Autorka e‑materiału: Ela Borowiec

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: An Ideal Teacher / Nauczyciel idealny

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.3, II.5, III.4, V.1, V.6

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z cechami charakteru oraz umiejętnościami nauczycieli. 

  2. Uczeń potrafi wskazać cechy dobrych nauczycieli. 

  3. Uczeń potrafi opisać idealnego nauczyciela w skierowanym do kolegi/koleżanki e‑mailu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z cechami charakteru oraz umiejętnościami nauczycieli. 

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat cech dobrego nauczyciela.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z filmem, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie opisują zdjęcie przedstawiające nauczyciela z uczniami. Nauczyciel na bieżąco uzupełnia potrzebne słownictwo.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Ella’s Ideal Teacher i odpowiedź na pytanie: How does Ella feel when she comes back from school? Why? Uczniowie zapoznają się z tekstem i odpowiadają na pytanie na forum klasy.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst Ella’s Ideal Teacher i wykonują Exercise 2 oraz 3 (Przeczytaj), uzasadniając odpowiedzi odpowiednimi fragmentami tekstu.

  3. Uczniowie zapoznają się z wyjaśnieniami gramatycznymi, po czym wykonują Exercise 4, 5, 78 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  4. Wykorzystując słownictwo z tekstu, uczniowie odpowiadają w parach na pytanie w Exercise 6 (Przeczytaj).

  5. W ramach przygotowania do pracy z multimedium nauczyciel i uczniowie wykonują Exercise 1 (Film).

  6. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasła: good teachersbad teachers. Pyta uczniów: What comes to your mind when you think about good teachers/bad teachers? Uczniowie podają skojarzenia i dzielą się przemyśleniami na forum klasy. Nauczyciel zapisuje je na tablicy.

  7. Uczniowie oglądają film w całości dwa razy. Po zakończeniu filmu nauczyciel prosi uczniów o powiedzenie własnymi słowami jak film opisuje dobrych i złych nauczycieli i porównanie treści filmu z własnymi skojarzeniami i opiniami uczniów zgromadzonymi we wcześniejszej części ćwiczenia.

  8. Uczniowie wykonują Exercise 2–3 (Film). Prezentują odpowiedzi na forum klasy.

  9. Uczniowie odpowiadają w parach na pytania w Exercise 4 (Film). Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Faza podsumowująca:

Uczniowie realizują Exercise 8 (Sprawdź się). Odczytują prace w parach, a następnie chętne osoby dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się): Your friend asks you about your ideal teacher. Write an email in which you:

  • describe ideal teachers;

  • explain what good teachers should and shouldn’t do;

  • inform them about one inspiring teacher you know.

Sign as XYZ. Your reply should be between 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie tworzą krzyżówkę składającą się z 8–10 haseł, wykorzystują przy tym słownictwo z filmu z e‑materiału.