Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RsdLQ0YvlJZg91
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta ukazuje fotografię Muzeum Guggenheima Franka O. Gehry’ego. Przedstawia budynek o rozczłonkowanej bryle i masywnym kształcie, położony nad akwenem oraz na tle architektury miejskiej. Nad miastem rozciąga się zachmurzone niebo.

Dekonstruktywizm i styl Blob – idea fragmentacji i fantazji w architekturze

Ważne daty

lata 80. XX wieku – dekonstruktywizm

lata 90. XX wieku – powstanie fantazyjnej formy Blob

1988 rok – wystawa Architektura dekonstruktywistyczna w Nowojorskim Museum of Modern Art

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RReU15qaINR8m1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, cc0.

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;

5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury.

Nauczysz się

charakteryzować styl Blob;

rozpoznawać dzieła architektury reprezentującej wskazane style;

przyporządkowywać dzieła do autorów i miejsc, w których się znajdują;

opisywać bryłę i plan budowli.

Defragmentacja architektury – dekonstruktywizm

Dekonstruktywizm to ruch postmodernistycznej architektury, który pojawił się w latach 80. XX wieku. Nazwa pochodzi od idei dekonstrukcji francuskiego semiotyka Jacquesa Derridy, który uważał, że znaczenie danego tekstu wynika z różnicy pomiędzy użytymi słowami, a nie z odniesienia do rzeczy, które one oznaczają. Rozwój dekonstruktywizmu architektonicznego rozpoczął się w Stanach Zjednoczonych, gdy architekci zaczęli przekładać filozofię Derridy na język projektowania budynków. Ruch zapoczątkował Peter Eisenman (urodzony 1932), który zaczął tworzyć projekty domów rozczłonkowanych, przeciwstawnych geometrii klasycznego modernizmu. Architektura dekonstruktywizmu charakteryzuje się brakiem harmonii, ciągłości i symetrii, a głównym założeniem jest idea defragmentacji. W 1988 roku zorganizowano w Museum of Modern Art w Nowym Jorku pierwszą wystawę projektów dekonstruktywistycznych. Dekonstruktywizm pojawił się w dużych przedsięwzięciach budowlanych w latach 90., a jego głównymi przedstawicielami byli między innymi Peter Eisenman (urodzony  1932), Frank Gehry (urodzony  1929), Zaha Hadid (1950‑2016), Rem Koolhaas (urodzony 1944), Daniel Libeskind (urodzony 1946) i Bernard Tschumi (urodzony 1944).

W latach 1987‑1989 powstało Muzeum Vitra w Wiel‑am‑Rhein w Niemczech dla szwajcarsko‑niemieckiej fabryki mebli biurowych. Projektowali je między innymi Charles i Ray Eamesowie i Frank Gehry. O wyjątkowości budowli świadczą: zdekonstruowana forma oraz prowokujące fasady budynku. Światło wpada do wnętrza przez przeszklone dachy oraz wieże. Mimo skromnej skali, budynek Muzeum Vitra powstał jako programowe dzieło dekonstruktywizmu – kolaż wież, pochylni i sześcianów. Jego ekspresyjne formy nie są arbitralne, lecz zależą od ich funkcji i oświetlenia. Powierzchnia wystawiennicza – ok. 700 metrów kwadratowych rozciąga się na dwa piętra.

R2KepzWXLDvDH1
Ilustracja interaktywna przedstawia Muzeum Vitra Franka O. Gehry'ego w Wiel-am-Rhein w Niemczech. Przedstawia biały budynek o rozczłonkowanej bryle i masywnym kształcie. Poszczególne elementy bryły są ukośne, Budowla nie posiada dostępnych okien. Architekt połączy elementy białego tynku i stopu tytanu i cynku. Fotografia ukazuje budowlaną na tle natury - płaskiego trawnika z błękitem nieba w tle.. Dodatkowe informacje na stronie:: 1. Budynek zawiera wiele krzywizn oraz fantazyjnych elewacji. 2. Elewacje zostały pozbawione okien, dzięki czemu wnętrze zyskało na przestrzeni wystawowej - ściany mogą być dowolnie zagospodarowane. 3. Ściany są gładkie o abstrakcyjnych kształtach.
Frank Gehry, Muzeum Vitra, 1987-1989, Wiel-am-Rhein, Niemcy, 1987-1989, vitra.com, CC BY-SA 3.0
RrSQSKkv9y2UW1
Frank Gehry, Muzeum Vitra, 1987-1989, Wiel-am-Rhein, parteru i piętra, Niemcy, 1987-1989, plan, pinimg.com, CC BY 3.0

