Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dialog ze śmiercią (na podstawie wiersza Mirona Białoszewskiego Wywiad i wiersza Stanisława Grochowiaka Rozbieranie do snu)

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- zna treść wiersza M. Białoszewskiego Wywiad i S. Grochowiaka Rozbieranie do snu,

- określa podobieństwa i różnice w ujęciu motywu śmierci u obu poetów.

b) Umiejętności

Uczeń:

- analizuje i interpretuje oba wiersze,

- wskazuje odpowiednie fragmenty w tekście.

2. Metoda i forma pracy

praca z tekstem

3. Środki dydaktyczne

Białoszewski M., Wywiad [w:] Wiersze wybrane i dobrane, Czytelnik, Warszawa 1980.

Grochowiak S., Rozbieranie do snu [w:] Wybór poezji, oprac. J. Łukasiewicz, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2000.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przekazuje uczniom informacje dotyczące obu poetów. Przedmiotem lekcji jest analiza porównawcza dwóch utworów, odwołujących się do motywu śmierci.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel tworzy tabelkę według wzoru (załącznik 1) oraz wypełnia ją wspólnie z uczniami.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie odpowiadają na pytanie, który ze sposobów przedstawienia motywu śmierci jest im bliższy.

W wierszu Wywiad Białoszewskiego panuje nastrój groteski, rozmowa bywa humorystyczna, dzięki czemu zmniejsza się dystans do zagadnienia śmierci. Rozbieranie do snu zaś jest dramatycznym obrazem zaświatów, w których człowiek czuje się obco. Wiersz ten ukazuje powolne rozbieranie się z poszczególnych członków ciała do snu wiecznego.

5. Bibliografia

Białoszewski M., Wywiad [w:] Wiersze wybrane i dobrane, Czytelnik, Warszawa 1980.

Grochowiak S., Rozbieranie do snu [w:] Wybór poezji, oprac. J. Łukasiewicz, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1:

M. Białoszewski Wywiad

S. Grochowiak Rozbieranie do snu

- Podmiot liryczny wiersza: Mistrz Miron

- Stosunek podmiotu lirycznego do zagadnienia śmierci: jest on początkowo zaskoczony jej przybyciem, jednak ostatnie wersy wiersza brzmią:

Już?
(pada na dobre)
(z kieszeni MISTRZA MIRONA wysuwa się chytrze kartka)

- Słowa Nie każcie mi już niczym więcej być!
Nareszcie spokój
świadczą o tym, że Mistrz Miron był przygotowany na śmierć. Śmierć jest tu pojmowana jako wybawienie.

- Śmierć w wierszu przedstawiona jest jako kobieta, która przychodzi do domu poety. On sam myśli, że to dziennikarka.

- Forma wiersza to rozmowa, nawiązująca bezpośrednio do średniowiecznej Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią.

- Podmiot liryczny wiersza: mężczyzna (bliżej nieokreślony)

- Stosunek podmiotu lirycznego do zagadnienia śmierci: jest on obserwatorem, nie wykazuje emocji.

- Śmierć w wierszu jest w smołowej sukni, ma zieloną łysinę, nic nie słyszy, niczego nie widzi; wykonuje swoje obowiązki.

- Forma wiersza to rozmowa, ale jest to rozmowa „niedoskonała”, gdyż Śmierć i podmiot liryczny mówią o czym innym. Śmierć nie odpowiada na jego pytania, nie ma między nimi porozumienia.

b) Zadanie domowe

Porównaj oba wiersze ze średniowieczną Rozmową Mistrza Polikarpa ze Śmiercią.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RScOdDusCzYWB

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.99 KB w języku polskim
R1epBUTV9UEfQ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim