Numer e‑materiału: 3.4.10.1

Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Virtueller Marathon?/Wirtualny maraton?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 4, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat sportu ze szczególnym uwzględnieniem fenomenu biegów w maratonie.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, na czym polega wirtualny maraton,

  • wymienia rodzaje maratonów,

  • opowiada, jakie korzyści wynikają z biegania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi,

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach,

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);

  • ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie części zdania ze sobą);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);

  • pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.

Metody i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z nagraniem, wyjaśnienie;

  • aktywizująca: burza mózgów;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupie,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • zdjęcia (obrazki) przedstawiające: buty do biegania/medal/zdjęcie ulicy/trasy/ścieżki;

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pokazuje uczniom trzy zdjęcia (obrazki) przedstawiające kolejno: buty do biegania/medal/zdjęcie ulicy/trasy/ścieżki. Następnie pyta ich, co ich zdaniem łączy te trzy ilustracje. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Nauczyciel może zapisać niektóre z kluczowych dla lekcji wyrazów w widocznym dla uczniów miejscu. Nauczyciel wykorzysta te wyrazy w fazie podsumowującej lekcję (burza mózgów).

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na tytuł tekstu w części Przeczytaj oraz pyta: Was versteht ihr darunter? Welche Informationen erwartet ihr von dem Text? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  • Uczniowie zapoznają się z Übung 1 w części Przeczytaj. Nauczyciel pyta uczniów: Habt ihr davon etwas gehört? Könnt ihr diese Aussagen erweitern? Chętni uczniowie wypowiadają się na forum klasy.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Podczas czytania ze zrozumieniem korzystają ze słowniczka oraz – jeśli to konieczne – z pomocy nauczyciela. Następnie uczniowie dopasowują fragmenty z Übung 1 do odpowiednich miejsc w tekście.

  • Nauczyciel sprawdza ogólne zrozumienie treści tekstu i pyta: Könnt ihr nach dem Lesen noch etwas zu euren früheren Hypothesen hinzufügen? Wie kann man die Aussagen erweitern?

  • Następnie uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 2‑4 w części Przeczytaj. Uczniowie zaznaczają, czy sformułowania są zgodne z treścią tekstu, czy są fałszywe, przyporządkowują opisy do rodzajów maratonu oraz odpowiadają pisemnie na pytania do tekstu. Wybrani uczniowie odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  • Nauczyciel zapisuje na dwóch osobnych kartkach dwa różne początki zdań:

  1. Wer an Marathon‑Läufen teilnimmt, ...

  2. Der Marathonlauf ist ...

  • Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda grupa otrzymuje jedną kartkę. Pierwszy uczeń z danej grupy dopisuje własne zakończenie zdania oraz zawija kartkę tak, aby kolejny uczeń nie widział rozwiązania. Kartka przekazywana jest między uczniami w grupie. Każdy kolejny uczeń dopisuje własne zakończenie. Następnie przedstawiciel grupy odczytuje wszystkie zdania.

  • Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy pytania:

  1. Wer ist Klaus Läufer?

  2. Wie hat er angefangen zu laufen?

  3. Warum nimmt er an Marathons teil?

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby słuchając wywiadu (Pliku audio) z wielokrotnym maratończykiem, postarali się zanotować informacje, które są odpowiedzią na te pytania.

  • Po zapoznaniu się z nagraniem uczniowie odpowiadają na pytania na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.

  • Następnie uczniowie dobierają się w pary i wspólnie analizują treść pliku audio pod względem językowym (mogą do tego celu posłużyć się transkrypcją tekstu) oraz sprawdzają stopień zrozumienia treści nagrania, wykonując Übung 1, 2 i 3 z części Plik audio. Uczniowie wykonują dane ćwiczenia najpierw samodzielnie, a następnie porównują w parze swoje odpowiedzi. Uczniowie dopasowują wyrazy, układają zdania na podstawie tekstu i przyporządkowują odpowiednie fragmenty oraz uzpełniają tekst wyrazami z listy. W razie trudności nauczyciel służy pomocą.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z Übung 4 w części Plik audio oraz pyta ich, jakie pytania zadaliby w wywiadzie ze sportowcem, gdyby temat wywiadu brzmiał: Laufen eröffnet neue Horizonte. Nauczyciel zapisuje propozycje pytań na tablicy, a następnie prosi uczniów o przygotowanie w parach dialogów na ten temat. Do formułowania odpowiedzi uczniowie mogą wykorzystać zwroty i wyrażenia z Übung 4. Wybrane pary prezentują dialog na forum klasy.

c) Faza podsumowująca:

  • W części podsumowującej nauczyciel powraca do kluczowych wyrazów, które zapisał na początku lekcji. Uczniowie podchodzą do tablicy i dopisują przymiotniki, czasowniki, rzeczowniki lub całe zwroty, które pojawiły się podczas lekcji w tym kontekście, a które uzupełniają mapę pojęć. Następnie nauczyciel prosi uczniów o formułowanie zdań z zapisanymi zwrotami do haseł głównych: der Marathonlauf/die Läufer/der virtuelle Marathon/das Laufen.

Praca domowa:

Uczniowie wypowiadają się pisemnie na temat: Dlaczego bieg w maratonie cieszy się tak dużą popularnością? Uzasadniają swoje zdanie. (Limit wyrazów 100‑120) Jest to Aufgabe 7 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio

  • Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem. Fragment nagrania może posłużyć nauczycielowi w fazie wstępnej lekcji jako zaciekawienie i wprowadzenie do tematu lekcji. Uczniowie podają przypuszczenia, czego może dotyczyć rozmowa ze sportowcem, jakie pytania mogą paść w rozmowie, o czym może opowiadać uczestnik maratonów.

  • W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Na podstawie treści wywiadu uczniowie w parach przygotowują wywiad z innym znanym maratończykiem. Wywiady odgrywają na forum klasy.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa. Uczniowie przygotowują notatkę wizualną na temat korzyści, jakie daje bieganie.