W latach 1990‑1993 powstał budynek remizy strażackiej fabryki mebli Vitra w Niemczech według projektu Zahy Hadid. To przykład pełnej dynamizmu betonowej formy architektonicznej. Konstrukcja obiektu składa się z szeregu płaszczyzn o ostrych kątach potęgujących wrażenie zamrożonego ruchu. Obecnie budynek pełni funkcję wystawienniczą.

RZnQ2thwboY5j1
Źródło: online-skills.

W 1989 roku Daniel Libeskind, amerykański architekt polskiego pochodzenia, wygrał konkurs na projekt Muzeum Żydowskiego w Berlinie. Muzeum liczy około 15 000 metrów kwadratowych i można do niego dotrzeć jedynie podziemnym przejściem ze znajdującego się w pobliżu starego budynku w stylu barokowym. W podziemiach zwiedzający natrafiają na trzy przecinające się skośne korytarze, z których jeden prowadzi do wyjścia, drugi przed budynek, a trzeci ku betonowej wieży. Budowla Daniela Libeskinda wyznaczyła nowe kryteria, ukazując wyjątkową zależność między treścią muzeum a jego architekturą. Charakterystyczne dla niego są: cynkowa powłoka oraz ukośne okna, a wewnątrz betonowa pustka.

Forma, bryła i plan architektoniczny blaszanej konstrukcji zaprojektowanej przez Libeskinda, odwołuje się do wielu aspektów szeroko pojętej kultury żydowskiej. Już sam ogląd i owe doświadczanie muzeum przywołuje elementy, wątki i cytaty zaczerpnięte z żydowskiej tradycji. (…) Daniel Libeskind, architekt muzeum - świadom owej względności czasowej w kulturze Żydów - określając swoją budowlę powiedział: „mam nadzieję, że ten budynek, zarówno jako epilog, jak i prolog, będzie naświetlał istotę dnia dzisiejszego, który także oznacza jutro.

Źródło: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/11115/1/05_Artur_Kamczycki_Muzeum_Libeskinda_w_Berlinie_195‑225.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)

R1B1PqxKg1h6Y1
Daniel Libeskind, Muzeum Żydowskie, widok z lotu ptaka na muzeum i barokowy budynek, fasada budynku, plan, wnętrze, 2001, Berlin, Niemcy, museumsportal-berlin.de, CC BY 3.0

Wielkie realizacje dekonstruktywizmu

Muzeum Guggenheima w Bilbao to jeden z najbardziej znanych przykładów dekonstruktywizmu i stylu Blob. Jest połączeniem złożonych, skomplikowanych form. Frank Gehry nie tylko zrewolucjonizował sposób myślenia architektów i ludzi o muzeach, ale także pobudził gospodarkę Bilbao, o czym świadczy zdumiewający sukces muzeum. Budowa obiektu miała miejsce między październikiem 1993 a październikiem 1997 roku. Ze względu na matematyczną złożoność kształtu krzywoliniowego, architekt użył zaawansowanego oprogramowania CATIA, początkowo stosowanego w przemyśle lotniczym, aby wiernie oddać swoją koncepcję. Zewnętrzna ściana wykonana została z tytanu. Wykończenie z prawie 33.000 bardzo drobnych płyt tytanowych dało szorstki i organiczny efekt. Dwa pozostałe materiały użyte w budynku to wapień i szkło, które doskonale ze sobą harmonizują, tworząc niezrównany efekt wizualny.

W kształcie bryły muzeum można doszukać się odniesień do spiętrzonych białych żagli dawnych okrętów, inni widzą w srebrzystej, lśniącej powłoce „wielką rybę”. Powierzchnia muzeum ma 32 500 metrów kwadratowych. Na trzech poziomach ulokowane są sale wystawowe o łącznej powierzchni 11 tysięcy metrów kw. Większość sal ma nieregularne kształty. Największa sala ma blisko 4 tysiące metrów! Wrażenie jej ogromu zwiększa ogromna wysokość i brak wewnątrz jakichkolwiek kolumn wspierających sklepienie. Muzeum Guggenheima w Bilbao jest pierwszym muzeum na świecie, którego forma przyciąga o wiele większe zainteresowanie niż zawartość zbiorów. Frank Gehry pracując nad projektem stworzył ogromną ilość animacji komputerowych, w których badał efekty świetlne wywołane na bryle budynku przez światło dzienne i sztuczne. W efekcie w zależności od pory roku i pory dnia można podziwiać dziesiątki, jeśli nie setki wariantów ogromnej rzeźby‑muzeum - od satynowej srebrnej poświaty, przez błękit nieba do złota i purpury zachodzącego słońca.
Arcydzieło dekonstruktywizmu, kierunku mającego licznych wrogów, zniewoli swym pięknem najbardziej zatwardziałych przeciwników.

Źródło: http://www.artinfo.pl/pl/blog/relacje/wpisy/efekt‑bilbao‑wizyta‑w-muzeum‑guggenheima2 (dostęp z dnia 31.03.2018)

R1PWqZvRzmnfR11
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomie prostokąta przedstawia fotografię Muzeum Guggenheima Franka O. Gehry'ego. Obejmuje budynek o rozczłonkowanej bryle i masywnym kształcie, położony nad akwenem oraz na tle architektury miejskiej. Nad miastem rozciąga się zachmurzone niebo. Dodatkowe informacje otwierane poprzez kliknięcie w aktywne punkty:: 1. Budynek został wpisany w zastany kontekst urbanistyczny, znajduje się między operą (Teatro Arriaga), uniwersytetem (Universidad de Deusto) i muzeum sztuk pięknych (Museo de Bellas Arte). 2. Muzeum ma postać metalowego zestawu, wyrastającego z rzek, oplatającego najbardziej i wnikającego na ulice miasta. 3. Lustrzano-szare tytanowe blachy tytanu przejmują zmienną kolorystykę nieba i wnętrza budynku, oddają kolory, połyskują w świetle. 4. Niematerialne wrażenie ruchu jest wzmocnione przez odbicia budowli w wodzie.
Frank O. Gehry, Muzeum Guggenheima, 1997, Bilbao, Hiszpania, wikimedia.org, CC BY 2.0

W latach 1992‑1996 Frank Gehry współpracował z chorwackim architektem  Vlado Milunićem przy projekcie Tańczącego domu. Budynek położony jest na terenie o wielkim historycznym znaczeniu- w miejscu domu zniszczonego przez bombardowanie Pragi przez USA w 1945 roku. Wyróżnia się na tle otaczających go barokowych, gotyckich i secesyjnych budynków, z których słynie Praga.

RVHLg6zE2eBFH1
Ilustracja interaktywna o kształcie kwadratu przedstawia fotografię Tańczącego Domu, zaprojektowanego przez Franka O. Gehry’ego i Vlado Milunića. Zdjęcie ukazuje widok na budowle od strony ulicy, a ujęcie jest z jego narożnej strony. Na tle błękitnego nieba ukazuje się nierówna fasada o powyginanych kształtach z liczną liczbą okien. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Fasada budynku składa się z 99 betonowych paneli, każdy o innym kształcie i wymiarze. Na szczycie budynku znajduje się duża skręcona konstrukcja z metalu zwana Meduzą. 2. Dom Tańca składa się z dwóch części. Pierwsza to szklana wieża, która zwęża się w połowie swojej wysokości i jest podtrzymywana przez zakrzywione kolumny. Druga część biegnie równolegle do rzeki i charakteryzuje się pofałdowanymi listwami i nierównomiernymi oknami. Okna mają wystające ramy w celu osiągnięcia trójwymiarowego efektu. Kręte profile na fasadzie służą do zmiany perspektywy i zmniejszenia kontrastu z otaczającymi budynkami.
Frank Gehry, Vlado Milunić, Tańczący Dom, 1996, Praga, Czechy, wikimedia.org, domena publiczna

W Paryżu znajduje się Parc de la Villette projektu Szwajcara Bernarda Tschumi. To jedno z najbardziej rozpoznawalnych dzieł dekonstruktywizmu. Park zlokalizowany jest na terenie dawnej paryskiej rzeźni i targu zwierząt, zajmuje 55 hektarów. Został zaprojektowany jako miejsce, w którym natura i działalność człowieka łączą się ze sobą.

R1LzjHQHkR0U5
Ilustracja interaktywna o kształcie prostokąta przedstawia zdjęcie z widokiem na Parc Villette Bernarda Tschumia. Na pierwszym planie zdjęcia widać rzekę, za którą rozciąga się widok na plac Vilette, Muzeum Nauki i Przemysłu. Architektura w parku posiada cechy dekonstruktywizmu. Dodatkowe informacje zamieszczone poniżej: 1. Przestrzeń jest wypełniona obszarami stworzonymi do granic, zabawy, relaksu i handlu. Latem otwarta przestrzeń staje się dostępna kinem na wolnym powietrzu.
Bernard Tschumi, Parc de la Villette, 1982-1998, Paryż, Francja, commons.wikimedia.org

Kansai to międzynarodowy port lotniczy położony na sztucznej wyspie w japońskiej Zatoce Osaka. Lotnisko jest niezwykłe ze względu na długi budynek terminaluTerminalterminalu, liczący blisko 1,7 km. Kansai zostało otwarte 4 września 1994 roku, zbudowano je w celu zmniejszenia przeludnienia na międzynarodowym lotnisku w Osace. Głównym terminalem pasażerskim jest jednopiętrowy budynek o powierzchni 3 186 680 m², zaprojektowany komputerowo przez Renzo Piano Building Workshop.

RBieTUJb4T2Tx1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia Port Lotniczy Kansai, połączenia przez Renzo Piano. Fotografia ukazuje widok z góry na lotnisko w całości dostępne na sztucznej wyspie. Rozczłonkowane bryły składające się na konstrukcje wykonane są ze stali i szkła, zastosowane na zasadach architektury dekonstruktywistycznej. Na fotografii dookoła bryły terminala zaparkowane są samoloty. Po lewej stronie znajdują się pasy z wytyczonymi fragmentami zieleni. Dodatkowe informacje :zamieszczone na ilustracji, jako aktywne punkty: 1. Dach terminala ma kształt płata, który umożliwia swobodny przepływ powietrza w budynku. Niski, łagodnie wygięty aerodynamiczny dach budynku pokrywa 90 000 identycznych paneli ze stali nierdzewnej, dzięki czemu jest na odporny na huragany.
Renzo Piano, Port Lotniczy Kansai, 1994, Osaka, Japonia, pinterest.com, CC BY 3.0

Polskim przykładem budynku w stylu dekonstruktywizmu jest krzywy domek w Sopocie. Inspiracjami dla architektów były ilustracje i rysunki Jana Marcina Szancera i Per Dahlberga. Na parterze znajduje się pawilonPawilonpawilon handlowo‑gastronomiczny, a na pierwszym piętrze restauracja. Drugie piętro i poddasze zajmują pomieszczenia biurowe, galerie i pracownie artystyczne.

R18feKQqbMkIT1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia Krzywy domek w Sopocie wykonany przez zespół projektowy Szotyński i Zaleski. Fotografia ukazuje budynek od strony ulicy, zwanej potocznie Monciakiem. Posiada falistą fasadę wykończoną kamieniem i piaskowcem. Wejście w całości jest witrażem, a dach pokryty blaszaną, emaliowaną dachówką, Kolory przechodzą od ciepłej zieleni, przez morski błękit aż do błękitu paryskiego. Na fotografii przed budynkiem stoją dwa drzewa oraz spacerują ludzie. Dodatkowe informacje na temat zamieszczonej informacji: 1. Budynek poziomami nawiązuje do gzymsów i zakresów sąsiednich. Do środka elewacji załamuje się i przekształca się w kolorowe witrażowe wejście. Elewacja wykończona została kamieniem i zabarwionym na jasno tynkiem. Budynek jest konstrukcją dwubryłową,
Zespół projektowy Szotyński i Zaleski, Krzywy domek, 2004, Sopot, wikimedia.org, CC BY 3.0

