Ważne daty
1599‑1660 – lata życia Diego Rodrígueza de Silvy y Velázqueza
1610 – rozpoczęcie nauki w akademii malarstwa F. Pacheco
1617 – przyjęcie Velázqueza do cechu malarzy św. Łukasza
1621 – wstąpienie na tron Filipa IV
1623 – mianowanie artysty malarzem królewskim na dworze Filipa IV w Madrycie
1629‑31 – pierwszy pobyt we Włoszech
1649‑51 – drugi pobyt we Włoszech
Scenariusz lekcji dla nauczyciela.
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;
13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:
c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;
14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;
15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;
18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.
2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;
5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;
8. wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna;
9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;
3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;
4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;
5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);
6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;
8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;
6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:
3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje;
4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało;
V.5. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat wpływu mecenatu artystycznego na kształt dzieła.
omawiać twórczość Velázqueza;
wskazywać wpływ malarstwa włoskiego na twórczość Velázqueza;
charakteryzować rodzaje i cechy portretów Filipa IV;
porównywać tematy przedstawione w dziełach malarza z obrazami innych twórców;
określać tematykę obrazów hiszpańskiego malarza;
określać wpływ podróży na cechy twórczości artysty;
wskazywać podobieństwa i różnice formalne w dziełach malarza i innych twórców.
Barokowa Hiszpania a wczesna twórczość Velázqueza
Kultura baroku kształtowana była pod wpływem wielu najróżniejszych czynników politycznych, społecznych, religijnych. Rozwój absolutyzmu we Francji, Hiszpanii, monarchii habsburskiej spowodował poddanie oficjalnej sztuki celom propagandowym – gloryfikacji monarchii, dynastii, rozwijaniu splendoru dworskiego. Służyły temu stosowane w sztuce środki, takie jak monumentalizm, bogactwo form, iluzjonizm, przepych kolorystyki, efektowność materiałów, retoryczny patos.
Źródło: A. Ziemba, Barok, [w:] Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska‑Sulkiewicz, Warszawa 2002
Kolebką XVII- wiecznego malarstwa w Hiszpanii było portowe miasto w Andaluzji – Sewilla. Ta gospodarcza potęga przyciągała zamożnych kupców z całej Europy, co przyczyniło się do rozkwitu kultury. Jednak tematami dzieł sztuki stały się nie tylko sceny z życia monarchii i bogatych domów, obok tego świata istniało inne życie – dzielnice biedoty, które także zainteresowały tamtejszych malarzy, przedstawiających w swoich obrazach sceny rozgrywające się w pospolitym otoczeniu, w gospodach, karczmach, spiżarniach, ciemnych kuchniach czy innych ubogich, lichych wnętrzach. Bohaterami tego typu przedstawień byli wędrowni kupcy, podróżni, służący, sewilscy włóczędzy oraz ludzie zajmujący się codziennymi czynnościami. Taka tematyka pojawiła się we wczesnej twórczości Diego Rodrígueza de Silvy y Velázqueza (1599‑1660), wywodzącego się ze średnio zamożnej rodziny półszlacheckiej, który pobierał nauki u Francisco Pacheca, malarza i autora traktatu Alte de La Pintura, zawierającego zasady ikonografii i technik malarskich. W 1617 roku młody Velázquez został przyjęty do cechu malarzy św. Łukasza i założył własną pracownię. W jednym z jego wczesnych dzieł Chrystus w domu Marty widoczne są wpływy włoskiego malarstwa Caravaggia. Mimo motywu religijnego obraz jest jednocześnie sceną rodzajową i zawiera w swoim przedstawieniu martwą naturę. Takie połączenie ułożonych na stole żywności i naczyń z tematem rodzajowym określano mianem bodegonbodegon. W dziele można doszukać się wielu inspiracji, jednak od strony formalnej wyraźne jest nawiązanie do Caravaggia i jego naśladowców, zwłaszcza w kolorystyce i sposobie kształtowania światłocienia.
W dalszej ich podróży przyszedł do jednej wsi [Jezus]. Tam pewna niewiasta, imieniem Marta, przyjęła Go do swego domu.
Miała ona siostrę, imieniem Maria, która siadła u nóg Pana i przysłuchiwała się Jego mowie.
Natomiast Marta uwijała się koło rozmaitych posług. Przystąpiła więc do Niego i rzekła: „Panie, czy Ci to obojętne, że moja siostra zostawiła mnie samą przy usługiwaniu? Powiedz jej, żeby mi pomogła”.
A Pan jej odpowiedział: „Marto, Marto, troszczysz się i niepokoisz o wiele,
a potrzeba mało albo tylko jednego. Maria obrała najlepszą cząstkę, której nie będzie pozbawiona
Źródło: Łk 10,38‑42 https://wbiblii.pl/szukaj/%C5%81k%2010,38-42 (dostęp z dnia 31.03.2018)
Na dworze Filipa IV – portrety króla
Rok po wstąpieniu na tron Hiszpanii Filipa IV, młody Velázquez udał się do Madrytu z nadzieją dostania się na królewski dwór. Mimo że nie udało mu się spełnić od razu tak wielkiego planu, już wiosną 1623 roku został wezwany przez księcia Oliveresa, późniejszego ministra Filipa IV, aby namalować portret królewskiego kapelana Don Juana de Fonseca. Król, będąc pod wrażeniem obrazu, zlecił Velázquezowi swój własny portret, dzięki któremu latem tego samego roku otrzymał tytuł nadwornego malarza. Wśród portretów króla znajdują się różne ujęcia wizerunku (całościowy, popiersie, konny) oficjalnego (reprezentacyjnego, dworskiego) lub prywatnego.
