Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Ela Borowiec
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: An Ideal Teacher / Nauczyciel idealny
Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.3, II.5, III.4, V.1, V.6
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z cechami charakteru oraz umiejętnościami nauczycieli.
Uczeń potrafi wskazać cechy dobrych nauczycieli.
Uczeń potrafi opisać idealnego nauczyciela w skierowanym do kolegi/koleżanki e‑mailu.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z cechami charakteru oraz umiejętnościami nauczycieli.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat cech dobrego nauczyciela.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z filmem, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie opisują zdjęcie przedstawiające nauczyciela z uczniami. Nauczyciel na bieżąco uzupełnia potrzebne słownictwo.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Ella’s Ideal Teacher i odpowiedź na pytanie: How does Ella feel when she comes back from school? Why? Uczniowie zapoznają się z tekstem i odpowiadają na pytanie na forum klasy.
Uczniowie ponownie czytają tekst Ella’s Ideal Teacher i wykonują Exercise 2 oraz 3 (Przeczytaj), uzasadniając odpowiedzi odpowiednimi fragmentami tekstu.
Uczniowie zapoznają się z wyjaśnieniami gramatycznymi, po czym wykonują Exercise 4, 5, 7 i 8 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Wykorzystując słownictwo z tekstu, uczniowie odpowiadają w parach na pytanie w Exercise 6 (Przeczytaj).
W ramach przygotowania do pracy z multimedium nauczyciel i uczniowie wykonują Exercise 1 (Film).
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasła: good teachers i bad teachers. Pyta uczniów: What comes to your mind when you think about good teachers/bad teachers? Uczniowie podają skojarzenia i dzielą się przemyśleniami na forum klasy. Nauczyciel zapisuje je na tablicy.
Uczniowie oglądają film w całości dwa razy. Po zakończeniu filmu nauczyciel prosi uczniów o powiedzenie własnymi słowami jak film opisuje dobrych i złych nauczycieli i porównanie treści filmu z własnymi skojarzeniami i opiniami uczniów zgromadzonymi we wcześniejszej części ćwiczenia.
Uczniowie wykonują Exercise 2–3 (Film). Prezentują odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie odpowiadają w parach na pytania w Exercise 4 (Film). Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
Faza podsumowująca:
Uczniowie realizują Exercise 8 (Sprawdź się). Odczytują prace w parach, a następnie chętne osoby dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się): Your friend asks you about your ideal teacher. Write an email in which you:
describe ideal teachers;
explain what good teachers should and shouldn’t do;
inform them about one inspiring teacher you know.
Sign as XYZ. Your reply should be between 50–120 words.
Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie tworzą krzyżówkę składającą się z 8–10 haseł, wykorzystują przy tym słownictwo z filmu z e‑materiału.