Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Współczesne przykłady prześladowań na tle religijnym
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV/V
PODSTAWA PROGRAMOWA
Zakres rozszerzony:
XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, handel ludźmi na świecie, niewolnictwo, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, prześladowania religijne i nietolerancja.
Uczeń: 7) identyfikuje współczesne przykłady prześladowań na tle religijnym, w tym noszące znamiona ludobójstwa.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia współczesne przykłady prześladowań na tle religijnym,
przedstawia przykłady prześladowań noszące znamiona ludobójstwa,
opisuje wybrany raport organizacji międzynarodowej dotyczący prześladowań religijnych.
nazywa i wskazuje na mapie państwa, w których prześladowania na tle religijnym są najpowszechniejsze.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, metody operatywne (analiza tekstu e‑materiału, filmu edukacyjnego), metaplan
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca grupowa, praca na forum klasy
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, mapa polityczna Europy i świata, materiały do tworzenia metaplanu
Materiały pomocnicze:
Desperak J., Balon J., Tablice geograficzne, Świat Książki, Warszawa 2003, s. 466–473.
Prześladowania religijne – raport o tragicznej rzeczywistości XXI wieku, www.pch24.pl [dostęp online: 24.09.202].
Światowy Indeks Prześladowań, www.opendoors.pl [dostęp online: 24.09.2020].
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z tekstem wprowadzenia do tematu w e‑materiale.
Krótka dyskusja dotycząca zagadnień: Czym są prześladowania religijne?, czy Europa jest wolna od zjawiska prześladowań na tle religijnym? – nauczyciel sprawdza aktualny stan wiedzy uczniów na ten temat.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nawiązując do dyskusji wstępnej, nauczyciel prosi o wskazanie na mapie Europy państw powstałych z rozpadu Jugosławii i rozwija dyskusję na temat walk na Bałkanach pod koniec XX wieku (nawiązuje do prześladowań religijnych i czystek etnicznych).
Prosi uczniów o znalezienie przykładów prześladowań religijnych na świecie (wykorzystanie e‑materiału: prześladowania w przeszłości i współcześnie) – wskazanie miejsc prześladowań na mapie politycznej świata.
Krótka dyskusja na temat przebiegu tych prześladowań – kiedy noszą one znamiona ludobójstwa?
Nauczyciel prosi, aby uczniowie, pracując w parach, zapoznali się z filmem edukacyjnym.
Na podstawie filmu uczniowie szukają odpowiedzi na polecenia: na czym polegają prześladowania religijne?, w jakich rejonach kuli ziemskiej zachodzą najczęściej?, dlaczego?.
Dyskusja na forum klasy o problemach poruszanych w filmie edukacyjnym.
Uczniowie łączą się w grupy od 4 do 5 osób – ich zadaniem jest opracowanie metaplanu do problemu: jakie są możliwości zlikwidowania lub znacznego ograniczenia prześladowań religijnych na świecie?
Uczniowie tworzą metaplan, wypisują informacje: jak jest i jak być powinno. Zastanawiają się, dlaczego nie jest tak, jak powinno być; wspólnie wyciągają wnioski.
Prezentacja metaplanów – możliwa dyskusja na forum klasy.
Faza podsumowująca
Utrwalając i podsumowując temat: uczniowie zapoznają się z wybranym przez nauczyciela raportem organizacji międzynarodowej dotyczącym prześladowań religijnych (można wykorzystać raport PRC z bloku Przeczytaj lub zaproponowane materiały pomocnicze, ale też inne, znalezione przez nauczyciela).
Uczniowie opisują wybrany raport.
Nauczyciel podsumowuje realizację założonych celów lekcji – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są według nich możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.
Praca domowa
Uzasadnij potrzebę rozwoju społeczeństwa tolerancyjnego w krajach wielonarodowych, gdzie ludność wyznaje różne religie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać do samodzielnego pogłębiania wiedzy przez ucznia.
Można go również wykorzystać na lekcjach dotyczących problemów społecznych współczesnego świata i zróżnicowania religijnego ludności.