Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Jerzy Lechnio
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Pozorna wędrówka Słońca po sferze niebieskiej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
II. Obserwacje astronomiczne i współczesne badania Wszechświata: wysokość górowania Słońca, wyznaczanie współrzędnych geograficznych, fazy Księżyca, zaćmienia Słońca i Księżyca, osiągnięcia badawcze w eksploracji Wszechświata.
Uczeń:
oblicza wysokość górowania Słońca na dowolnej szerokości geograficznej w dniach równonocy i przesileń w celu wykazania zależności między nachyleniem osi Ziemi w ruchu obiegowym a dopływem energii słonecznej do jej powierzchni.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia zjawisko pozornej wędrówki Słońca po sferze niebieskiej,
określa różnice zjawiska pozornej wędrówki Słońca w zależności od szerokości geograficznej i pór roku,
analizuje zależności między poszczególnymi sferami Ziemi.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach/grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, grafiki komputerowe, fotografie, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
J. Mietelski, Astronomia w geografii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Następuje krótkie omówienie (przypomnienie) definicji ruchu obrotowego i obiegowego Ziemi i ich konsekwencji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję z udziałem wszystkich uczniów, której celem jest określenie podstawowych współzależności decydujących o pozornym ruchu Słońca.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o indywidualne przeanalizowanie symulacji interaktywnej.
Nauczyciel omawia zadanie. Zadaniem uczniów (w grupach) jest ustalenie podstawowych charakterystyk opisujących pozorny ruch Słońca w dniach występowania równonocy i przesileń z wykorzystaniem symulacji interaktywnej i części „Przeczytaj” e‑materiału.
Następuje kilkuminutowa dyskusja w grupach. Uczniowie identyfikują i podają cechy charakterystyczne pozornej wędrówki Słońca w dniach występowania przesileń i równonocy dla różnych szerokości geograficznych (co najmniej: równika, zwrotników, szerokości geograficznej miejsca zamieszkania, kół podbiegunowych i biegunów).
Prezentacja przy tablicy spostrzeżeń i wniosków przez poszczególne grupy – uczniowie kontrolują poprawność wypowiedzi kolegów i koleżanek.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów pracy.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy – wskazani uczniowie mają za zadanie sformułować pytanie, na które odpowiadają ich koledzy i koleżanki. Nauczyciel kontroluje poprawność odpowiedzi.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Wybierz trzy miejsca na świecie, które szczególnie pragniesz odwiedzić. Zapisz ich współrzędne geograficzne i określ pozorną wędrówkę Słońca dla tych miejsc w dniach przesileń.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana podczas innych lekcji z działu Obserwacje astronomiczne i współczesne badania Wszechświata (zakres rozszerzony: II. 1, 2). Symulacja będzie szczególnie przydatna podczas lekcji na temat ruchu obiegowego Ziemi, a także w trakcie zajęć dotyczących wyznaczania szerokości geograficznej na podstawie wysokości górowania Słońca oraz obliczania wysokości górowania dla różnych szerokości geograficznych.