Diagramy procentowe
Diagramy procentowe (4)
Cele lekcji
Wiadomości
Utrwalenie pojęcia diagramu procentowego i rodzajów diagramów, interpretacja danych. Uczeń:
wie, co to jest diagram procentowy (K),
zna rodzaje diagramów (K),
rozróżnia rodzaje diagramów (w tym różnego typu) tworzonych za pomocą komputera (P).
Umiejętności
Po lekcjach uczeń:
wie, jakie czynności musi wykonać, by utworzyć diagram komputerowy (K).
zna zasady interpretacji różnych diagramów (znaczenie doboru skali i typu wykresu) (P).
K – wymagania konieczne P – wymagania podstawowe
Metoda i forma pracy
Praca w małych grupach , praca z komputerem.
Środki dydaktyczne
Komputery, plansze z wykresami – w tym wykonanymi przez nauczyciela (takimi, jakie będą tworzyć uczniowie na lekcji).
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Uczniowie siadają przy stanowiskach komputerowych (2 – 3 osoby przy jednym stanowisku). Nauczyciel zadaje pytania, a chętni uczniowie odpowiadają:
Co to jest diagram procentowy?
Rodzaje diagramów procentowych.
Nauczyciel rozdaje uczniom różne rodzaje diagramów, w tym przyniesione przez uczniów jako praca domowa (z gazet, książek, komputerowe) i uczniowie klasyfikują je.
Faza realizacyjna
Uczniowie otwierają komputery i program EXCEL. Po instrukcji nauczyciela wprowadzają prostą tabelkę (może być wcześniej przygotowana przez uczniów na poprzednich lekcjach).
ocena | liczba ocen | % ocen |
cel | 2 | 3% |
bdb | 8 | 11% |
db | 18 | 26% |
dst | 22 | 31% |
dop | 15 | 21% |
ndst | 5 | 7% |
70 | 100% |
Dwie pierwsze kolumny uczniowie wypełniają według wzoru, kolumnę procentów liczą według instrukcji nauczyciela.
Przykładowe wykresy, które będą wykonywać uczniowie
Na podstawie tej tabelki tworzą różne rodzaje diagramów (wykresów), wykorzystując szablony.
Nauczyciel pokazuje uczniom rysunki z wykresami różnego typu, wykonane dla tych samych danych. Prosi uczniów, aby zauważyli różnicę między wykresami i odpowiedzieli, jakie znaczenie dla interpretacji danych może mieć przyjęcie odpowiedniej skali (wykorzystywanie tego w propagandzie i reklamie)?
Faza podsumowująca
1. Uczniowie dokonują oceny lekcji w skali od 1‑6 ( piszą na kartce swoją ocenę i jeden z uczniów zbiera kartki i wpisuje do zbiorczej oceny, podpisując się pod kartką klasową).
2. Nauczyciel omawia pracę domową (długoterminową – na dwa tygodnie ) i rozdaje polecenia na kartkach.
Bibliografia:
Podręcznik Matematyka wokół nas, WSiP.
Załączniki
Karta pracy ucznia
A | B | C | |
1 | ocena | liczba ocen | % ocen |
2 | cel | 2 | 3% |
3 | bdb | 8 | 11% |
4 | db | 18 | 26% |
5 | dst | 22 | 31% |
6 | dop | 15 | 21% |
7 | ndst | 5 | 7% |
8 | razem | 70 | 100% |
Zaznacz pole C3 – kursor myszy ustaw w wierszu formuły (u góry arkusza programu EXCEL).
Wpisz formułę „= B2/70 i naciśnij ENTER (na pole B2 kliknij myszką i wpis B2 ukaże się w pasku formuły).
Zaznacz pole C3 z obliczonym wynikiem i sformatuj go zamieniając na % (FORMAT – KOMÓRKI – LICZBY – PROCENTY).
Najedź myszką na mały kwadracik w polu C3 i przytrzymując myszkę skopiuj zawartość do pól C3, C4, C5, C6, C7.
Zadanie domowe
Polecenia do pracy domowej (termin ................... )
Opracować badanie statystyczne (można posłużyć się przykładami z lekcji poprzednich).
Wykonać tabelkę lub tabelki do tego badania.
Na podstawie tabelek wykonać diagramy procentowe (co najmniej 2 rodzaje).
Diagramy można wykonać ręcznie lub jeśli uczeń ma możliwość na komputerze (ale obliczenia do diagramów należy wykonać osobiście).
Napisać co najmniej kilka zdań analizujących dane przedstawione na jednym z wykresów.
Kryteria oceny: samodzielność pracy, jakość i estetyka wykonania, pomysłowość.