Numer e‑materiału: 2.4.11.3

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Fabian geht zum Zahnarzt / Fabian idzie do dentysty

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji:

Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat zdrowia.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni przybory do higieny jamy ustnej,

  • przedstawi czynności wykonywane przy pielęgnacji zębów,

  • opowie o wizycie u dentysty.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego;

  • rozumienie informacji – czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • współpraca z innymi osobami – z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.

Metody i formy nauczania:

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnianie;

  • praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;

  • aktywizująca: karta zadań interaktywnych, burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przed lekcją przygotowali fiszki obrazkowe, bez określeń słownych, przedstawiające przybory do pielęgnacji jamy ustnej.

  • Na początku lekcji nauczyciel zachęca uczniów do opisu zdjęcia otwierającego, zadając im następujące pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo befinden sich die Personen? Was machen sie? Warum ist das Mädchen beim Zahnarzt? Nauczyciel prosi również uczniów o zaprezentowanie sobie wzajemnie przygotowanych list z przyborami do pielęgnacji jamy ustnej i podpisanie ich na drugiej stronie fiszki odpowiednim określeniem ze słowniczka.

  • Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację „Czy wiesz, że…” na temat częstotliwości wizyt u stomatologa i sposobów pielęgnacji jamy ustnej wśród Niemców. Pyta również uczniów, czy i jak często chodzą do dentysty oraz czy boją się wizyty w gabinecie stomatologicznym.

b) Faza realizacyjna

  • Przed czytaniem tekstu nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi o wybranie jednego z dialogów w części Przeczytaj, przeczytanie go i opowiedzenie innej grupie jego treści w języku polskim. Każda z grup powinna usłyszeć streszczenie dwóch pozostałych dialogów.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie całego tekstu Mutti, ich habe Zahnschmerzen! i wykonanie Übung 1 oraz 2 z części Przeczytaj. Następnie zwraca uwagę na zdania z przeczeniem w tekście. Tłumaczy uczniom istotę przeczenia nichtkein, a następnie poleca im, aby wykonali Übung 3 w części Przeczytaj.

  • Uczniowie przystępują do pracy z ilustracją interaktywną. Przed wykonaniem ćwiczeń nauczyciel prosi ich o nauczenie się za pomocą fiszek nazw rzeczy wykorzystywanych do higieny jamy ustnej oraz wzajemne odpytanie się uczniów w parach.

  • Uczniowie wykonują Übung 1 i 3 w części Ilustracja interaktywna.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się (Aufgabe 2–5), które służą utrwaleniu wyrazów i zwrotów występujących w tekście i ilustracji interaktywnej oraz sprawdzeniu umiejętności tworzenia zdań przeczących.

c) Faza podsumowująca

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dzisiaj nauczyliście? Uczniowie wymieniają przybory do higieny jamy ustnej, czynności wykonywane podczas pielęgnacji zębów według wskazówek zawartych w Aufgabe 8. Uczniowie opowiadają również o wizycie u dentysty zgodnie z sugestiami w Aufgabe 7.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Übung 2 w części Ilustracja interaktywna oraz Aufgabe 1 i 6 w części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: oswojenie się ze słownictwem;

  • w trakcie lekcji: budowanie zdań z wyrażeniami występującymi w tekście i ilustracji interaktywnej;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec