Describing the weather – ćwiczenia w słuchaniu
Describing the weather – ćwiczenia w słuchaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i słuchania na temat pogody.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zwroty związane z pogodą,
zna strategie słuchania ze zrozumieniem,
wie, jak wykonać ćwiczenia w podręczniku,
zna zasady słowotwórstwa.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się słowami związanymi z pogodą,
słucha ze zrozumieniem,
opisuje pogodę,
buduje zdania o pogodzie,
uzupełnia tabelę ze słuchu,
tłumaczy i streszcza słuchany tekst,
prawidłowo wymawia nowe słowa i zwroty,
zadaje pytania, rozumie odpowiedzi,
bierze udział w grze językowej.
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i mówienia,
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, praca z podręcznikiem, opis, gra językowa
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD, kartki do gry w domino (z rzeczownikami i przymiotnikami)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie o pogodzie”. Pyta na stopień 1 ucznia, z poprzedniej lekcji. Reszta uczniów słucha i przypomina sobie materiał.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa: gra językowa „szubienica”. Nauczyciel rysuje na tablicy kreski, a uczniowie zgadują, co to za wyraz (s_ _ _ _ _). Jeśli nie zgadną, rysuje szubienicę. Należy podać polskie tłumaczenie każdego wyrazu (załącznik 1).
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 37. Nauczyciel sprawdza pracę domową: rysuje na tablicy tabelę z nagłówkami „rzeczowniki”, „przymiotniki”, a uczniowie podchodzą i wpisują przykłady z tekstu (załącznik 2).
Gra językowa „domino”. Nauczyciel dzieli uczniów na 3‑4 grupy i rozdaje każdej zestaw karteczek, jak w grze w domino (załącznik 3). Uczniowie dopasowują przymiotniki do rzeczowników i czytają je na głos.
Nauczyciel prosi o wyjaśnienie ćwiczenia 6, a potem odtwarza nagranie. Uczniowie uzupełniają tabelę i czytają odpowiedzi.
Uczniowie słuchają tego samego nagrania, ale skupiają się na uzupełnieniu tekstu. Po wykonaniu ćwiczenia, czytają tekst w parach na głos. Nauczyciel zadaje kilka pytań, sprawdzając, czy uczniowie zrozumieli tekst (What is “weather”? What are “degrees”?).
Praca w parach. Uczniowie otwierają podręczniki odpowiednio na stronach: 125 i 126 oraz uzupełniają swoje tabele, zadając i odpowiadając na pytania o pogodę. Nauczyciel podchodzi do każdej pary i monitoruje jej pracę.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Elementary, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.
Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
weather, changeable, degrees, describing, Celsius, get, temperature, etc.
Załącznik 2.
nouns | adjectives |
snow | snowy |
change | changeable |
cloud | cloudy |
ice | icy |
rain | rainy |
difference | different |
fame | famous |
difficulty | difficult |
Załącznik 3.
Domino (przykłady):
rainy | nature |
natural | beauty |
ice | rain |
b) Zadanie domowe
Naucz się zwrotów z ćwiczenia 5 służących opisowi pogody.
Przetłumacz zdania:
Jaka jest pogoda na wiosnę?
Temperatura spada do minus 10 stopni Celsjusza.
Pogoda na jesieni jest zimna, deszczowa i mglista.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy wcześniej przygotować kilka zestawów do gry w domino z przymiotnikami i rzeczownikami. Trzeba też narzucić szybkie tempo pracy.