Describing a company – ćwiczenia w mówieniu
Describing a company – ćwiczenia w mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia, słuchania i czytania.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna słownictwo związane z firmą (produkty, obrót, pracownicy itp.),
zna wymowę i znaczenie nowych wyrazów,
wie, jak opisać firmę.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi opisu firmy podczas lekcji, egzaminu maturalnego lub zawodowego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej,
ćwiczy sprawność słuchania, czytania i mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o firmach,
potrafi słuchać i czytać ze zrozumieniem,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem (opis, tłumaczenie i wyjaśnianie nowych słów, wymowa nowych słów, układanie zdań),
opisuje firmy,
ćwiczy wymowę.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki, płyta i odtwarzacz CD, zdjęcia produktów AGD i innych
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Przypomnicie sobie nazwy artykułów AGD. Powtórzycie zwroty związane z opisem firmy. Następnie będziecie słuchać, czytać i mówić o firmach. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego lub zawodowego”. Nauczyciel sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają produkty AGD i wypisuje je na tablicy. Uczniowie odpowiadają ustnie.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 20. i zapoznają się ze słowami z ćwiczenia 1. oraz dopasowują je do zdjęć widocznych produktów. Jeśli nie znają wyrazów, korzystają ze słowników lub pomocy nauczyciela.
Uczniowie słuchają i uzupełniają opis firmy Electrolux z ćwiczenia 2. Następnie czytają i wyjaśniają informacje o tej firmie. Nauczyciel pomaga w tłumaczeniu trudniejszych słów, zapisuje je na tablicy i prosi 1‑2 uczniów o przeczytanie ich na głos. Wypisuje na tablicy i wyjaśnia nieznane słowa, które pojawiły się w nagraniu.
Uczniowie czytają i wyjaśniają zdania służące do opisu firmy z ćwiczenia 3. Nauczyciel prosi o uzupełnienie ich danymi o firmie Electrolux.
Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy (np. 2 rzędy). Uczniowie pisemnie opisują całymi zdaniami firmy Unilever i Renault (strona 21.). Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, chodząc po klasie i sprawdzając postępy oraz rozwiązując problemy.
Kilku uczniów odczytuje swoje opisy na głos.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Zaprojektuj i opisz swoją firmę.
Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Nauczyciel powinien położyć nacisk na ćwiczenia w mówieniu i ograniczyć swój udział w lekcji do minimum. Można przynieść zdjęcia artykułów AGD i produktów omawianych firm, co uatrakcyjni lekcję. Po lekcji uczeń powinien wiedzieć, jak opisać firmę oraz znać zwroty potrzebne do takiego opisu:
It started in
Its head office is in
It employs
Its worldwide turnover is
It spends …% of its revenue on
It has subsidiaries in
It produces / sells
It has divisions
It has a …% market share in.
Ponadto uczniowie powinni powtórzyć i utrwalić nazwy artykułów gospodarstwa domowego (freezer, fridge, cooker, vacuum, dishwasher, microwave, washing machine, lawnmower, hair dryer itp.).