Dekoracja bożonarodzeniowa.
Autor/autorka
Bożena Rybak
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – artystyczna
3. Temat zajęć
Dekoracja bożonarodzeniowa.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas, zatem i przygotowania powinny być wyjątkowe. Tradycje bożonarodzeniowe w Polsce mimo, iż różnią się w zależności od regionu są wciąż kultywowane i przekazywane z pokolenia na pokolenie. Warto opowiadać o nich dzieciom oraz zachęcać je do samodzielnej i twórczej pracy - wykonywania ozdób bożonarodzeniowych jako elementu dekoracyjnego.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowane przeze mnie narzędzia TIK znacznie uatrakcyjniają lekcję. Sprawiają, że uczniowie chętnie i z zaangażowaniem włączają się w jej przebieg, czują się zmotywowani do działania. Film i ciekawostki związane z tematem zajęć umożliwią poszerzenie wiedzy z tego zakresu, przygotowane instrukcje i zachęty pozwolą na rozwinięcie wyobraźni uczniów.
7. Cel ogólny zajęć
Planowanie i realizacja przez uczniów dekoracji bożonarodzeniowych.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń zna tradycje i obrzędy związane ze świętami Bożego Narodzenia.
Uczeń potrafi estetycznie i samodzielnie wykonać ozdobę choinkową.
Uczeń umiejętnie posługuje się narzędziami i materiałami zachowując bezpieczeństwo podczas pracy.
Uczeń współpracuje z innymi dziećmi.
9. Metody i formy pracy
Metody:
- pokaz,
- opowiadanie,
- praktycznego działania,
- ekspresja.
Formy pracy:
- praca w grupie,
- praca indywidualna.
10. Środki dydaktyczne
Aplikacje: Pinterest, Wordwall, Chomikuj, bing.com, krokotak.com, You Tube.
Pomoce dydaktyczne: papier kolorowy, nożyczki, klej, waciki, patyczki kosmetyczne, kolorowe tasiemki, szpatułki, rolki po papierze.
11. Wymagania w zakresie technologii
Laptop z dostępem do internetu, tablica interaktywna, głośnik.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie do tematu.
Czas trwania: 7 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel przedstawia uczniom test, który dotyczy tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych.
Dziś przekonacie się czy pamiętacie wiadomości na temat zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych. Proszę, abyście wspólnie rozwiązali test.
https://wordwall.net/pl/resource/8299208/%C5%9Bwi%C4%99ta-bo%C5%BCego-narodzenia
2. Wysłuchanie opowiadania F. Kobryńczuka pt. „Wyprawa po choinkę” popartego ilustracjami.
http://chomikuj.pl/kindzyn/Opowiadania2bobrazki/Wyprawa+po+choinkc4*99
Aktywność 2
Temat: Refleksja dzieci nad doświadczeniem. Zabawa ruchowa.
Czas trwania: 8 minut
Opis aktywności:
Rozmowa na temat nastrojów i emocji panujących w domach dzieci podczas świątecznych przygotowań. Omówienie sposobów ozdabiania domów w obecnych i dawnych czasach. Swobodne wypowiedzi dzieci.
2. Zabawa ruchowa - naśladowanie wylosowanych ćwiczeń przez wybranych uczniów.
https://wordwall.net/pl/resource/924678/wychowanie-fizyczne/%c4%87wiczenia-z-wychowania-fizycznego-kl-1b
Aktywność 3
Temat: Sposoby wykonywania różnorodnych ozdób bożonarodzeniowych - oglądanie filmów i zdjęć.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Dzieci oglądają filmy oraz zdjęcia ozdób:
http://krokotak.com/2017/11/christmas-decorations/
https://pl.pinterest.com/pin/3659243435775074/
https://pl.pinterest.com/pin/19492210875438337/visual-search/?x=24&y=13&w=530&h=362&cropSource=6
https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=D4ZSSybb&id=B87144B0020CD77A31860787421566A97BAFB6BD&thid=OIP.D4ZSSybbrzduZFNQnHtJdQHaEK
2. Uczniowie dokonują wyboru ozdoby, którą chcą wykonać, organizują swój warsztat pracy.
Aktywność 4
Temat: Wykonanie ozdoby bożonarodzeniowej.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Uczniowie:
- wybierają ozdobę, którą chcą wykonać,
- szykują potrzebne im materiały plastyczne,
- wykonują pracę.
(Podczas pracy w tle cichutko słychać kolędy z kanału You Tube Dawne Melodie)
https://www.youtube.com/watch?v=Uq7oPABI2E8
13. Sposób ewaluacji zajęć
Odpowiedzi na pytania:
- Czy podobała Wam się dziś lekcja? Jeśli tak, podnieście uśmiechnięte buźki. Jeśli zaś zajęcia nie podobały się podnieście smutne buźki.
- Uzasadnijcie swoje zdanie.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna