Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Aleksandra Fijałkowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak definiujemy foton i jego energię? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: |
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education) |
Metody nauczania: | Pogadanka |
Formy zajęć: | Praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | Projektor i komputer lub tablety do dyspozycji uczniów |
Materiały pomocnicze: | Widmo fal elektromagnetycznych |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie uczniów do dualnej natury promieniowania elektromagnetycznego na podstawie światła widzialnego. Przypomnienie o zjawisku interferencji jako przykładu falowej natury światła oraz o efekcie fotoelektrycznym, którego nie sposób wyjaśnić na gruncie teorii falowej. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wprowadza pojęcia fotonu, jako cząstki elementarnej transportującej pojedynczą porcję energii promieniowania elektromagnetycznego. Ważne jest podkreślenie faktu, że energia składa się ze skończonych porcji - kwantów. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach zastosowania zdobytej wiedzy uczniowie rozwiązują zadania 2, 3, 5 i 8 z części „Sprawdź się”. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej nauczyciel zadaje pracę pisemną w postaci zadań 1, 4 i 7 z części „Sprawdź się”. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafika interaktywna może zostać wykorzystana do zaprezentowania jaką energię przyjmują fotony z różnych zakresów widma promieniowania elektromagnetycznego. Ponadto grafika ugruntowuje wiedzę uczniów o samym widmie i rodzajach promieniowania elektromagnetycznego. |