Degradacja środowiska
SCENARIUSZ LEKCJI
IV ETAP EDUKACYJNY
Temat: Degradacja środowiska.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.3.4 uczeń: wykazuje na przykładach, że zbyt intensywne wykorzystanie rolnicze gleb oraz nieumiejętne zabiegi agrotechniczne powodują w wielu częściach świata degradację gleb, co w konsekwencji prowadzi do spadku produkcji żywności, a w niektórych regionach świata do głodu i ubóstwa.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
rozumie przyczyny oraz skutki degradacji gleb,
wskazuje zależność między procesem pustynnienia a produkcją żywności,
na podstawie danych omawia stan zasolenia gleb na świecie,
wykazuje, że zmiana stosunków wodnych w glebie przyczynia się do ich degradacji,
wykazuje na wybranych przykładach, jak degradacja gleb przyczynia się do spadku produkcji żywności a także do głodu i ubóstwa,
proponuje możliwości zmniejszenia degradacji gleb w różnych regionach świata,
wskazuje na mapie świata i Polski przykłady obszarów narażonych na erozję gleb, pustynnienie oraz zanieczyszczenia przemysłowe
i komunikacyjne,omawia wpływ czynników przyrodniczych na tempo degradacji gleb na wybranych obszarach,
charakteryzuje zmiany zachodzące w glebie i środowisku przyrodniczym na wskazanym obszarze w wyniku kwaśnych dreszczów, erozji, zanieczyszczenia na skutek niewłaściwego stosowania środków ochrony roślin i nawozów sztucznych.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
potrafi wymienić główne rodzaje degradacji gleb,
potrafi określić sposoby zapobiegania degradacji,
charakteryzuje proces erozji gleb i pustynnienie,
lokalizuje obiekty na różnych mapach,
poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,
poprawnie czyta mapy,
zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje,
samodzielnie uczy się,
współpracuje w grupie.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Geografia, Biologia, Chemia | Porozumiewanie się w języku ojczystym | Nauczyciel odtwarza film (zasób nr 1). Na podstawie filmu uczniowie przedstawiają etapy powstawania gleby. Następnie przedstawiają znaczenie gleb w przyrodzie i w rolnictwie. | Mapa, atlas, film (zasób nr 1) | Burza mózgów, pogadanka, | Zbiorowa, jednolita |
Etap realizacji | Geografia, Biologia, Chemia, Wiedza o Społeczeństwie | Porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość | Nauczyciel przedstawia galerię zdjęć (zasób nr 2). Omawia przyczyny degradacji gleb, następnie dzieli klasę na grupy, rozdaje atlasy i zadanie do wykonania. Zadanie dla grup Na podstawie informacji zawartych w Internecie oraz na podstawie galerii zdjęć w zasobie multimedialnym, scharakteryzuj wskazany rodzaj degradacji gleby. Uwzględnij: a) przyczyny, b) skutki, c) obszary występowania, d) dlaczego jest to forma degradacji gleby. Grupa 1 – erozja wodna Grupa 2 – erozja wietrzna Grupa 3 – zakwaszenie gleby Grupa 4 – nieprawidłowe nawożenie i ochrona gleb Grupa 5 – zanieczyszczenia i zniszczenia przemysłowe i komunikacyjne Następnie chętni uczniowie prezentują wyniki swojej pracy. Obszary występowania pokazują na mapach ściennych. | Mapa, atlas, galeria zdjęć (zasób nr 2) | Model przyczynowo – skutkowy, pogadanka, dyskusja | Zbiorowa, jednolita |
Geografia, Biologia, Chemia, Wiedza o Społeczeństwie | Porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość | Na podstawie fotografii w galerii oraz wcześniej zdobytych informacji uczniowie tworzą w poprzednich grupach mapę mentalną. Na środku tablicy należy umieścić nagłówek: SPOSOBY OGRANICZANIA DEGRADACJI GLEB. Od tytułu powinny się rozchodzić promienie oznaczające poszczególne rodzaje degradacji gleb – od każdego z haseł powinny odchodzić promienie oznaczające sposoby ograniczenia degradacji. Nauczyciel prosi wybranego ucznia z każdej grupy o zaprezentowanie swojej mapy. | Mapa, atlas, galeria zdjęć (zasób nr 2) | Mapa mentalna, dyskusja | Zbiorowa, jednolita | |
Etap podsumowania | Geografia, Biologia, Chemia, Wiedza o Społeczeństwie | Porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, | W podsumowaniu uczniowie przedstawiają dla gleb skutki:
| dyskusja | Zbiorowa, jednolita |