Styl Blob

Z dekonstruktywizmem związany jest Styl Blob (ang. Blob – kropelka, kleks), inaczej: architektura blobowa, blobizm, blobitektura, architektura typu blob. Pojęcie architektura blobowa stało się popularne w połowie lat 90. XX wieku. Jednym z pierwszych, który zaczął używać terminu architektura typu blob był amerykański architekt Greg Lynn, od 1995 roku eksperymentujący z cyfrowym projektowaniem. Wkrótce wielu architektów i projektantów zaczęło tworzyć nowe i niezwykłe formy organicznej architektury. Architektura blobowa opiera się na możliwościach programów graficznych, tworzeniu projektów poprzez manipulacje komputerowe. Architekci tworzą formy poprzez manipulowanie algorytmami platformy modelowania komputerowego. Jednym z przykładów może być projekt tworzony przez Future Systems dla domu towarowego Selfridges Building z 2003 roku. Miał na celu przywołanie kobiecej sylwetki i słynnej sukienki chainmail zaprojektowanej przez Paco Rabanne w latach 60. XX wieku. Nowatorski wygląd miał wizualnie odmłodzić centrum Birmingham.

R1BG2jyYSpHIn1
Jan Kaplický, Amanda Levete, Dom towarowy Selfridges Building, 2003, Birmingham, Wielka Brytania, wikimedia.org, CC BY 2.0

Styl Blob w Polsce reprezentują Złote Tarasy w Warszawie – kompleks handlowo‑rozrywkowy zaprojektowany przez kalifornijską pracownię Jerde Partnership. Budowa rozpoczęła się pod koniec 2002 roku, a zakończona została w 2007 roku.Charakterystycznym elementem budynku jest falujący, szklany dach, inspirowany koronami drzew parkowych. Do kompleksu należą także połączone z Tarasami: multipleks, dwa biurowce o wygiętym kształcie oraz wieżowiec Tower. Złote Tarasy otrzymały nagrodę na Międzynarodowych Targach Nieruchomości Handlowych MAPIC w Cannes jako najlepszy projekt komercyjny na świecie, a także Europejską Nagrodę dla Najlepszej Stalowej Konstrukcji.

