Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Difunkcyjne pochodne – powtórzenie wiadomości

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • podział cukrów,

  • podział białek.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • napisać wzory sumaryczne rybozy, glukozy, fruktozy, maltozy, skrobi i celulozy,

  • zapisać równanie reakcji hydrolizy cukrów złożonych,

  • napisać wzory glicyny i alaniny,

  • zapisać równanie reakcji kondensacji prowadzące do otrzymania dipeptydu,

  • zapisać równanie reakcji hydrolizy dipeptydu,

  • wyjaśnić przyczyny amfoterycznych właściwości aminokwasów,

  • podać czynniki powodujące denaturację białka,

  • scharakteryzować reakcję wysalania białka,

  • omówić reakcję ksantoproteinową białka,

  • wskazać, które z omawianych reakcji występują w organizmach żywych i w życiu codziennym,

  • projektować doświadczenia pozwalające na identyfikację białek i cukrów,

c) Postawy

Uczeń potrafi:

  • przeprowadzać doświadczenia zgodnie z przepisami bhp,

  • pracować w zespole.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

  • moderacja wizualna,

  • dobieranka,

  • eksperyment,

  • pogadanka.

Formy pracy:

  • praca z całym zespołem,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy, szary papier, markery, klej, sprzęt i odczynniki niezbędne do wykonania doświadczeń, kartki z nazwami procesów (tworzenie karmelu, tworzenie lukru, kwaśnienie mleka, oddychanie komórkowe, tworzenie krochmalu, produkcja spirytusu, produkcja sztucznego miodu), magnesy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji.

b) Faza realizacyjna

Część teoretyczna

Ćwiczenie 1

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Zadaniem grup jest uzupełnienie schematów dotyczących klasyfikacji sacharydów i białek (załącznik 1). Liderzy wybranych grup prezentują efekty prac.

Ćwiczenie 2

Uczniowie pracują w czterech grupach. Zadaniem grup jest wybranie określeń pasujących do hasła głównego (dwie grupy zajmują się białkami, dwie grupy – sacharydami). Zadaniem grup jest także pokazanie zależności między białkami i sacharydami (załącznik 2). Liderzy grup prezentują efekty pracy zapisane na szarym papierze (uczniowie naklejają pasujące określenia). Nauczyciel wraz z młodzieżą, która pracowała nad omawianym zagadnieniem, weryfikuje i uściśla wypowiedzi liderów.

Część praktyczna

Nauczyciel rozdaje uczniom probówki oznaczone cyframi 1,2,3,4. Zadaniem grup uczniowskich jest identyfikacja zawartości probówek (załącznik 3). Uczniowie wykonują zaplanowane doświadczenia pod ścisłą kontrola nauczyciela. Przedstawiciele grup omawiają efekty prac, określając zawartość probówek 1,2,3,4.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel wiesza na tablicy kartki z zapisanymi procesami, np. tworzenie karmelu, tworzenie lukru, kwaśnienie mleka, oddychanie komórkowe, tworzenie krochmalu, produkcja spirytusu, produkcja sztucznego miodu i poleca uczniom dopisanie związku chemicznego z omawianej grupy, który kojarzy im się z przedstawionym procesem. Nauczyciel omawia uzyskane połączenia.

5. Bibliografia

  1. Gielas E., Kluz Z., Krzeczkowska M., Poźniaczek M., Chemia 3. Zeszyt ćwiczeń dla uczniów szkół średnich, WSiP , Warszawa 1993.

  2. Warmuzińska J., Dwufunkcyjne pochodne węglowodorów – lekcja powtórzeniowa dla szkół średnich, [w:] „Chemia w szkole” 2000, nr 2/3, s. 109 – 112.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Uzupełnijcie podane niżej schematy.

załącznik 2

Wybierz określenia pasujące do hasła głównego, przyklej je na szarym papierze, narysuj zależności zachodzące między nimi i zapisz odpowiednie równania reakcji chemicznych.

Hasła główne:

Białka

Sacharydy

Określenia:

Kondensacja

Sól wewnętrzna

Wysalanie

Denaturacja

Hydroliza

Reakcja ksantoproteinowa

Reakcja biuretowa

Fermentacja alkoholowa

Kwaśnienie mleka

Fotosynteza

Scukrzanie

Produkcja miodu

Załącznik 3

W probówkach oznaczonych cyframi 1,2,3,4 otrzymaliście następujące substancje: białko jaja kurzego, cukier puder, glukozę i skrobię. Zaprojektujcie doświadczenia niezbędne do identyfikacji zawartości probówek. Następnie przeprowadźcie je, zapiszcie obserwacje i wnioski oraz określcie zawartość probówek.

b) Zadanie domowe

Miód naturalny składa się głównie z glukozy i fruktozy. Zaprojektuj doświadczenie, podczas którego z sacharozy otrzymasz sztuczny miód. Narysuj rysunek schematyczny doświadczenia. Zapisz przewidywane obserwacje i podaj odpowiednie równanie reakcji chemicznej.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1aB3PpbDdPLY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 253.85 KB w języku polskim
RuIFSgioPxIek

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 11.41 MB w języku polskim