Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: W jaki sposób wyraża się twardość wody?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:
4) opisuje mechanizm zjawiska krasowego i usuwania twardości przemijającej wody; pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:
4) opisuje mechanizm zjawiska krasowego i usuwania twardości przemijającej wody; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcie twardej wody;
klasyfikuje twardość wody według odpowiedniej skali;
wymienia jednostki, w jakich wyraża się twardość wody.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
mapa pojęciowa;
film edukacyjny;
technika zdań podsumowujących.
Forma pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
podręczniki tradycyjne;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, marker.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje treści zawarte we wprowadzeniu e‑materiału, włącza uczniów do dyskusji.
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie starają się zdefiniować pojęcie - twardość wody.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują treści zawarte w e‑materiale dotyczące sposobu wyrażania twardości wody. Po wyznaczonym czasie nauczyciel inicjuje pogadankę - w jaki sposób można wyznaczać twardość wody?
Praca z mapą pojęciową. Nauczyciel zapisuje na tablicy wyrażenie: sposoby wyrażania twardości wody. Wyznaczony przez nauczyciela moderator zapisuje całość w postaci mapy pojęć na tablicy. Uczniowie kolejno zgłaszają swoje propozycje. Wszyscy uczniowie przepisują mapę do zeszytów.
Nauczyciel w celu utrwalenia wyświetla na tablicy multimedialnej film edukacyjny przedstawiający klasyfikację twardości wody i zestawienie różnego przedstawiania twardości wody oraz jednostki.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa ma za zadanie przeliczyć twardość wody na odpowiednie stopnie i całkowicie uzupełnić zamieszczoną poniżej tabelę.Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie prezentują wyniki na forum, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Rozwiązanie:
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: jaką wodę nazywamy twardą? Jakie są rodzaje twardości wody? W jaki sposób wyraża się twardość wody w Polsce? W jakich jednostkach wyraża się twardość wody w zależności od stopnia twardości? Co to jest kamień kotłowy?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/nauczyłem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowania do zajęć lub sprawdzianu. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą medium wykorzystać do uzupełnienia swoich luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jaką wodę nazywamy twardą?
Jakie są rodzaje twardości wody?
W jaki sposób wyraża się twardość wody w Polsce?
W jakich jednostkach wyraża się twardość wody w zależności od stopnia twardości?
Co to jest kamień kotłowy?