Autorka e‑materiału: Anna Olewińska- Byliniak

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Thanksgiving Day / Święto Dziękczynienia

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.5, I.6, I.9, II.5, III.4, V.1, V.5, V.8, VII.3, VIII.2, VIII.3 , IX.1, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze Świętem Dziękczynienia.

  2. Uczeń potrafi napisać e‑mail, w którym dzieli się wiedzą na temat Święta Dziękczynienia oraz wymienia typowe świąteczne potrawy, których chce spróbować.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat Święta Dziękczynienia.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat Święta Dziękczynienia.

  3. Uczeń kształtuje zrozumienie istoty postawy wdzięczności.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. podejście humanistyczne

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wprowadza temat lekcji, kierując uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające paradę i amerykańską rodzinę przy stole. Pyta uczniów: Have you ever heard about Thanksgiving? W zależności od reakcji uczniów zadaje dodatkowe pytania, np.:

  • What is it?

  • Where is it celebrated?

  • How is it celebrated? itp.

    Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie grają w parach w memo w Exercise 1 (Przeczytaj).

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwszy fragment tekstu It’s Time to Give Thanks i uzupełniają wypowiedzi z pkt 1 fazy wprowadzającej o informacje zawarte w tym fragmencie.

  2. Uczniowie czytają pozostałe fragmenty tekstu i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Po sprawdzeniu odpowiedzi uzasadniają je, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu. Ponadto uczniowie mogą podać np. dwie dodatkowe informacje na temat każdej osoby.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Wyszukują w tekście zdania, w których wystąpiły kluczowe wyrażenia z tego ćwiczenia.

  4. Troje chętnych uczniów wciela się w postacie przedstawione w tekście. Ich zadaniem jest opowiedzieć polskim kolegom/koleżankom, w jaki sposób obchodzone jest Święto Dziękczynienia w ich rodzinach. Pozostali uczniowie przygotowują pytania pogłębiające, które chcieliby im zadać. Następnie w zaimprowizowanym spotkaniu uczniów polskich i amerykańskich, ci pierwsi zadają „Amerykanom” pytania, a “Amerykanie” na nie odpowiadają. Mogą wcześniej przygotować listę kluczowego słownictwa z tekstu, które wykorzystają w scence.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i odczytują je na forum klasy.

  6. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie na początku sekcji Prezentacja multimedialna i pyta uczniów:

  • Do you agree with the statement under the photo?

  • Is the table setting an important part of the celebratory mood?

  1. W ramach rozgrzewki uczniowie na wyścigi wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna).

  3. Uczniowie ponownie analizują prezentację (robiąc notatki) i wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy, starając się je uzasadnić.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna).

Faza podsumowująca:

Nauczyciel pyta uczniów: What did you learn about Thanksgiving from the lesson? Uczniowie w parach przygotowują informacje, a następnie prezentują je na forum klasy. Alternatywnie: Uczniowie w parach wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Chętne lub wyznaczone osoby odczytują prace na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): After learning about Thanksgiving, you want to share the information with your friend. In your email:

  • inform why Americans celebrate Thanksgiving;

  • list the meals you want to try;

  • write what you are thankful for.

    Write 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują 10–12 pytań do treści prezentacji multimedialnej z e‑materiału. Pytania powinny być ponumerowane od 1 do 10/12. Na kolejnej lekcji po sprawdzeniu poprawności pytań uczniowie pracują w parach. Podają numer pytania, które chcieliby otrzymać od kolegi/koleżanki, i odpowiadają na nie. Nauczyciel monitoruje przebieg zadania.