Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.10.1
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Virtueller Marathon?/Wirtualny maraton?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 4, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat sportu ze szczególnym uwzględnieniem fenomenu biegów w maratonie.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega wirtualny maraton,
wymienia rodzaje maratonów,
opowiada, jakie korzyści wynikają z biegania.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi,
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie części zdania ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z nagraniem, wyjaśnienie;
aktywizująca: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupie,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
zdjęcia (obrazki) przedstawiające: buty do biegania/medal/zdjęcie ulicy/trasy/ścieżki;
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pokazuje uczniom trzy zdjęcia (obrazki) przedstawiające kolejno: buty do biegania/medal/zdjęcie ulicy/trasy/ścieżki. Następnie pyta ich, co ich zdaniem łączy te trzy ilustracje. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Nauczyciel może zapisać niektóre z kluczowych dla lekcji wyrazów w widocznym dla uczniów miejscu. Nauczyciel wykorzysta te wyrazy w fazie podsumowującej lekcję (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na tytuł tekstu w części Przeczytaj oraz pyta: Was versteht ihr darunter? Welche Informationen erwartet ihr von dem Text? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z Übung 1 w części Przeczytaj. Nauczyciel pyta uczniów: Habt ihr davon etwas gehört? Könnt ihr diese Aussagen erweitern? Chętni uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Następnie uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Podczas czytania ze zrozumieniem korzystają ze słowniczka oraz – jeśli to konieczne – z pomocy nauczyciela. Następnie uczniowie dopasowują fragmenty z Übung 1 do odpowiednich miejsc w tekście.
Nauczyciel sprawdza ogólne zrozumienie treści tekstu i pyta: Könnt ihr nach dem Lesen noch etwas zu euren früheren Hypothesen hinzufügen? Wie kann man die Aussagen erweitern?
Następnie uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 2‑4 w części Przeczytaj. Uczniowie zaznaczają, czy sformułowania są zgodne z treścią tekstu, czy są fałszywe, przyporządkowują opisy do rodzajów maratonu oraz odpowiadają pisemnie na pytania do tekstu. Wybrani uczniowie odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel zapisuje na dwóch osobnych kartkach dwa różne początki zdań:
Wer an Marathon‑Läufen teilnimmt, ...
Der Marathonlauf ist ...
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda grupa otrzymuje jedną kartkę. Pierwszy uczeń z danej grupy dopisuje własne zakończenie zdania oraz zawija kartkę tak, aby kolejny uczeń nie widział rozwiązania. Kartka przekazywana jest między uczniami w grupie. Każdy kolejny uczeń dopisuje własne zakończenie. Następnie przedstawiciel grupy odczytuje wszystkie zdania.
Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy pytania:
Wer ist Klaus Läufer?
Wie hat er angefangen zu laufen?
Warum nimmt er an Marathons teil?
Nauczyciel prosi uczniów, aby słuchając wywiadu (Pliku audio) z wielokrotnym maratończykiem, postarali się zanotować informacje, które są odpowiedzią na te pytania.
Po zapoznaniu się z nagraniem uczniowie odpowiadają na pytania na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Następnie uczniowie dobierają się w pary i wspólnie analizują treść pliku audio pod względem językowym (mogą do tego celu posłużyć się transkrypcją tekstu) oraz sprawdzają stopień zrozumienia treści nagrania, wykonując Übung 1, 2 i 3 z części Plik audio. Uczniowie wykonują dane ćwiczenia najpierw samodzielnie, a następnie porównują w parze swoje odpowiedzi. Uczniowie dopasowują wyrazy, układają zdania na podstawie tekstu i przyporządkowują odpowiednie fragmenty oraz uzpełniają tekst wyrazami z listy. W razie trudności nauczyciel służy pomocą.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z Übung 4 w części Plik audio oraz pyta ich, jakie pytania zadaliby w wywiadzie ze sportowcem, gdyby temat wywiadu brzmiał: Laufen eröffnet neue Horizonte. Nauczyciel zapisuje propozycje pytań na tablicy, a następnie prosi uczniów o przygotowanie w parach dialogów na ten temat. Do formułowania odpowiedzi uczniowie mogą wykorzystać zwroty i wyrażenia z Übung 4. Wybrane pary prezentują dialog na forum klasy.
c) Faza podsumowująca:
W części podsumowującej nauczyciel powraca do kluczowych wyrazów, które zapisał na początku lekcji. Uczniowie podchodzą do tablicy i dopisują przymiotniki, czasowniki, rzeczowniki lub całe zwroty, które pojawiły się podczas lekcji w tym kontekście, a które uzupełniają mapę pojęć. Następnie nauczyciel prosi uczniów o formułowanie zdań z zapisanymi zwrotami do haseł głównych: der Marathonlauf/die Läufer/der virtuelle Marathon/das Laufen.
Praca domowa:
Uczniowie wypowiadają się pisemnie na temat: Dlaczego bieg w maratonie cieszy się tak dużą popularnością? Uzasadniają swoje zdanie. (Limit wyrazów 100‑120) Jest to Aufgabe 7 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem. Fragment nagrania może posłużyć nauczycielowi w fazie wstępnej lekcji jako zaciekawienie i wprowadzenie do tematu lekcji. Uczniowie podają przypuszczenia, czego może dotyczyć rozmowa ze sportowcem, jakie pytania mogą paść w rozmowie, o czym może opowiadać uczestnik maratonów.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Na podstawie treści wywiadu uczniowie w parach przygotowują wywiad z innym znanym maratończykiem. Wywiady odgrywają na forum klasy.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa. Uczniowie przygotowują notatkę wizualną na temat korzyści, jakie daje bieganie.