Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Przemiany w deklinacji polskiej: rzeczownik rodzaju nijakiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
poznaje historię rzeczownika rodzaju nijakiego;
wymienia końcówki fleksyjne, które miały dawniej rzeczowniki nijakie;
zaznacza rzeczowniki rodzaju nijakiego w podanym tekście;
określa przypadek i liczbę rzeczowników w rodzaju nijakim.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prowadzi krótką rozmowę wprowadzającą w temat lekcji: czym jest deklinacja, jakie mogą być przykłady wyrazów w rodzaju nijakim. Następnie uczniowie wspólnie w klasie zaponzają się z wiadomościami sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że przemiany w polskiej deklinacji rzeczowników rodzaju nijakiego mają wpływ na trudności z odmianą danego wyrazu również obecnie. Jako przykład i jednocześnie ciekawostkę podaje słowo ukulele. Przytacza informację ze strony
https://fil.ug.edu.pl/strona/15281/ukulele_‑_problem_rodzaju_i_liczby
„Jakiego rodzaju i jakiej liczby jest rzeczownik ukulele? – pyta klientka Telefonicznej Poradni Językowej UG – Dotąd myślałam, że to wyraz używany w liczbie pojedynczej rodzaju nijakiego, ale przeczytałam gdzieś zdanie: Obok leżały ukulele.” Załóżmy na wstępie, że mówiący nie popełnił błędu. Co może znaczyć zdanie: Obok leżały ukulele? Wyobraźnia podsuwa natychmiast obraz niedużego jazz‑bandu. Muzycy odłożyli na chwilę swoje instrumenty, a wśród nich małe czterostrunne gitary hawajskie, czyli… ukulele. Ile ich było? – Zgodnie z tym, co wyraża zdanie, więcej niż jedno.
Rzeczownik ukulele jest nietypowy (chociaż nie wyjątkowy) pod względem fleksyjnym. Wyraz pochodzi z jęz. hawajskiego: uku ‘osóbka, pchła’; lele ‘skaczący’ (Kopaliński 1970) i jak każda pożyczka językowa staje przed koniecznością znalezienia dla siebie miejsca w paradygmacie. Sprawą pierwszą jest ustalenie rodzaju, który – jak wiadomo – jest u rzeczowników wielkością stałą, często przypisywaną w wypadku przyswajania zapożyczeń na podstawie podobieństwa ich form do form wyrazów polskich. Polskie rzeczowniki zakończone na -e modelowo przybierają rodzaj nijaki (por. np. słońce, pole, spojrzenie). Taki też rodzaj gramatyczny otrzymuje ukulele (NSPP).
Na tym jednak kończy się podobieństwo rzeczownika ukulele z polskimi słońce, pole, spojrzenie… Nie odmieniamy go analogicznie, czyli *ukulele (na wzór: słońce), *ukulela (słońca), *ukulelu (słońcu) itd. Jak podaje słownik, wyraz nie poddaje się rygorom fleksyjnym i pozostaje nieodmienny (NSPP).Uczniowie pracują w parach. Zapoznają się z mapą myśli z sekcji multimedialnej i wykonują oba polecenia. Wybrany uczeń z dwójki prezentuje odpowiedzi.
Uczniowie samodzielnie wykonują zamieszczone w e‑materiale kolejne ćwiczenia 1, 2, 3, 4, 5, 6. Zapisują swoje realizacje zadania, a po jego wykonaniu wskazywani przez nauczyciela uczestnicy zajęć wymieniają się odpowiedziami. Nauczyciel komentuje wypowiedzi uczniów, akcentując najistotniejsze treści.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:
- Do jakich deklinacji należały rzeczowniki rodzaju nijakiego w prasłowiańszczyźnie?
- Jakie końcówki posiadały rzeczowniki rodzaju nijakiego w poszczególnych przypadkach i liczbach?Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Długosz‑Kurczabowa Krystyna, Dubisz Stanisław, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 2006, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zenon Klemensiewicz, Tadeusz Lehr‑Spławiński, Stanisław Urbańczyk, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1955, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium z sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.