Autorka e‑materiału: Anna Caruk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Welcome to the Digital World! / Witamy w cyfrowym świecie!

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.3, I.12, II.2, II.5, III.1, III.2, III.3, III.4, III.6, III.7, IV.2, IV.3, IV.5, IV.6, IV.7, V.1, V.3, V.11, V.12

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń będzie stosować słownictwo związane z urządzeniami elektronicznymi i nowymi technologiami.

  2. Uczeń będzie rozróżniać możliwości, jakie dają nowe technologie od problemów, jakie generują.

  3. Uczeń będzie umiał przedstawić wady i zalety nowych technologii.

  4. Uczeń będzie potrafił uzasadnić swoje poglądy na temat technologii w świecie edukacji.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń potrafi rozmawiać o nowych technologiach.

  2. Uczeń opisuję szkołę przyszłości.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wprowadza temat, wyświetlając zdjęcie z e‑materiału (Przeczytaj) i prosi uczniów, aby połączyli wyrażenia w zdania w Exercise 1 (Przeczytaj). Uczniowie pracują na forum klasy i odczytują zdania. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Nauczyciel pyta:

  • What would you do if all of your electronic devices went dead for a week?

  • How would you contact your friends?

  • What would your day look like?

Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie przeczytali tekst Digital School? i samodzielnie wybrali odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie podają odpowiedzi na forum klasy, wskazując w tekście uzasadniające je fragmenty. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie w parach uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj). Chętna osoba odczytuje tekst na forum klasy.

  4. Uczniowie w grupach trzy-, czteroosobowych rozmawiają na temat: How can you use your smartphone for learning? Uczniowie rozmawiają, a następnie dzielą się opiniami na forum klasy.

  5. W ramach przygotowania do pracy z mapą pojęć uczniowie wykonują Exercise 12 (Mapa pojęć). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie analizują mapę pojęć i uzupełniają zdania w Exercise 3 (Mapa pojęć). Odczytują poprawne odpowiedzi na forum klasy.

  7. Uczniowie, na podstawie mapy pojęć i nagrania w ćwiczeniu, samodzielnie wykonują Exercise 4 (Mapa pojęć). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  8. Nauczyciel prosi, aby uczniowie porozmawiali na forum klasy na temat: Do you think robo‑teachers are a good idea? Why? Why not?

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują w parach Exercise 1 (Sprawdź się). Nadal pracując w parach, wymyślają niepodane w ćwiczeniu wady i zalety podręczników.

  2. Uczniowie czytają tekst z Exercise 5 (Sprawdź się) i samodzielnie wybierają odpowiedzi. Odczytują je na forum klasy i uzasadniają cytatami z tekstu.

  3. Nauczyciel prosi, aby uczniowie na forum klasy podyskutowali na temat: If schools adopt new technologies, students won’t socialize any more. Do you agree or disagree? Provide reasons for your opinion. Uczniowie prezentują opinie, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2–46 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie tworzą opis ilustracji z Exercise 7 (Sprawdź się): Describe the picture. Try to use as many words from the ones given below as possible: commonplace, portable, distract, eye strain, afford, commute.

  3. Uczniowie wykonują pracę pisemną według instrukcji w Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email (100–150 words) to your friend about the laptop you've got for school. In your email:

  • describe the laptop and where you got it from;

  • say what you use it for;

  • say what problem you’ve got related to it;

  • ask your friend whether they use a laptop for schoolwork.

  1. Uczniowie analizują mapę pojęć i piszą, która z technologii przyszłości wydaje im się najmniej ciekawa. Polecenie: Study the Mind map in e‑materiał. Which of the technological solutions for the school of the future do you like the least? Why? Write 3–6 sentences.

Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie analizują mapę pojęć i piszą, która z technologii przyszłości wydaje im się najmniej ciekawa. Polecenie: Study the Mind map in e‑materiał. Which of the technological solutions for the school of the future do you like the least? Why? Write 3–6 sentences.