Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.9.2
Imię i nazwisko autora: Iwona Płotka
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Kultur‑AG? Ich mache mit! / Kółko zainteresowań o kulturze? Biorę udział!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat szkolnych kół zainteresowań.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia przykłady kółek zainteresowań związanych z rozwijaniem kreatywności,
nazywa czynności wykonywane podczas tych zajęć kół zainteresowań,
opisuje wybrane kółko zainteresowań w jego szkole.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne,
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości,
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, wyjaśnianie zasad tworzenia zdań z deshalb;
automotywacja;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca: praca z tekstem źródłowym, praca z materiałami wizualnymi, wyjaśnianie;
praktyczna: dyskusja, tworzenie i odgrywanie dialogów,
aktywizująca: burza mózgów, prezentacja treści w postaci plakatu;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, np. laptop, z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć uczniowie czytają indywidualnie informację wprowadzającą. Następnie nauczyciel pyta uczniów: Jakie kółka zainteresowań są w twojej szkole? Na które z nich uczęszczasz i dlaczego? Co najbardziej lubisz robić na kółku zainteresowań? Po krótkiej dyskusji nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i prosi o jego opisanie, zadając pytanie: Was seht ihr auf dem Bild? Nauczyciel wypisuje na tablicy wyrażenia, które pomogą uczniom zrealizować zadanie, np.: Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es …, Ich finde …
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają indywidualnie tekst użytkowy z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Następnie nauczyciel prosi jednego ucznia o przeczytanie tekstu na głos. Podczas czytania zwraca uwagę na wymowę. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie dopasowują do siebie wyrazy tak, by powstały czynności opisujące, co robi się na kółku o kulturze (Übung 2 w części Przeczytaj).
Nauczyciel zapisuje na tablicy dwa przykłady zdań ze spójnikiem deshalb w części Przeczytaj:
Ich habe eine Anzeige gelesen. Deshalb schreibe ich dir diese E‑Mail.
Wir sprechen zu wenig über Kultur, deshalb sollten wir das ändern!
Następnie pyta uczniów, czy potrafią dostrzec pewne związki między tymi zdaniami. W razie potrzeby nauczyciel przekazuje uczniom odpowiednie wskazówki. Uczniowie w parach zaznaczają poprawne zdania (Übung 3 z części Przeczytaj).Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Welche AGs gibt es an deutschen Schulen? Was meint ihr? Uczniowie udzielają odpowiedzi, zapisują swoje propozycje na tablicy.
Następnie w parach zapoznają się z mapą pojęć i uzupełniają w zdaniach informacje, na jakie kółka zainteresowań uczęszcza młodzież (Übung 1), przyporządkowują czynności do kółek zainteresowań (Übung 2) oraz łączą ze sobą wyrazy, by powstały nazwy czynności (Übung 3).
Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy. Uczniowie odpowiadają pisemnie na pytania: Welche AG ist in deiner Schule beliebt? Was macht man dort?, a następnie prezentują odpowiedzi na forum klasy.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel pisze na tablicy hasło AGs in meiner Schule. Następnie prosi uczniów, aby każdy z nich podszedł do tablicy i napisał pod tym hasłem swoje skojarzenie. Nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat wypisanych pojęć, zadając im pytania, np.: Warum besuchst du … AG? Was machst du in der Sport‑AG? Welche AG mögen deine Mitschüler und Mitschülerinnen besonders gerne?
Praca domowa
Uczniowie piszą wiadomość do przyjaciółki/przyjaciela, w której informują, że w szkole jest nowe kółko zainteresowań (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa; uczniowie przygotowują fiszki do tematu;
w trakcie lekcji: uzupełnienie słownictwa związanego ze szkolnymi kołami zainteresowań; uczniowie tworzą dialogi na temat kół zainteresowań, bazując na zwrotach umieszczonych na mapie pojęć, dialogi prezentują na forum klasy;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu szkolnych kół zainteresowań; uczniowie przygotowują plakat zapraszający na dowolnie wybrane koło.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0