R1YyXfCN7NEgg1
Jerde Partnership, Złote tarasy, 2007, Warszawa, sinap.pl, CC BY 3.0
Ro2OwTFkR3Waz
Ćwiczenie 1
Spośród podanych zdań wskaż te, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Dekonstruktywizm to ruch międzywojennej architektury, który pojawił się w latach 20. XX wieku., 2. Dekonstruktywizm pojawił się w dużych przedsięwzięciach budowlanych w latach 90., a jego głównymi przedstawicielami byli m.in. Peter Eisenman, Frank Gehry, Zaha Hadid, Rem Koolhaas, Daniel Libeskind, Bernard Tschumi., 3. Termin architektura typu blob stał się popularny w połowie pat 90. XX wieku.
RYsGDzmjHN2tS
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst. Z dekonstruktywizmem związany jest styl Tu uzupełnij. . Architektura blobowa opiera się na plastyczności programów Tu uzupełnij. Architekci tworzą formy poprzez manipulowanie Tu uzupełnij platformy modelowania komputerowego.
RoGvGcWxkGeYT
Ćwiczenie 3
Czym charakteryzuje się Muzeum Żydowskie w Berlinie?
RzYfbnlxVSub8
Ćwiczenie 4
Czym charakteryzuje się budynek Złotych tarasów w Warszawie?
RxZLbcO8tT0s5
Ćwiczenie 5
Wymień budynki, które projektował lub współprojektował Frank Gehry.
R1X6rojLjv8Bc
Ćwiczenie 6
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Bernard Tschumi jest twórcą projektu Międzynarodowego Portu Lotniczego Kansai. 2. Inspiracjami dla architektów Krzywego domku były ilustracje i rysunki Jana Marcina Szancera i Per Dahlberga. 3. W 1989 roku Daniel Libeskind (amerykański architekt polskiego pochodzenia) wygrał konkurs na projekt Muzeum Żydowskiego w Berlinie.
R1OGON052XUlD
Ćwiczenie 7
Uzupełnij tekst. Możliwe odpowiedzi: 1. semiotyka, 2. Dekonstruktywizm, 3. Nowym Jorku, 4. Stanach Zjednoczonych, 5. słowami, 6. modernizmu, 7. rozczłonkowanych, 8. "dekonstrukcji", 9. Eisenman, 10. projektowania, 11. defragmentacji, 12. XX, 13. Derridy, 14. pomiędzy. Tu uzupełnij to ruch postmodernistycznej architektury, który pojawił się w latach 80. Tu uzupełnij wieku. Nazwa ruchu pochodzi od idei Tu uzupełnij francuskiego Tu uzupełnij Jacquesa Tu uzupełnij. Uważał on, że znaczenie danego tekstu wynika z różnicy Tu uzupełnij użytymi Tu uzupełnij, a nie z odniesienia do rzeczy, które one oznaczają. Rozwój dekonstruktywizmu architektonicznego rozpoczął się w Tu uzupełnij kiedy to architekci zaczęli przekładać filozofię Derridy na język Tu uzupełnij budynków. Ruch zapoczątkował Peter Tu uzupełnij (ur. 1932), który zaczął tworzyć projekty domów Tu uzupełnij, przeciwstawnych geometrii klasycznego Tu uzupełnij. Architektura dekonstruktywizmu charakteryzuje się brakiem harmonii, ciągłości i symetrii, a głównym założeniem jest idea Tu uzupełnij. W 1988 roku zorganizowano w Museum of Modern Art w Tu uzupełnij pierwszą wystawę projektów dekonstruktywistycznych.
Polecenie 1

Wyszukaj w dowolnych źródłach dwa budynki – w stylu Blob i dekonstruktywistycznym i uzasadnij, na czym polega nowatorstwo rozwiązań architektonicznych wskazanych przykładów. W opisie weź pod uwagę usytuowanie obiektów w przestrzeni.

R3O81OfNqwODV
Uzasadnij, na czym polega nowatorstwo rozwiązań architektonicznych dekonstruktywizmu i stylu Blob. W opisie weź pod uwagę usytuowanie obiektów w przestrzeni. Wykonaj zadanie zgodnie z p
m215abfbe0a336534_0000000000161

Słownik pojęć

Fasada
Fasada

elewacja budynku, w której przeważnie znajduje się główne wejście, odróżniająca się od pozostałych bogatszą kompozycją architektoniczną i dekoracją

Kolaż
Kolaż

w architekturze: dzieło powstałe z połączenia elementów różnych dzieł lub elementów pochodzących z różnych stylów lub gatunków sztuki; też: metoda tworzenia takich dzieł

Modernizm
Modernizm

w architekturze: określenie tendencji w architekturze światowej ok. 1918–1975, mające na celu odejście od stylów historycznych i stylizacji. Główne założenia architektury modernistycznej to oparcie na formie, funkcji i konstrukcji budynku.

Organiczna architektura
Organiczna architektura

termin wprowadzony przez L.H. Sullivana na określenie tendencji w architekturze XX w., przejawiającej się w odrzuceniu wszelkich schematów stylistycznych na rzecz kształtowania budowli na wzór form narastających swobodnie, jak w organizmach naturalnych, oraz w ścisłym powiązaniu estetycznym architektury z otoczeniem pierwotnym i z lokalnym tworzywem budowlanym

Pawilon
Pawilon

niewielki, ozdobny budynek o lekkiej konstrukcji, zwykle wchodzący w skład zespołu architektoniczno‑przestrzennego (rezydencji, szpitala, wystawy)

Terminal
Terminal

stacja końcowa środków transportu, miejsce przeładunku towarów i osób (najczęściej wyspecjalizowane) między różnymi środkami transportu

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

m215abfbe0a336534_0000000000162

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

J. Glancey, Historia architektury, Arkady, Warszawa 2002, s. 220‑222.

W. Koch, Style w architekturze, Świat Ksiązki, Warszwa 2000.