Dwór madrycki w obrazach Velázqueza
Portrety królewskiej rodziny były przeznaczony na użytek wewnętrzny i nie miały charakteru reprezentacyjnego. Były domowymi, osobistymi wizerunkami osób. Oprócz portretów członków rodziny królewskiej powstało wiele portretów innych mieszkańców madryckiego pałacu – karłów, nadwornych błaznów, którzy byli często źródłem rozrywki. Velázquez stworzył cały cykl portretów infantki Małgorzaty, córki Filipa IV i poślubionej w 1649 roku drugiej żony monarchy Marii Anny Austriaczki. Dzieła te są jednymi z najbardziej znanych portretów dziecięcych w sztuce nowożytnej. Na uwagę zasługuje drobiazgowość w oddaniu tkanin i ozdób strojów księżniczki.
W portrecie Don Sebastian de Morra Velázquez namalował karła siedzącego na ziemi, dzięki uzyskanemu skrótowi perspektywicznemu zamaskował krótkie nogi mężczyzny. Pozbawione pełnego kształtu dłonie ukrył natomiast, podpierając ręce na ciele. Dzięki takim zabiegom malarz mógł odwrócić uwagę widza od ułomności postaci, a skupić ją na twarzy, która charakteryzuje się przenikliwym spojrzeniem i dowodzi bystrości umysłu.
Zagadka Las Meninas
Wielkość malarstwa Velázqueza
Velázquez jest najbardziej znanym malarzem barokowej Hiszpanii. Już pierwsze obrazy uczyniły z niego sławnego artystę, podziwianego przez własnego nauczyciela, możnych i króla. Malarz zdobył nie tylko uznanie Filipa IV. Podczas podróży z Barcelony do Genui w 1629 roku poznał generała Spinolę, dowódcę wojsk hiszpańskich we wcześniejszych walkach z Holendrami. Velázquez ukazał poddanie Bredy i pokojowe zakończenie wydarzenia z 5 czerwca 1625 roku. Scena ukazuje ideał rycerskości i szlachetności wojsk hiszpańskich wobec pokonanych wrogów.
Podczas drugiego pobytu w Rzymie w latach 1649‑1650 powstał w drugim roku portret papieża Innocentego X, uważany za najlepszy portret malarza i jeden z najcenniejszych z tego gatunku w ogóle. Obraz przedstawia papieża siedzącego na złoconym fotelu z karmazynowym obiciem na równie karmazynowym tle draperii i w takich samych kolorach pelerynie (mucet) i nakryciu głowy (camauro) oraz białej, lekkiej, koronkowej komży. Ekspresja wyrażona intensywnością barw została spotęgowana realistycznym przedstawieniem X, człowieka o surowym, stanowczym spojrzeniu i silnej osobowości. Siła wyrazu psychologicznego portretu została zaakcentowana przez środki formalne – Velázquez, operując szerokimi pociągnięciami pędzla i swobodną fakturą, nadał dziełu szkicową formę, przypominającą dzieła Tycjana.
Wpływy szkoły weneckiej widoczne są także w obrazie Wenus z lustrem, jednak Velázquez stworzył dzieło bardziej subtelne niż obrazy Tycjana. Bogini odwrócona jest tyłem do widza, a jej twarz widoczna jest jedynie jako odbicie w lustrze, które trzyma kupidyn. W znaczeniu symbolicznym można odczytać obecność zwierciadła jako przemijania, nietrwałości urody (Wenus – bogini piękna). Malarz łączy odcienie czerwieni z szarościami i przygaszoną bielą, stosuje odważne, szerokie pociągnięcia pędzla. Twarz kupidyna została zaledwie naszkicowana, nie burzy wdzięków ciała Wenus.
Do dzieł Velázqueza dobierz miejsca, w których się znajdują.
Kunsthistorisches Museum, Wiedeń, Frick Collection, Nowy Jork, Prado, Madryt, National Gallery, Londyn, Anglia, Galleria Doria Pamphilj, Rzym
Filip IV pod Fragą | |
Portret infantki Małgorzaty w wieku dziewięciu lat | |
Las Meninas | |
Portret Innocentego X | |
Wenus z lustrem |
Na podstawie trzech wybranych dzieł Velázqueza uzasadnij, że artysta, czerpiąc z innych wzorów, opracował swój własny styl. W rozważaniach wykorzystaj elementy analizy formalnej. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów.
Słownik pojęć
(hiszp. Bodegón – winiarnia, jadłodajnia, martwa natura) – typ martwej natury w malarstwie baroku, której cechą jest przedstawianie żywności lub naczyń spiżarnianych, rozmieszczonych na kamiennym blacie lub drewnianym stole.
dążenie do możliwie wiernego oddania złudzenia rzeczywistości w dziele plastycznym.
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
W. Beckett, Historia malarstwa. Wędrówki po historii sztuki Zachodu, Arkady, Warszawa 1997.
A. Bochnak, Historia sztuki nowożytnej, s. 74, PWN, Warszawa 1981.
H. Honour, J. Fleming, Historia sztuki świata, Arkady, Warszawa 2006.
Muzea świata, Prado, Świat Książki, Warszawa 2005.
Sztuka świata, t. 7, Warszawa: Arkady, 1994.
Wielka Kolekcja Sławnych Malarzy. Diego Velázquez, nr 8, Oxford Educational, 2008.
Wielcy Malarze, ich życie, inspiracje i dzieło.Diego Velázquez, nr66, Gazeta Wyborcza 1999.
https://pl.pons.com (dostęp z dnia 31.03.2018)
https://encyklopedia.pwn.pl (dostęp z dnia 31.03.2018)