Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.8.2
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Couchsurfing – eine Alternative zum Hotel?/Couchsurfing – alternatywa dla hotelu?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy B1+/B
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat podróżowania ze szczególnym uwzględnieniem wariantów noclegowych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest couchsurfing;
opisuje wady i zalety tej formy poszukiwania noclegu;
wypowiada się na temat swoich osobistych preferencji dotyczących noclegu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy pracy:
podejście humanistyczne;
podejście komunikacyjne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z plikiem audio;
aktywizująca: burza mózgów, praca z Placemat, suwak;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
plenum;
praca grupowa.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst stworzony na potrzeby e‑materiału,
multimedium (plik audio),
zdjęcia różnych obiektów noclegowych,
placemat,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia różnych obiektów noclegowych, np. hotelu, pensjonatu, campingu i pyta: Wie heißen diese Übernachtungsplätze? Welche Arten von Unterkünften im Urlaub kennt ihr/kennt ihr noch?
Nauczyciel zapisuje na tablicy kilka kryteriów, którymi kierują się turyści przy wyborze miejsca noclegowego w czasie urlopu, np. die Kosten, die Lage, der Komfort, die Dienstleistungen, die Atmosphäre, die Kontakte, die Anonymität i przeprowadza wśród uczniów krótką ankietę, które kryterium jest dla nich najważniejsze. Uczniowie podchodzą do tablicy i zaznaczają znak x przy dwóch wybranych kryteriach.
Nauczyciel pyta: Nach welchen Kriterien richten sich die meisten Schüler in der Klasse? Was ist bei der Wahl des Übernachtungsplatzes nicht wichtig? i wybiera ucznia, który podsumowuje w języku niemieckim wyniki ankiety.
Uczniowie czytają tekst wprowadzający.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło Couchsurfing i prosi uczniów o podanie skojarzeń, które nasuwają im się z tym hasłem. Nauczyciel pyta: Womit verbindet ihr diesen Begriff? Nauczyciel zapisuje skojarzenia uczniów w postaci wyrazów, haseł lub pełnych zdań na tablicy.
Uczniowie zapoznają się z Übung 1 w części Przeczytaj i dopasowują zakończenie do rozpoczętych wypowiedzi. Wybrany uczeń odczytuje rozwiązania, a nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat sformułowanych stwierdzeń. Nauczyciel pyta wybranych uczniów Stimmst du dieser Aussage zu? Ist das wahr? Wie kannst du diese Aussage erweitern/erklären? Uczniowie odpowiadają na pytania na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel pyta: Was ist Couchsurfing? Hattet ihr recht? Welche Kriterien spielen beim Couchsurfing eine wichtige Rolle? Ist noch etwas wichtig? Welche Kriterien könnte man hinzufügen? Wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Następnie uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 2, 3 i 4 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu, a które są fałszywe, do wyrazów występujących w tekście przyporządkowują wyrazy o podobnym znaczeniu.
Uczniowie zapoznają się z nagraniem Couchsurfing – Urlaub mal anders, a następnie dobierają się w pary i w parach sprawdzają stopień zrozumienia treści nagrania, wykorzystując do tego Übung 1‑3 w części Plik audio. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią nagrania, układają informacje w odpowiedniej kolejności oraz dopasowują treści do haseł nadrzędnych. Uczniowie rozwiązują zadnia najpierw samodzielnie, a następnie w porównują swoje rozwiązania w parach.
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Dwie z nich otrzymują zadanie przygotowania argumentów przemawiających za korzystaniem z couchsurfingu, dwie pozostałe przygotowują wady couchsurfingu. Grupy otrzymują plansze Placemat. Każdy uczeń w grupie wpisuje w swoje pole na planszy własne argumenty. Następnie uczniowie zapoznają się z argumentami wszystkich uczniów w grupie i ustalają wersję wspólną, wpisując wspólne argumenty w środkowej części planszy. Przedstawiciel każdej grupy przedstawia wyniki pracy grupy na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie dobierają się w pary oraz zapoznają się z Aufgabe 3 w części Sprawdź się. Uczniowie uzupełniają dialog, a następnie podstawie jego treści przygotowują własny dialog na temat couchsurfingu. Uczniowie wcielają się w rolę osoby, która skorzystała z tej formy noclegu oraz osoby, która chciałaby uzyskać informacje na ten temat.
Inną opcją pracy w ramach podsumowania może być tzw. suwak. Uczniowie wypowiadają się na temat swoich osobistych preferencji i upodobań odnośnie couchsurfingu oraz wyrażają chęć lub niechęć do skorzystania z takiej możliwości, podając swoją argumentację. Uczniowie stoją w dwóch rzędach twarzami do siebie i rozmawiają z osobą stojącą naprzeciw. Na polecenie nauczyciela jeden rząd przesuwa się o jedno miejsce, ostatnia osoba z rzędu przechodzi na początek. W ten sposób uczniowie mogą na wiele sposobów wyrażać pozytywną lub negatywną opinię na temat couchsurfingu, opowiadać o swoich osobistych doświadczeniach odnośnie tej formy organizacji noclegu oraz wysłuchać opinii innych.
Praca domowa:
Uczeń formułuje wypowiedź pisemną na temat nocowania w cudzym domu lub w hotelu i uzasadnia, która forma noclegu jest dla niego lepsza. (Aufgabe 8 w sekcji Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem; powtórzenie słownictwa związanego z organizacją noclegów. Na podstawie głównych haseł z treści nagrania, np. Couchsurfer, Webseite, Reisemagazin, Gastgeber, Aufenthalt, Hausregeln, Bewertungen uczniowie przygotowują krótkie informacje związane z noclegiem lub organizacją noclegu w czasie urlopu.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Uczniowie wyszukują informacji na temat couchsurfingu w Niemczech, spróbują znaleźć takie możliwości w wylosowanych przez siebie miastach oraz wcielają się w rolę eksperta, udzielając informacji podobnie jak bohater wywiadu.
Po lekcji: na podstawie treści wywiadu uczniowie przygotowują notatkę wizualną dla osób, które chciałyby skorzystać z tej formy organizacji noclegu jako gość lub osoba oferująca nocleg.