Numer e‑materiału: 2.8.7.2

Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Immer gern zum Friseur? / Czy zawsze chętnie idziesz do fryzjera?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom edukacyjny A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat usług związanych z wizytą w salonie fryzjerskim oraz poznanie słownictwa związanego z pielęgnacją włosów.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • wymienia słownictwo związane z wizytą u fryzjera;

  • opowiada, czy lubi chodzić do fryzjera;

  • nazywa czynności wykonywane przez fryzjera.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcanie siebie do działania;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca – praca z tekstem czytanym, wyjaśnianie;

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;

  • praktyczna – metoda aktywizująca (mapa pojęć), gry dydaktyczne;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa pojęć),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy wyrażenie Beim Friseur i pyta uczniów: Jakie wyrazy kojarzą się wam z wizytą salonie fryzjerskim? Następnie poleca, aby przeczytali informację „Czy wiesz, że…” na temat pielęgnowania długich włosów, i zadaje pytanie: Ist es eine gute Idee, die Haare wachsen zu lassen? Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel pyta, czy uczniowie mają jakieś niemiłe wspomnienia związane z wizytą w salonie fryzjerskim.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst, koncentrując się w pierwszej kolejności na znanych wyrazach lub zwrotach. Następnie nauczyciel prosi trzech uczniów o odczytanie wpisów na forum (tekst źródłowy). Po wysłuchaniu każdego wpisu uczniowie wysuwają przypuszczenia, o czym jest mowa w tekście. Jeśli jakieś wyrazy lub zwroty są niezrozumiałe, nauczyciel prosi, aby uczniowie sprawdzili ich znaczenie w słowniczkach. Na zakończenie uczniowie porównują swoje propozycje (zapisane przez nauczyciela na tablicy) z wypowiedziami swoich rówieśników w tekście. Nauczyciel pyta, czy uczniowie identyfikują się z którymś ze zdań napisanych przez Anję, Klarę i Thomasa. Jeśli tak, nauczyciel prosi ochotników o odczytanie zdań, które mogliby wypowiedzieć również w swoim imieniu.

  • Uczniowie wykonują Übung 1 oraz 2 z części Przeczytaj: zaznaczają właściwe odpowiedzi na pytania oraz wskazują zdania prawdziwe i fałszywe.

  • Nauczyciel łączy uczniów w pary, rozdaje im karteczki ze słownictwem z Übung 3 z części Przeczytaj i prosi o połączenie wyrazu w języku niemieckim z jego polskim tłumaczeniem.

  • Uczniowie wykonują w parach polecenia do Mapy pojęć w celu utrwalenia i rozszerzenia słownictwa związanego z pielęgnacją włosów: zaznaczają poprawne zdania (Übung 1), wskazują wyrazy, którymi należy uzupełnić dialog (Übung 2), grają w parach w grę memory (Übung 3). Polecenia te mają również na uwadze rozwijanie sprawności pisania i mówienia. Ponadto nauczyciel prosi uczniów, by po wykonaniu ćwiczeń porozmawiali ze sobą w parach, w jaki sposób dbają o swoje włosy. Uczniowie powinni wykorzystać wyrażenia zawarte w dotychczasowych ćwiczeniach.

  • Uczniowie wykonują samodzielnie zadania w części Sprawdź się: Aufgabe 1 (rozwiązują krzyżówkę), Aufgabe 2 (łączą w pary zdania w języku niemieckim i języku polskim) oraz Aufgabe 3 (dopasowują wyrażenia do zdjęć). Następnie w parach układają scenkę dotyczącą wizyty u fryzjera. Jeden z uczniów jest klientem, który chce zmienić coś w swojej fryzurze, a drugi fryzjerem. Chętni uczniowie prezentują swoją scenkę na forum.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej Aufgabe 4 i prosi uczniów o przyporządkowanie wyrazów do odpowiednich kategorii. Następnie nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowany e‑mail i prosi o uzupełnienie luk właściwymi wyrazami (Aufgabe 5). Ochotnicy odczytują treść e‑maila na forum. Następnie uczniowie piszą e‑mail do swojej koleżanki/kolegi. Informują, że idą do fryzjera i w 3‑4 zdaniach opisują, co chcieliby zrobić ze swoimi włosami. Nauczyciel prosi kilkoro uczniów o odczytanie e‑maila, w razie potrzeby poprawia błędy. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej Aufgabe 6. Uczniowie wskazują wyrazy, które są związane z wizytą u fryzjera.

c) Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel poleca uczniom, aby wykonali Aufgabe 7, w którym opisują zdjęcie. Nauczyciel pomaga uczniom poprzez podanie zamieszczonych w zadaniu Tipp oraz Lösung.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia wyrażeń i zwrotów, które okazały się ważne i przydatne dla uczniów.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części  Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji. Zadaniem uczniów jest napisanie 7‑8 zdań na temat, jak ważne są dla nich włosy i czy lubią chodzić do fryzjera. Nauczyciel prosi, aby w swojej wypowiedzi uczniowie postarali się użyć takich spójników jak deshalbdenn albo weil.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

  • przed lekcją: oswojenie się ze słownictwem; uczniowie przygotowują fiszki do tematu na podstawie słowniczka;

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do znanego już słownictwa na temat pięlęgnacji włosów i uzupełnienie go; nauczyciel może zaproponować grę w kalambury w oparciu o wyrazy i zwroty z mapy pojęć - uczniowie losują karteczkę z wyrazem lub zwrotem i pokazują gestami, o jaki przedmiot lub czynność chodzi; reszta klasy odgaduje wyraz lub zwrot;

  • po lekcji: na podstawie mapy pojęć uczniowie tworzą na małych kartkach papieru domino - z jednej strony kartki rysują wyraz lub zwrot, który ilustruje przedmiot albo czynność związaną z pielęgnacją włosów, z drugiej natomiast wpisują niemiecką nazwę przedmiotu lub czynności; nauczyciel instruuje uczniów, aby zaplanowali, w jaki sposób rozmieścić na kartkach ilustracje oraz nazwy przedmiotów i czynności, tak aby możliwe było ułożenie całego domino.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec