Numer e‑materiału: 1.2.4.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Beim Tierarzt / U weterynarza
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom edukacyjny A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat zawodu weterynarza

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
4) popularne zawody.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • informuje o chorobie swojego zwierzęcia;

  • mówi, czym zajmuje się weterynarz.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji/kooperacji z innymi dziećmi;

  • w trakcie lekcji panuje atmosfera radości i zabawy.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podejście komunikacyjne,

    • metoda podająca,

    • TPR (ang. Total Physical Response - reagowanie całym ciałem),

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • audio,

    • praca z rekwizytami,

    • gra,

  • formy pracy:

    • plenum,

    • praca w grupach,

    • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • rekwizyty (zabawka stetoskop, zabawka strzykawka, długopis, notes, maskotka zwierzątko).

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio

Plik audio można wykorzystać do ćwiczenia wymowy lub powtórzenia materiału przed sprawdzianem. Uczniowie mogą bawić się w karaoke: fragmenty rozmowy są wyciszane, a w ich miejsce uczniowie podkładają swój głos.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.

Nauczyciel prezentuje zdjęcia różnych zwierząt i prosi uczniów o odgadnięcie tematu lekcji. Następnie pokazuje zdjęcia (lekarza, gabinetu weterynaryjnego, strzykawek, recept itp.), które pomogą ich naprowadzić na właściwą odpowiedź.

plenum

15 min

Następuje krótka dyskusja na temat tego, czy uczniowie mają zwierzęta oraz czy odwiedzają z nimi weterynarza. Być może któryś z rodziców lub ktoś z dalszej rodziny wykonuje ten zawód.

Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, co widzą na obrazkach, i domyślają się, o czym rozmawiają Sophie z mamą.

Nauczyciel pyta, kto jest chory (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi.

Nauczyciel prezentuje nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2, 3 i 4). Uczniowie powtarzają słowa chórem.

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Plik audio). Prosi uczniów o informację, które wyrazy udało im się zrozumieć. Następnie wspólnie przygotowują słowniczek, wypisując wyrazy na tablicy.

plenum

15 min

Uczniowie ponownie słuchają dialogu.

Uczniowie w grupach wybierają właściwą odpowiedź na pytanie, jak się czuje Sophie, i wskazują, kto był pacjentem weterynarza (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1 i 2).

praca w grupach

Nauczyciel prezentuje zdania dotyczące czynności wykonywanych przez weterynarza i posługuje się przy tym rekwizytami (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Uczniowie powtarzają zdania chórem. Po kilku rundach nauczyciel sprawdza czujność uczniów, wygłaszając zdanie, ale pokazując niewłaściwe rekwizyty. Uczniowie reagują: Ja!, Nein!

plenum

zabawka stetoskop, zabawka strzykawka, długopis, notes, maskotka zwierzątko

Uczniowie słuchają dialogu i układają zdjęcia w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 5).

praca w grupach

Faza podsumowująca

Uczniowie w parach tworzą wyraz z podanych liter: krank (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

Uczniowie układają puzzle i odpowiadają na pytanie: kto to jest? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie porównują ilustracje i szukają elementu, który się powtarza w dwóch zbiorach. Podają nazwę tego elementu w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Uczniowie dopasowują podpisy do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

Nauczyciel prosi ochotników o zaprezentowanie czynności weterynarza za pomocą rekwizytów. Pozostali uczniowie podają pełne zdanie.

plenum

rekwizyty - jak wyżej

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.

Nauczyciel prezentuje zdjęcia różnych zwierząt i prosi uczniów o odgadnięcie tematu lekcji. Następnie pokazuje zdjęcia (lekarza, gabinetu weterynaryjnego, strzykawek, recept itp.), które pomogą ich naprowadzić na właściwą odpowiedź.

plenum

15 min

Następuje krótka dyskusja na temat tego, czy uczniowie mają zwierzęta oraz czy odwiedzają z nimi weterynarza. Być może któryś z rodziców lub ktoś z dalszej rodziny wykonuje ten zawód.

Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie mówią, co widzą na obrazkach, i domyślają się, o czym rozmawiają Sophie z mamą.

Nauczyciel pyta, kto jest chory (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi.

Nauczyciel prezentuje nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2, 3 i 4). Uczniowie powtarzają słowa chórem.

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Plik audio). Prosi uczniów o informację, które wyrazy udało im się zrozumieć. Następnie wspólnie przygotowują słowniczek, wypisując wyrazy na tablicy.

plenum

15 min

Uczniowie ponownie słuchają dialogu.

Uczniowie w grupach wybierają właściwą odpowiedź na pytanie, jak się czuje Sophie, i wskazują, kto był pacjentem weterynarza (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1 i 2).

praca w grupach

Nauczyciel prezentuje zdania dotyczące czynności wykonywanych przez weterynarza i posługuje się przy tym rekwizytami (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Uczniowie powtarzają zdania chórem. Po kilku rundach nauczyciel sprawdza czujność uczniów, wygłaszając zdanie, ale pokazując niewłaściwe rekwizyty. Uczniowie reagują: Ja!, Nein!

plenum

zabawka stetoskop, zabawka strzykawka, długopis, notes, maskotka zwierzątko

Uczniowie słuchają dialogu i układają zdjęcia w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 5).

praca w grupach

Faza podsumowująca

Uczniowie w parach tworzą wyraz z podanych liter: krank (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

Uczniowie układają puzzle i odpowiadają na pytanie: kto to jest? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie porównują ilustracje i szukają elementu, który się powtarza w dwóch zbiorach. Podają nazwę tego elementu w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Uczniowie dopasowują podpisy do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

Nauczyciel prosi ochotników o zaprezentowanie czynności weterynarza za pomocą rekwizytów. Pozostali uczniowie podają pełne zdanie.

plenum

rekwizyty - jak wyżej

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec