Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.7.2
Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Immer gern zum Friseur? / Czy zawsze chętnie idziesz do fryzjera?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom edukacyjny A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat usług związanych z wizytą w salonie fryzjerskim oraz poznanie słownictwa związanego z pielęgnacją włosów.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymienia słownictwo związane z wizytą u fryzjera;
opowiada, czy lubi chodzić do fryzjera;
nazywa czynności wykonywane przez fryzjera.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podająca – praca z tekstem czytanym, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca (mapa pojęć), gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy wyrażenie Beim Friseur i pyta uczniów: Jakie wyrazy kojarzą się wam z wizytą salonie fryzjerskim? Następnie poleca, aby przeczytali informację „Czy wiesz, że…” na temat pielęgnowania długich włosów, i zadaje pytanie: Ist es eine gute Idee, die Haare wachsen zu lassen? Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel pyta, czy uczniowie mają jakieś niemiłe wspomnienia związane z wizytą w salonie fryzjerskim.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst, koncentrując się w pierwszej kolejności na znanych wyrazach lub zwrotach. Następnie nauczyciel prosi trzech uczniów o odczytanie wpisów na forum (tekst źródłowy). Po wysłuchaniu każdego wpisu uczniowie wysuwają przypuszczenia, o czym jest mowa w tekście. Jeśli jakieś wyrazy lub zwroty są niezrozumiałe, nauczyciel prosi, aby uczniowie sprawdzili ich znaczenie w słowniczkach. Na zakończenie uczniowie porównują swoje propozycje (zapisane przez nauczyciela na tablicy) z wypowiedziami swoich rówieśników w tekście. Nauczyciel pyta, czy uczniowie identyfikują się z którymś ze zdań napisanych przez Anję, Klarę i Thomasa. Jeśli tak, nauczyciel prosi ochotników o odczytanie zdań, które mogliby wypowiedzieć również w swoim imieniu.
Uczniowie wykonują Übung 1 oraz 2 z części Przeczytaj: zaznaczają właściwe odpowiedzi na pytania oraz wskazują zdania prawdziwe i fałszywe.
Nauczyciel łączy uczniów w pary, rozdaje im karteczki ze słownictwem z Übung 3 z części Przeczytaj i prosi o połączenie wyrazu w języku niemieckim z jego polskim tłumaczeniem.
Uczniowie wykonują w parach polecenia do Mapy pojęć w celu utrwalenia i rozszerzenia słownictwa związanego z pielęgnacją włosów: zaznaczają poprawne zdania (Übung 1), wskazują wyrazy, którymi należy uzupełnić dialog (Übung 2), grają w parach w grę memory (Übung 3). Polecenia te mają również na uwadze rozwijanie sprawności pisania i mówienia. Ponadto nauczyciel prosi uczniów, by po wykonaniu ćwiczeń porozmawiali ze sobą w parach, w jaki sposób dbają o swoje włosy. Uczniowie powinni wykorzystać wyrażenia zawarte w dotychczasowych ćwiczeniach.
Uczniowie wykonują samodzielnie zadania w części Sprawdź się: Aufgabe 1 (rozwiązują krzyżówkę), Aufgabe 2 (łączą w pary zdania w języku niemieckim i języku polskim) oraz Aufgabe 3 (dopasowują wyrażenia do zdjęć). Następnie w parach układają scenkę dotyczącą wizyty u fryzjera. Jeden z uczniów jest klientem, który chce zmienić coś w swojej fryzurze, a drugi fryzjerem. Chętni uczniowie prezentują swoją scenkę na forum.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej Aufgabe 4 i prosi uczniów o przyporządkowanie wyrazów do odpowiednich kategorii. Następnie nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowany e‑mail i prosi o uzupełnienie luk właściwymi wyrazami (Aufgabe 5). Ochotnicy odczytują treść e‑maila na forum. Następnie uczniowie piszą e‑mail do swojej koleżanki/kolegi. Informują, że idą do fryzjera i w 3‑4 zdaniach opisują, co chcieliby zrobić ze swoimi włosami. Nauczyciel prosi kilkoro uczniów o odczytanie e‑maila, w razie potrzeby poprawia błędy. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej Aufgabe 6. Uczniowie wskazują wyrazy, które są związane z wizytą u fryzjera.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel poleca uczniom, aby wykonali Aufgabe 7, w którym opisują zdjęcie. Nauczyciel pomaga uczniom poprzez podanie zamieszczonych w zadaniu Tipp oraz Lösung.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia wyrażeń i zwrotów, które okazały się ważne i przydatne dla uczniów.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji. Zadaniem uczniów jest napisanie 7‑8 zdań na temat, jak ważne są dla nich włosy i czy lubią chodzić do fryzjera. Nauczyciel prosi, aby w swojej wypowiedzi uczniowie postarali się użyć takich spójników jak deshalb, denn albo weil.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: oswojenie się ze słownictwem; uczniowie przygotowują fiszki do tematu na podstawie słowniczka;
w trakcie lekcji: odwołanie się do znanego już słownictwa na temat pięlęgnacji włosów i uzupełnienie go; nauczyciel może zaproponować grę w kalambury w oparciu o wyrazy i zwroty z mapy pojęć - uczniowie losują karteczkę z wyrazem lub zwrotem i pokazują gestami, o jaki przedmiot lub czynność chodzi; reszta klasy odgaduje wyraz lub zwrot;
po lekcji: na podstawie mapy pojęć uczniowie tworzą na małych kartkach papieru domino - z jednej strony kartki rysują wyraz lub zwrot, który ilustruje przedmiot albo czynność związaną z pielęgnacją włosów, z drugiej natomiast wpisują niemiecką nazwę przedmiotu lub czynności; nauczyciel instruuje uczniów, aby zaplanowali, w jaki sposób rozmieścić na kartkach ilustracje oraz nazwy przedmiotów i czynności, tak aby możliwe było ułożenie całego domino.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0