Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji - Description of a restaurant

1. Cele lekcji

a. Wiadomości
Celem lekcji jest zapoznanie uczniów ze strukturą artykułu będącego opisem restauracji oraz ze słownictwem przydatnym do wykonania takiego opisu. Praca z tekstem czytanym umożliwia poznanie ciekawych, różnorodnych i często spotykanych sformułowań dotyczących omawianego tematu, a dalsze ćwiczenia pomagają rozbudować zasób słownictwa. Po lekcji uczniowie są w stanie samodzielnie stworzyć opis restauracji, zarekomendować ją lub nie. Ćwiczą to poprzez przygotowanie w grupach prezentacji dotyczących restauracji różnego typu.

b. Umiejętności
Uczniowie ćwiczą rozumienie tekstu czytanego (zarówno czytanie w celu zrozumienia ogólnej treści artykułu, jak i czytanie ze zrozumieniem szczegółów). Uzupełniając tekst podanymi słowami, uczniowie opanowują umiejętność konstruowania opisu miejsca, jakim w tym przypadku jest restauracja.

Ćwiczona jest również umiejętność mówienia - w drugiej części lekcji uczniowie przygotowują w grupach charakterystykę różnego typu restauracji i swoje opinie na ich temat. Tym sposobem ćwiczą nie tylko umiejętność porozumiewania się w grupie, lecz także - wykonywania prezentacji i samodzielnego mówienia przed większą publicznością.

2. Metoda i forma pracy

W pierwszej części lekcji uczniowie pracują samodzielnie - uzupełniają tekst „Description of a restaurant” podanymi zwrotami. Zapoznają się ze słownictwem i zwrotami przydatnymi do opisu miejsca. Następnie uczniowie pracują w kilkuosobowych grupach - przygotowują prezentacje będące charakterystyką różnego typu restauracji.

3. Środki dydaktyczne

a. Ćwiczenie zawarte w karcie pracy ucznia: tekst do przeczytania - „Description of a restaurant”, w którym uczniowie uzupełniają luki podanymi słowami.

b. Szablon do pracy z uczniem - zawierający klucz odpowiedzi do zadania z karty pracy ucznia oraz ćwiczenie rozwijające umiejętność stosowania poznanych zwrotów w mowie (zestaw pytań odnoszących się do opisu konkretnych restauracji).

4. Przebieg lekcji

a. Faza przygotowawcza
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat. Pyta, jakiego rodzaju informacje powinny być zawarte w dobrym artykule charakteryzującym restaurację.

b. Faza realizacyjna
READING FOR THE GIST - Uczniowie czytają tekst „Description of a restaurant” a następnie uzupełniają go podanymi w ćwiczeniu zwrotami - pracują samodzielnie.
READING FOR SPECIFIC INFORMATION - Uczniowie starają się odgadnąć znaczenia słów i zwrotów wykorzystanych w tekście, a przydatnych w tworzeniu opisu restauracji.

c. Faza podsumowująca
SPEAKING, WRITING - Uczniowie pracują podzieleni na pięć kilkuosobowych grup. Każda z grup ma za zadanie przygotować ciekawą charakterystykę podanej restauracji.
Prezentacje mogą zostać dokończone przez uczniów w domu, w ramach pracy domowej. Zadaniem uczniów będzie wówczas przygotowanie plakatu, folderów, które wzbogacą i urozmaicą ich prezentację, zachęcając lub zniechęcając do odwiedzenia opisywanej przez nich restauracji. Zawartość tekstowa prezentacji powinna jednak być choć częściowo przygotowana w klasie i (w miarę możliwości) skonsultowana z nauczycielem.

5. Załączniki

a. Karta pracy ucznia
Zawiera ćwiczenie opisane w scenariuszu - tekst „Description of a restaurant” wraz z listą zwrotów, którymi należy ten tekst uzupełnić.

b. Szablon do pracy z uczniem
Zawiera klucz odpowiedzi do zadania z karty pracy ucznia oraz zestaw przykładowych pytań ułatwiających wykonanie przez uczniów prezentacji.

c. Zadanie domowe
Uczniowie przygotowują dodatkowe materiały (plakaty, foldery, ulotki itp.), będące urozmaiceniem ich prezentacji.

6. Czas trwania lekcji

45 minut + (w przypadku, gdy uczniowie przygotowują w domu dodatkowe materiały do prezentacji) 20‑45 minut poświęcone na zaprezentowanie się wszystkich grup.

7. Uwagi do scenariusza

Zaleca się wykorzystanie karty pracy ucznia oraz szablonu do pracy z uczniem.

R48B49cDfcXxM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 30.50 KB w języku polskim