji prowadzi do spadku produkcji żywności, a w niektórych regionach świata do głodu i ubóstwa.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • rozumie przyczyny oraz skutki degradacji gleb,

  • wskazuje zależność między procesem pustynnienia a produkcją żywności,

  • na podstawie danych omawia stan zasolenia gleb na świecie,

  • wykazuje, że zmiana stosunków wodnych w glebie przyczynia się do ich degradacji,

  • wykazuje na wybranych przykładach, jak degradacja gleb przyczynia się do spadku produkcji żywności a także do głodu i ubóstwa,

  • proponuje możliwości zmniejszenia degradacji gleb w różnych regionach świata,

  • wskazuje na mapie świata i Polski przykłady obszarów narażonych na erozję gleb, pustynnienie oraz zanieczyszczenia przemysłowe
    i komunikacyjne,

  • omawia wpływ czynników przyrodniczych na tempo degradacji gleb na wybranych obszarach,

  • charakteryzuje zmiany zachodzące w glebie i środowisku przyrodniczym na wskazanym obszarze w wyniku kwaśnych dreszczów, erozji, zanieczyszczenia na skutek niewłaściwego stosowania środków ochrony roślin i nawozów sztucznych.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • potrafi wymienić główne rodzaje degradacji gleb,

  • potrafi określić sposoby zapobiegania degradacji,

  • charakteryzuje proces erozji gleb i pustynnienie,

  • lokalizuje obiekty na różnych mapach,

  • poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,

  • poprawnie czyta mapy,

  • zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje,

  • samodzielnie uczy się,

  • współpracuje w grupie.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Geografia,

Biologia, Chemia

Porozumiewanie

się w języku

ojczystym

Nauczyciel odtwarza film (zasób nr 1).

Na podstawie filmu uczniowie przedstawiają etapy powstawania gleby. Następnie przedstawiają znaczenie gleb w przyrodzie i w rolnictwie.

Mapa, atlas, film (zasób nr 1)

Burza mózgów, pogadanka,

Zbiorowa,

jednolita

Etap realizacji

Geografia,

Biologia, Chemia,

Wiedza o

Społeczeństwie

Porozumiewanie

się w języku

ojczystym,

umiejętność uczenia się,

kompetencje społeczne i obywatelskie,

inicjatywność i przedsiębiorczość

Nauczyciel przedstawia galerię zdjęć (zasób nr 2).

Omawia przyczyny degradacji gleb, następnie dzieli klasę na grupy, rozdaje atlasy i zadanie do wykonania.

Zadanie dla grup

Na podstawie informacji zawartych w Internecie oraz na podstawie galerii zdjęć w zasobie multimedialnym, scharakteryzuj wskazany rodzaj degradacji gleby. Uwzględnij:

a) przyczyny,

b) skutki,

c) obszary występowania,

d) dlaczego jest to forma degradacji gleby.

Grupa 1 – erozja wodna

Grupa 2 – erozja wietrzna

Grupa 3 – zakwaszenie gleby

Grupa 4 – nieprawidłowe nawożenie i ochrona gleb

Grupa 5 – zanieczyszczenia i zniszczenia przemysłowe i komunikacyjne

Następnie chętni uczniowie prezentują wyniki swojej pracy. Obszary występowania pokazują na mapach ściennych.

Mapa, atlas, galeria zdjęć (zasób nr 2)

Model przyczynowo – skutkowy, pogadanka, dyskusja

Zbiorowa,

jednolita

Geografia,

Biologia, Chemia,

Wiedza o

Społeczeństwie

Porozumiewanie

się w języku

ojczystym,

umiejętność uczenia się,

kompetencje społeczne i obywatelskie,

inicjatywność i przedsiębiorczość

Na podstawie fotografii w galerii oraz wcześniej zdobytych informacji uczniowie tworzą w poprzednich grupach mapę mentalną.

Na środku tablicy należy umieścić nagłówek: SPOSOBY OGRANICZANIA DEGRADACJI GLEB.

Od tytułu powinny się rozchodzić promienie oznaczające poszczególne rodzaje degradacji gleb – od każdego z haseł powinny odchodzić promienie oznaczające sposoby ograniczenia degradacji.

Nauczyciel prosi wybranego ucznia z każdej grupy o zaprezentowanie swojej mapy.

Mapa, atlas, galeria zdjęć (zasób nr 2)

Mapa mentalna, dyskusja

Zbiorowa,

jednolita

Etap podsumowania

Geografia,

Biologia, Chemia,

Wiedza o

Społeczeństwie

Porozumiewanie

się w języku

ojczystym,

umiejętność uczenia się,

kompetencje społeczne i obywatelskie,

W podsumowaniu uczniowie przedstawiają dla gleb skutki:

  • nadmiernego nawożenia,

  • nadmiernego nawodnienia,

  • monokultury upraw,

  • niewłaściwych zabiegów agrotechnicznych.

dyskusja

Zbiorowa,

jednolita

R7Blfp4DKr1Ag

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 85.73 KB w języku polskim
R1R8QnVN2xi2m

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 116.50 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3