Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Cechy współczesnej rodziny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
2) charakteryzuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – współczesne typy rodziny; wyjaśnia problemy związane z realizacją różnych funkcji rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozróżnia, z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej, współczesne typy rodziny;
wyjaśnia problemy związane z realizacją różnych funkcji rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej;
weryfikuje, na podstawie danych statystycznych, wyobrażenia na temat przeciętnej polskiej rodziny.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
odwrócona klasa;
analiza materiału źródłowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
1. Uczniowie podzieleni na grupy zapoznają się z danymi statystycznymi zawartymi w schemacie interaktywnym. Następnie przeprowadzają sondaż uliczny na próbie 50 kobiet i przygotowują prezentacje wyników tego badania.
Faza wstępna:
1. Na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją uczniowie proponują cele zajęć do tematu: „Cechy współczesnej rodziny”.
2. Zaciekawienie i dyskusja: nauczyciel zachęca uczniów do wypowiedzi na temat zagadnień opisanych w tekście otwierającym e‑materiał.
Faza realizacyjna:
1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony dźwięk szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas czytania tekstu.
2. Wybrane osoby podsumowują informacje zdobyte podczas spaceru.
3. Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia w sekcji „Przeczytaj”: „Przeanalizuj dane w tabelach. Sprawdź, jaki odsetek twoich rówieśników obojga płci udzielił poszczególnych odpowiedzi. Czy widzisz w tych danych zachodzący proces zmiany? Czy jest on wynikiem, czy przyczyną przemian obyczajowych w społeczeństwie?”. Następnie dyskutują i zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
4. Przedstawienie wyników sondażu ulicznego. Każda grupa prezentuje swoje wyniki, po czym następuje ich omówienie i porównanie z danymi ze schematu interaktywnego. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Czy próba, którą wybraliście do sondażu, była reprezentatywna dla współczesnego społeczeństwa polskiego?”.
Faza podsumowująca:
1. Chętne osoby dzielą się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi przeprowadzonego sondażu.
2. Uczniowie, pracując w parach, tworzą krzyżówkę podsumowującą zajęcia. Pary siedzące obok siebie wymieniają się krzyżówkami i rozwiązują je.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.
Materiały pomocnicze:
Franciszek Adamski, Socjologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1982.
Danuta Duch‑Krzysztofek, Małżeństwo, seks, prokreacja. Analiza socjologiczna, Warszawa 1998.
Danuta Duch‑Krzysztofek, Kto rządzi w rodzinie, Warszawa 2007.
Daniel Jabłoński, Lech Ostasz, Zarys wiedzy o rodzinie, małżeństwie, kohabitacji i konkubinacie. Perspektywa antropologii kulturowej i ogólnej, Olsztyn 2001.
Tomasz Szlendak, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium z sekcji „Schemat interaktywny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.