Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.1.2
Imię i nazwisko autora e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Formulare ausfüllen? Kein Problem! / Wypełnianie formularzy? To żaden problem!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności przedstawiania siebie i innych osób.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wypełni formularz z danymi osobowymi;
opowie o sobie;
sformułuje pytania o dane osobowe kolegi.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;
ćwiczenie - powtarzanie dźwięków;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego.
Metody/techniki nauczania:
podająca – prezentacja, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym;
praktyczna - wypełnianie formularza, zadawanie pytań;
aktywizująca - dyskusja, przygotowanie i przeprowadzanie wywiadu;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozdaje uczniom różnego rodzaju formularze w języku niemieckim. Pracując w parach, uczniowie próbują rozszyfrować, jakie informacje trzeba uzupełnić w danym formularzu. Nauczyciel powinien udostępnić uczniom słowniki.
Uczniowie dyskutują na temat tego, czy mieli już okazję wypełniać urzędowe formularze i co ewentualnie sprawiło im trudność.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają e‑mail Adama, następnie rozwiązują Übung 1 i 2 z części Przeczytaj. Korzystając z interaktywnego klucza sprawdzają swoje rozwiązania. Następnie wypełniają formularz swoimi danymi (Übung 3 z części Przeczytaj).
Uczniowie analizują informacje z ilustracji interaktywnej i wykonują ćwiczenia wspierające utrwalanie słownictwa: Übungen 1 i 3 oraz Aufgaben 2, 4 i 5 z części Sprawdź się. Mogą przy tym pracować w parach, porównując swoje rozwiązania lub korzystając z interaktywnego klucza rozwiązań. Ewentualne niejasności objaśniane są na forum.
Uczniowie dobierają się losowo w pary. W tym celu każdy uczeń losuje karteczkę. Na połowie karteczek są pytania dotyczące danych osobowych (wiek, miejsce zamieszkania, imiona rodziców, narodowość), na drugiej połowie karteczek są pasujące odpowiedzi dotyczące fikcyjnych osób. Parę tworzą uczniowie, którzy dopasują odpowiedź do pytania.
Pracując w parach, uczniowie przeformułowują pytania, które wystąpiły w ćwiczeniach utrwalających 2. osobę liczby pojedynczej. Następnie przeprowadzają ze sobą nawzajem wywiad. Uzyskane od koleżanki/kolegi odpowiedzi zapisują na plakacie przypominającym ilustrację interaktywną.
Uwaga! Jeśli nauczyciel obawia się, że zadanie zrealizowane w tej formie może naruszać sferę prywatną uczniów, może zaproponować przeprowadzenie wywiadów z fikcyjnymi osobami lub ze znanymi osobami ze świata muzyki, sportu, filmu itp. Wtedy jednak należy na poprzedniej lekcji polecić uczniom wyszukanie informacji na temat wybranej znanej osoby.
c) Faza podsumowująca:
Plakaty można zawiesić na ścianie w klasie. Uczniowie chodzą po klasie zapoznając się z informacjami na plakatach. (Jeśli uczniowie podawali prawdziwe informacje na swój temat, można zapytać klasę, czy jakieś informacje o koleżankach/kolegach ich zaskoczyły). Dwie/trzy pary można poprosić o przedstawienie osoby, z którą przeprowadziły wywiad.
Praca domowa:
Aby utrwalić pytania i udzielanie informacji oraz zapis graficzny dotyczący danych osobowych, uczniowie wykonują pisemnie Aufgaben 7 i 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, zapoznanie się z tematem oraz ilustracją interaktywną (szczególnie w sytuacji, gdy nauczyciel zdecyduje, że wywiady będą dotyczyły znanych osobistości);
w trakcie lekcji: wykorzystanie informacji interaktywnej jako bazy do tworzenia plakatów i ewentualnego formułowania wypowiedzi ustnych;
po lekcji: pomoc w uporządkowaniu i powtórzeniu zwrotów związanych z podawaniem informacji i danych na swój temat.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0