Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Jarosz
Przedmiot: Informatyka
Temat: Zapytania do baz danych – zadania maturalne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zapoznasz się z przykładowym zadaniem maturalnym.
Utrwalisz swoją wiedzę dotyczącą tworzenia zapytań do baz danych.
Przećwiczysz tworzenie zapytań do bazy danych w programie Microsoft Access lub LibreOffice Base.
Zastosujesz w praktyce wybrane kryteria filtrowania danych oraz funkcje agregujące.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów;
Microsoft Office 2003 lub nowszy (w tym: Excel i Access);
LibreOffice w wersji 5.3 lub nowszej (w tym: Calc, Base).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Uczniowie w ramach przygotowania do zajęć powtarzają najważniejsze informacje z e‑materiałów „Zapytania do baz danych, etap I” oraz „Zapytania do baz danych, etap II”.
Chętna lub wybrana osoba zapoznaje się z treścią zadania 1 w sekcji „Przeczytaj” e- materiału „Zapytania do baz danych – zadania maturalne” i rozwiązuje podpunkty 1.1–1.4. Będzie ona pełniła rolę eksperta na lekcji.
Faza wstępna:
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie w grupach proponują kolejne kroki rozwiązywania zadania 1 wraz z podpunktami. Grupy porównują swoje rozwiązania z tym, które zaprezentowane jest w e‑materiale. Na ewentualne pytania i wątpliwości odpowiada uczeń‑ekspert.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie rozwiązują zadanie (indywidualnie), porównują wyniki i dyskutują na temat poprawności i różnych sposobów rozwiązań. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia niezrozumiałe treści.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1‑2 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z koleżanką lub kolegą.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 3‑5 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑10 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Access 2010 lub wybranego odpowiednika.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania LibreOffice Base 5.3 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
W oparciu o przykłady ćwiczeń do baz danych: „Stacje benzynowe”, „Karta MaturaSport” oraz „Sklep z roślinami miododajnymi” w sekcji „Sprawdź się” uczniowie mogą przygotować propozycje własnych ćwiczeń do wymienionych baz danych.