Numer e‑materiału: 2.6.9.2

Imię i nazwisko autora: Iwona Płotka

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Kultur‑AG? Ich mache mit! / Kółko zainteresowań o kulturze? Biorę udział!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat szkolnych kół zainteresowań.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
6) składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia przykłady kółek zainteresowań związanych z rozwijaniem kreatywności,

  • nazywa czynności wykonywane podczas tych zajęć kół zainteresowań,

  • opisuje wybrane kółko zainteresowań w jego szkole.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne,

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości,

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, wyjaśnianie zasad tworzenia zdań z deshalb;

  • automotywacja;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.

Metody i formy nauczania:

  • podająca: praca z tekstem źródłowym, praca z materiałami wizualnymi, wyjaśnianie;

  • praktyczna: dyskusja, tworzenie i odgrywanie dialogów,

  • aktywizująca: burza mózgów, prezentacja treści w postaci plakatu;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, np. laptop, z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa pojęć),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku zajęć uczniowie czytają indywidualnie informację wprowadzającą. Następnie nauczyciel pyta uczniów: Jakie kółka zainteresowań są w twojej szkole? Na które z nich uczęszczasz i dlaczego? Co najbardziej lubisz robić na kółku zainteresowań? Po krótkiej dyskusji nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i prosi o jego opisanie, zadając pytanie: Was seht ihr auf dem Bild? Nauczyciel wypisuje na tablicy wyrażenia, które pomogą uczniom zrealizować zadanie, np.: Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es …, Ich finde …

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają indywidualnie tekst użytkowy z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Następnie nauczyciel prosi jednego ucznia o przeczytanie tekstu na głos. Podczas czytania zwraca uwagę na wymowę. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie dopasowują do siebie wyrazy tak, by powstały czynności opisujące, co robi się na kółku o kulturze (Übung 2 w części Przeczytaj).

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy dwa przykłady zdań ze spójnikiem deshalb w części Przeczytaj:
    Ich habe eine Anzeige gelesen. Deshalb schreibe ich dir diese E‑Mail.
    Wir sprechen zu wenig über Kultur, deshalb sollten wir das ändern!
    Następnie pyta uczniów, czy potrafią dostrzec pewne związki między tymi zdaniami. W razie potrzeby nauczyciel przekazuje uczniom odpowiednie wskazówki. Uczniowie w parach zaznaczają poprawne zdania (Übung 3 z części Przeczytaj).

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Welche AGs gibt es an deutschen Schulen? Was meint ihr? Uczniowie udzielają odpowiedzi, zapisują swoje propozycje na tablicy.

  • Następnie w parach zapoznają się z mapą pojęć i uzupełniają w zdaniach informacje, na jakie kółka zainteresowań uczęszcza młodzież (Übung 1), przyporządkowują czynności do kółek zainteresowań (Übung 2) oraz łączą ze sobą wyrazy, by powstały nazwy czynności (Übung 3).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy. Uczniowie odpowiadają pisemnie na pytania: Welche AG ist in deiner Schule beliebt? Was macht man dort?, a następnie prezentują odpowiedzi na forum klasy.

c) Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel pisze na tablicy hasło AGs in meiner Schule. Następnie prosi uczniów, aby każdy z nich podszedł do tablicy i napisał pod tym hasłem swoje skojarzenie. Nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat wypisanych pojęć, zadając im pytania, np.: Warum besuchst du … AG? Was machst du in der Sport‑AG? Welche AG mögen deine Mitschüler und Mitschülerinnen besonders gerne?

Praca domowa

Uczniowie piszą wiadomość do przyjaciółki/przyjaciela, w której informują, że w szkole jest nowe kółko zainteresowań (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

  • przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa; uczniowie przygotowują fiszki do tematu;

  • w trakcie lekcji: uzupełnienie słownictwa związanego ze szkolnymi kołami zainteresowań; uczniowie tworzą dialogi na temat kół zainteresowań, bazując na zwrotach umieszczonych na mapie pojęć, dialogi prezentują na forum klasy;

  • po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu szkolnych kół zainteresowań; uczniowie przygotowują plakat zapraszający na dowolnie wybrane koło.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec