Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.11.3
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Fabian geht zum Zahnarzt / Fabian idzie do dentysty
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat zdrowia.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni przybory do higieny jamy ustnej,
przedstawi czynności wykonywane przy pielęgnacji zębów,
opowie o wizycie u dentysty.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego;
rozumienie informacji – czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;
współpraca z innymi osobami – z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.
Metody i formy nauczania:
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnianie;
praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;
aktywizująca: karta zadań interaktywnych, burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przed lekcją przygotowali fiszki obrazkowe, bez określeń słownych, przedstawiające przybory do pielęgnacji jamy ustnej.
Na początku lekcji nauczyciel zachęca uczniów do opisu zdjęcia otwierającego, zadając im następujące pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo befinden sich die Personen? Was machen sie? Warum ist das Mädchen beim Zahnarzt? Nauczyciel prosi również uczniów o zaprezentowanie sobie wzajemnie przygotowanych list z przyborami do pielęgnacji jamy ustnej i podpisanie ich na drugiej stronie fiszki odpowiednim określeniem ze słowniczka.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację „Czy wiesz, że…” na temat częstotliwości wizyt u stomatologa i sposobów pielęgnacji jamy ustnej wśród Niemców. Pyta również uczniów, czy i jak często chodzą do dentysty oraz czy boją się wizyty w gabinecie stomatologicznym.
b) Faza realizacyjna
Przed czytaniem tekstu nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi o wybranie jednego z dialogów w części Przeczytaj, przeczytanie go i opowiedzenie innej grupie jego treści w języku polskim. Każda z grup powinna usłyszeć streszczenie dwóch pozostałych dialogów.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie całego tekstu Mutti, ich habe Zahnschmerzen! i wykonanie Übung 1 oraz 2 z części Przeczytaj. Następnie zwraca uwagę na zdania z przeczeniem w tekście. Tłumaczy uczniom istotę przeczenia nicht i kein, a następnie poleca im, aby wykonali Übung 3 w części Przeczytaj.
Uczniowie przystępują do pracy z ilustracją interaktywną. Przed wykonaniem ćwiczeń nauczyciel prosi ich o nauczenie się za pomocą fiszek nazw rzeczy wykorzystywanych do higieny jamy ustnej oraz wzajemne odpytanie się uczniów w parach.
Uczniowie wykonują Übung 1 i 3 w części Ilustracja interaktywna.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się (Aufgabe 2–5), które służą utrwaleniu wyrazów i zwrotów występujących w tekście i ilustracji interaktywnej oraz sprawdzeniu umiejętności tworzenia zdań przeczących.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dzisiaj nauczyliście? Uczniowie wymieniają przybory do higieny jamy ustnej, czynności wykonywane podczas pielęgnacji zębów według wskazówek zawartych w Aufgabe 8. Uczniowie opowiadają również o wizycie u dentysty zgodnie z sugestiami w Aufgabe 7.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Übung 2 w części Ilustracja interaktywna oraz Aufgabe 1 i 6 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: oswojenie się ze słownictwem;
w trakcie lekcji: budowanie zdań z wyrażeniami występującymi w tekście i ilustracji interaktywnej;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0