Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Dwuwymiarowe systemy kodowania danych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz różnice między kodami jednowymiarowymi a wielowymiarowymi.
Wygenerujesz swój własny kod dwuwymiarowy.
Prześledzisz i wyjaśnisz, jak działa kod QR.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie galerii ciekawych kodów dwuwymiarowych.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Dwuwymiarowe systemy kodowania danych”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Chętne lub wybrane osoby prezentują przykłady ciekawych kodów dwuwymiarowych. Uczniowie dyskutują na ich temat, oceniają ich estetyczność oraz funkcjonalność.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie, gdzie spotkać można kody dwuwymiarowe. Uczniowie podsumowują również ich wady i zalety.
Klasa dzieli się na grupy. Każda z nich ma za zadanie zaprojektować kod kreskowy, który będzie wykorzystywany w wybranym przez nich specjalistycznym sklepie lub zostanie umieszczony na konkretnym produkcie.
Grupy prezentują owoce swojej pracy, opowiadając o nich.
Uczniowie na czas biorą rozwiązują quiz w sekcji „Gra edukacyjna”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie głosują na najciekawszy projekt kodu kreskowego. Grupa, która zwycięży, może otrzymać oceny cząstkowe.
Uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli zrobić w czasie lekcji.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Gra edukacyjna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Dwuwymiarowe systemy kodowania danych”.
Dziś praktycznie wszyscy uczniowie korzystają ze smartfonów. Po co więc używać kartek papieru do sprawdzianów i egzaminów? W formie elektronicznej szczególnie łatwe jest przeprowadzenie testu jednokrotnego wyboru. Przejście do linku dedykowanego dla danego egzaminu może się odbyć poprzez zeskanowanie kodu QR. Tego typu kody mogą być wykorzystywane na każdym etapie nauczania, w ramach każdego przedmiotu szkolnego i do różnych celów edukacyjnych. Za ich pomocą nauczyciele mogą na przykład poszerzyć treści zawarte w podręcznikach o aktualne fakty oraz informacje multimedialne, skierować uczniów do ćwiczeń interaktywnych, udostępnić im potrzebne materiały czy też przekazywać polecenia i zadania do wykonania. Kody QR używane są również do kodowania odpowiedzi w kartach pracy.
Wykorzystywanie kodów QR w praktyce szkolnej niesie za sobą wiele korzyści. Ważne jest jednak to, aby zachować umiar. Zdecydowanie nie warto zamieniać wszystkiego na kody. Korzystanie z nich wskazane jest od czasu do czasu, w celu wzmocnienia procesu nauczania. Jednak używane zbyt często, mogą stracić swoją atrakcyjność i znudzić się uczniom, a przecież zaangażowanie uczniów jest kluczowe w nauczaniu.