Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Włodzimierz Juśkiewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Metody przedstawiania rzeźby terenu na mapie
Grupa docelowa: liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa:
I. Źródła informacji geograficznej, technologie geoinformacyjne oraz metody prezentacji danych przestrzennych: obserwacje, pomiary, mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne, dane liczbowe oraz graficzna i kartograficzna ich prezentacja. Uczeń:
2) wyróżnia graficzne i kartograficzne metody przedstawiania informacji geograficznej i podaje przykłady zastosowania różnych rodzajów map.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
opisuje metody przedstawiania rzeźby na mapie - metodę kopczykową, kreskową, cieniowania, poziomicową i hipsometryczną,
wyznacza ramy czasowe stosowanych metod,
wymienia wady i zalety poznanych metod,
rozpoznaje na mapie kartograficzne metody przedstawiania rzeźby terenu,
dobiera metodę przedstawiania rzeźby terenu na mapach do różnych współczesnych zastosowań,
pracuje z mapą,
docenia znaczenie osiągnięć nowożytnej kartografii.
Strategie: konstruktywizm, ocenianie kształtujące
Metody nauczania: wykład, pogadanka, dyskusja, praca z komputerem, praca z mapą
Formy zajęć: indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, mapy analogowe
Materiały pomocnicze: Dawne mapy topograficzne w badaniach geograficzno‑historycznych, red. naukowa A. Czerny, Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin 2015.
PRZEBIEG LEKCJI
Literatura:
Artykuł naukowy (OPEN ACCESS) - A. Rzucidło, Przedstawianie rzeźby terenu na mapach topograficznych, [w:] Dawne mapy topograficzne w badaniach geograficzno‑historycznych, red. A. Czerny, Lublin 2015, s. 151‑174. Dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2016/0708/103742‑czerny‑dawne‑mapy‑07‑07‑low‑res.pdf [stan na dzień 28.06.2019].
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Prosi o opinię, jakich map używa się np. w trakcie wędrówek po górach. Naprowadza uczniów na mapy topograficzne. Prosi wskazanie cechy mapy topograficznej, która jest w trakcie wędrówek bardzo przydatna. Prosi o opisanie poziomic i informacji, jakie one niosą. Nauczyciel informuje, że poziomice to stosunkowo nowy wynalazek.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o otwarcie e‑materiału i przyjrzenie się, w jaki sposób przedstawiano i przedstawia się obecnie rzeźbę terenu na mapach. Nauczyciel rozdaje mapy prezentujące rzeźbę z różnych okresów lub sięga do zasobów internetowych. Prosi o znalezienie tych obszarów na współczesnych mapach WebGIS. Prosi o zastanowienie, czy uczniowie są w stanie rozpoznać rzeźbę, która jest odwzorowana na starszych mapach. Nauczyciel podkreśla, że obok przydatności i precyzji warto wspomnieć o pracochłonności metod. Proponuje, aby uczniowie w zespołach wykonali mapę omawianymi metodami (kopczykową, kreskową, cieniowania, poziomicową i hipsometryczną). W każdym zespole jest tylu uczniów, ile metod. Każdy wykonuje ten sam fragment mapy o ustalonej wcześniej niedużej powierzchni. Po wykonaniu uczniowie mogą porównać efekt swojej pracy: jakość oraz procent wykonania.
Nauczyciel prosi o scharakteryzowanie metod przedstawiania rzeźby na mapie, a po każdej charakterystyce prosi uczniów o wskazanie cech każdej z metod, porównanie oraz ocenę przydatności. Prosi także o odniesienie się do multimedium bazowego. Pyta, która z metod odnosi się do różnic wysokości i w sposób jednoznaczny informuje o stromości zboczy.
Faza podsumowująca
Nauczyciel pokazuje przykłady map wykonanych poszczególnymi metodami, prosi o rozpoznanie metody i jej krótką charakterystykę. Uczniowie wykonują ćwiczenia z e‑materiału.
Praca domowa
Na podstawie artykułu Anny Rzucidło, Przedstawianie rzeźby terenu na mapach topograficznych (artykuł pochodzący ze zbioru Dawne mapy topograficzne w badaniach geograficzno‑historycznych) oraz innych dostępnych źródeł uczeń przygotowuje informacje dotyczące ewolucji i zastosowanych rozwiązań w metodzie poziomicowej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana na początku lekcji. Na podstawie swoich pierwszych spostrzeżeń uczniowie mogą ocenić i przedyskutować, która metoda przedstawiania rzeźby terenu jest według nich najbardziej czytelna lub najbardziej atrakcyjna wizualnie. Dopiero po wstępnej dyskusji następuje szczegółowe omówienie wszystkich metod.