Determiners – określniki - ćwiczenia gramatyczne
Determiners – określniki. Ćwiczenia gramatyczne
1. Cele lekcji
Ogólny cel lekcji: doskonalenie znajomości gramatyki i określników, przygotowanie do matury, powtórzenie wiadomości.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
określniki
zasady stosowania określników
b) Umiejętności
Uczeń:
poszerza wiedzę na temat określników
potrafi rozwiązać zadania gramatyczne
wykorzystuje posiadany zasób wiedzy do powtórzenia wiadomości
potrafi wykorzystać wiedzę na temat określników do ćwiczenia sprawności językowych
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas rozwiązywania ćwiczeń gramatycznych, pracy indywidualnej i w parze
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie zgaduje, tylko wykonuje ćwiczenia zgodnie z poleceniem
samodzielnie wypełnia ćwiczenia, nie przepisuje odpowiedzi z klucza
2. Metoda i forma pracy
Metoda: komunikacyjna, frontalna, praca z podręcznikiem, pytania–odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, dodatkowe ćwiczenia gramatyczne przygotowane przez nauczyciela
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Przypomnicie sobie określniki i zasady ich stosowania”.
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel prosi o otwarcie podręcznika na stronie 160 i podkreślenie w tekście określników.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta*: What determiners do you know? What are their names in Polish? When do you use them?* Nauczyciel wyznacza uczniów do odpowiedzi. Uzupełnia ich wiadomości i prosi uczniów o wypisanie na tablicy wszystkich wyrazów. Objaśnia je jeszcze raz. Uczniowie przepisują je do zeszytu. Określniki, które uczeń powinien znać po lekcji znajdują się w załączniku (a).
Nauczyciel podaje kilka zdań w języku polskim, które uczniowie tłumaczą na język angielski.
Uczniowie rozwiązują samodzielnie lub w parach ćwiczenie nr 1 z podręcznika, strona 161. Jest to ćwiczenie na określniki a, an, the. Uczniowie wykorzystują, podsumowane przed chwilą, wiadomości. Gdy są gotowi, czytają i uzasadniają podane odpowiedzi.
Uczniowie wypełniają ćwiczenie nr 2 i 3 z podręcznika, bez zaglądania do klucza. Gdy są gotowi, uzasadniają swój wybór, tłumaczą zdania na język polski. Dodatkowe ćwiczenie gramatyczne znajdują się w załączniku (b).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi jednego ucznia o przeczytanie określników, które ma znać po lekcji i ich polskich odpowiedników. Ocenia aktywność plusami i minusami. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości i zapowiada kartkówkę. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
Michael Vince, Language practice, Turin, Macmillan 2003.
6. Załączniki
Określniki
a, the an, some, any, no, much, many, few, a few, a little, little, a lot of, another, all, enough, the other, other, both, neither, one, most
Ćwiczenie dodatkowe
Przetłumacz:
This is a book.
I have some money in the pocket.
How much water did you drink?
Both my parents are 40.
This is not enough.
The United States are a big country.
c) Zadanie domowe
Wykonaj ćwiczenie nr 4 z podręcznika na stronie 162 (jest to ćwiczenie na określniki, poziom rozszerzony). Przetłumacz tekst na język polski.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Ponieważ uczniowie będą zaglądać do klucza, żeby ułatwić sobie pracę, każde zdanie musi być wyjaśnione. Nieuzasadnione zdanie nie jest wykonaniem ćwiczenia. Należy też jak najwięcej informacji uzyskać od uczniów.