Numer e‑materiału: 2.7.1.2

Imię i nazwisko autora e‑materiału: Sylwia Puszczewicz

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Formulare ausfüllen? Kein Problem! / Wypełnianie formularzy? To żaden problem!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności przedstawiania siebie i innych osób.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wypełni formularz z danymi osobowymi;

  • opowie o sobie;

  • sformułuje pytania o dane osobowe kolegi.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • ćwiczenie - powtarzanie dźwięków;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – prezentacja, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym;

  • praktyczna - wypełnianie formularza, zadawanie pytań;

  • aktywizująca - dyskusja, przygotowanie i przeprowadzanie wywiadu;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel rozdaje uczniom różnego rodzaju formularze w języku niemieckim. Pracując w parach, uczniowie próbują rozszyfrować, jakie informacje trzeba uzupełnić w danym formularzu. Nauczyciel powinien udostępnić uczniom słowniki.

  • Uczniowie dyskutują na temat tego, czy mieli już okazję wypełniać urzędowe formularze i co ewentualnie sprawiło im trudność.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają e‑mail Adama, następnie rozwiązują Übung 1 i 2 z części Przeczytaj. Korzystając z interaktywnego klucza sprawdzają swoje rozwiązania. Następnie wypełniają formularz swoimi danymi (Übung 3 z części Przeczytaj).

  • Uczniowie analizują informacje z ilustracji interaktywnej i wykonują ćwiczenia wspierające utrwalanie słownictwa: Übungen 1 i 3 oraz Aufgaben 2, 4 i 5 z części Sprawdź się. Mogą przy tym pracować w parach, porównując swoje rozwiązania lub korzystając z interaktywnego klucza rozwiązań. Ewentualne niejasności objaśniane są na forum.

  • Uczniowie dobierają się losowo w pary. W tym celu każdy uczeń losuje karteczkę. Na połowie karteczek są pytania dotyczące danych osobowych (wiek, miejsce zamieszkania, imiona rodziców, narodowość), na drugiej połowie karteczek są pasujące odpowiedzi dotyczące fikcyjnych osób. Parę tworzą uczniowie, którzy dopasują odpowiedź do pytania.

  • Pracując w parach, uczniowie przeformułowują pytania, które wystąpiły w ćwiczeniach utrwalających 2. osobę liczby pojedynczej. Następnie przeprowadzają ze sobą nawzajem wywiad. Uzyskane od koleżanki/kolegi odpowiedzi zapisują na plakacie przypominającym ilustrację interaktywną.

  • Uwaga! Jeśli nauczyciel obawia się, że zadanie zrealizowane w tej formie może naruszać sferę prywatną uczniów, może zaproponować przeprowadzenie wywiadów z fikcyjnymi osobami lub ze znanymi osobami ze świata muzyki, sportu, filmu itp. Wtedy jednak należy na poprzedniej lekcji polecić uczniom wyszukanie informacji na temat wybranej znanej osoby.

c) Faza podsumowująca:

  • Plakaty można zawiesić na ścianie w klasie. Uczniowie chodzą po klasie zapoznając się z informacjami na plakatach. (Jeśli uczniowie podawali prawdziwe informacje na swój temat, można zapytać klasę, czy jakieś informacje o koleżankach/kolegach ich zaskoczyły). Dwie/trzy pary można poprosić o przedstawienie osoby, z którą przeprowadziły wywiad.

Praca domowa:

  • Aby utrwalić pytania i udzielanie informacji oraz zapis graficzny dotyczący danych osobowych, uczniowie wykonują pisemnie Aufgaben 7 i 8 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, zapoznanie się z tematem oraz ilustracją interaktywną (szczególnie w sytuacji, gdy nauczyciel zdecyduje, że wywiady będą dotyczyły znanych osobistości);

  • w trakcie lekcji: wykorzystanie informacji interaktywnej jako bazy do tworzenia plakatów i ewentualnego formułowania wypowiedzi ustnych;

  • po lekcji: pomoc w uporządkowaniu i powtórzeniu zwrotów związanych z podawaniem informacji i danych na swój temat.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec