Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Współczesne przykłady prześladowań na tle religijnym

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV/V

PODSTAWA PROGRAMOWA

Zakres rozszerzony:

XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, handel ludźmi na świecie, niewolnictwo, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, prześladowania religijne i nietolerancja.
Uczeń: 7) identyfikuje współczesne przykłady prześladowań na tle religijnym, w tym noszące znamiona ludobójstwa.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia współczesne przykłady prześladowań na tle religijnym,

  • przedstawia przykłady prześladowań noszące znamiona ludobójstwa,

  • opisuje wybrany raport organizacji międzynarodowej dotyczący prześladowań religijnych.

  • nazywa i wskazuje na mapie państwa, w których prześladowania na tle religijnym są najpowszechniejsze.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, metody operatywne (analiza tekstu e‑materiału, filmu edukacyjnego), metaplan

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca grupowa, praca na forum klasy

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, mapa polityczna Europy i świata, materiały do tworzenia metaplanu

Materiały pomocnicze:

  • Desperak J., Balon J., Tablice geograficzne, Świat Książki, Warszawa 2003, s. 466–473.

  • Prześladowania religijne – raport o tragicznej rzeczywistości XXI wieku, www.pch24.pl [dostęp online: 24.09.202].

  • Światowy Indeks Prześladowań, www.opendoors.pl [dostęp online: 24.09.2020].

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z tekstem wprowadzenia do tematu w e‑materiale.

  • Krótka dyskusja dotycząca zagadnień: Czym są prześladowania religijne?, czy Europa jest wolna od zjawiska prześladowań na tle religijnym? – nauczyciel sprawdza aktualny stan wiedzy uczniów na ten temat.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nawiązując do dyskusji wstępnej, nauczyciel prosi o wskazanie na mapie Europy państw powstałych z rozpadu Jugosławii i rozwija dyskusję na temat walk na Bałkanach pod koniec XX wieku (nawiązuje do prześladowań religijnych i czystek etnicznych).

  • Prosi uczniów o znalezienie przykładów prześladowań religijnych na świecie (wykorzystanie e‑materiału: prześladowania w przeszłości i współcześnie) – wskazanie miejsc prześladowań na mapie politycznej świata.

  • Krótka dyskusja na temat przebiegu tych prześladowań – kiedy noszą one znamiona ludobójstwa?

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie, pracując w parach, zapoznali się z filmem edukacyjnym.

  • Na podstawie filmu uczniowie szukają odpowiedzi na polecenia: na czym polegają prześladowania religijne?, w jakich rejonach kuli ziemskiej zachodzą najczęściej?, dlaczego?.

  • Dyskusja na forum klasy o problemach poruszanych w filmie edukacyjnym.

  • Uczniowie łączą się w grupy od 4 do 5 osób – ich zadaniem jest opracowanie metaplanu do problemu: jakie są możliwości zlikwidowania lub znacznego ograniczenia prześladowań religijnych na świecie?

  • Uczniowie tworzą metaplan, wypisują informacje: jak jest i jak być powinno. Zastanawiają się, dlaczego nie jest tak, jak powinno być; wspólnie wyciągają wnioski.

  • Prezentacja metaplanów – możliwa dyskusja na forum klasy.

Faza podsumowująca

  • Utrwalając i podsumowując temat: uczniowie zapoznają się z wybranym przez nauczyciela raportem organizacji międzynarodowej dotyczącym prześladowań religijnych (można wykorzystać raport PRC z bloku Przeczytaj lub zaproponowane materiały pomocnicze, ale też inne, znalezione przez nauczyciela).

  • Uczniowie opisują wybrany raport.

  • Nauczyciel podsumowuje realizację założonych celów lekcji – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są według nich możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.

Praca domowa

  • Uzasadnij potrzebę rozwoju społeczeństwa tolerancyjnego w krajach wielonarodowych, gdzie ludność wyznaje różne religie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Film edukacyjny można wykorzystać do samodzielnego pogłębiania wiedzy przez ucznia.

  • Można go również wykorzystać na lekcjach dotyczących problemów społecznych współczesnego świata i zróżnicowania religijnego ludności.