Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Cyberbullying / Cyberprzemoc

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.14, II.1, III.1, III.5, V.1, V.2, VIII.1, XI, XII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z cyberprzemocą i zapobieganiem temu zjawisku.

  2. Uczeń potrafi wyjaśnić, na czym polega dręczenie i opisuje sposoby radzenia sobie z tym zjawiskiem.

  3. Uczeń potrafi zredagować wpis na blog, w którym wyjaśnia, jak przeciwstawiać się przemocy.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń kształtuje wiedzę na temat istoty dręczenia i sposobów radzenia sobie z tym zjawiskiem.

  2. Uczeń kształtuje postawę empatii wobec ofiar cyberprzemocy.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. metoda podająca (praca z tekstem)

  5. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  6. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  7. metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Dzielą się opiniami na forum klasy i uzasadniają odpowiedzi.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu How Does Cyberbullying Work and How to Fight It? (Przeczytaj) i o wskazanie form cyberprzemocy, które są w nim opisane. Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst How Does Cyberbullying Work and How to Fight It? i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj).

  3. Uczniowie uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi, pracując w parach, a następnie wypowiadają się na forum klasy.

  4. Na podstawie tekstu How Does Cyberbullying Work and How to Fight It? uczniowie wykonują mapę pojęć, uwzględniając w niej istotne informacje i słownictwo związane z tematyką lekcji. Następnie w parach omawiają stworzone mapy, odnosząc się do wszystkich ich aspektów i wykorzystując odpowiednie wyrażenia.

  5. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  6. Uczniowie grają w grę edukacyjną, a następnie wykonują Exercise 2–4 (Gra edukacyjna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają na pytania w Exercise 7 (Sprawdź się). Następnie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a blog post about how to fight cyberbullying. In the post:

  • explain how to protect yourself;

  • outline how to behave online;

  • describe what to do once bullying happens.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, w nawiązaniu do gry edukacyjnej z e‑materiału, uczniowie przygotowują ustnie krótką wypowiedź informacyjną dla młodszych kolegów na temat cyberprzemocy. W wypowiedzi wyjaśniają, na czym polega to zjawisko, jakie przybiera formy i co należy zrobić w przypadku doświadczenia cyberprzemocy. Uczniowie uwzględniającą kluczowe słownictwo z gry.