Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Cyberbullying / Cyberprzemoc
Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.14, II.1, III.1, III.5, V.1, V.2, VIII.1, XI, XII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z cyberprzemocą i zapobieganiem temu zjawisku.
Uczeń potrafi wyjaśnić, na czym polega dręczenie i opisuje sposoby radzenia sobie z tym zjawiskiem.
Uczeń potrafi zredagować wpis na blog, w którym wyjaśnia, jak przeciwstawiać się przemocy.
Cele motywacyjne:
Uczeń kształtuje wiedzę na temat istoty dręczenia i sposobów radzenia sobie z tym zjawiskiem.
Uczeń kształtuje postawę empatii wobec ofiar cyberprzemocy.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Dzielą się opiniami na forum klasy i uzasadniają odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu How Does Cyberbullying Work and How to Fight It? (Przeczytaj) i o wskazanie form cyberprzemocy, które są w nim opisane. Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie ponownie czytają tekst How Does Cyberbullying Work and How to Fight It? i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj).
Uczniowie uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi, pracując w parach, a następnie wypowiadają się na forum klasy.
Na podstawie tekstu How Does Cyberbullying Work and How to Fight It? uczniowie wykonują mapę pojęć, uwzględniając w niej istotne informacje i słownictwo związane z tematyką lekcji. Następnie w parach omawiają stworzone mapy, odnosząc się do wszystkich ich aspektów i wykorzystując odpowiednie wyrażenia.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.
Uczniowie grają w grę edukacyjną, a następnie wykonują Exercise 2–4 (Gra edukacyjna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają na pytania w Exercise 7 (Sprawdź się). Następnie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a blog post about how to fight cyberbullying. In the post:
explain how to protect yourself;
outline how to behave online;
describe what to do once bullying happens.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, w nawiązaniu do gry edukacyjnej z e‑materiału, uczniowie przygotowują ustnie krótką wypowiedź informacyjną dla młodszych kolegów na temat cyberprzemocy. W wypowiedzi wyjaśniają, na czym polega to zjawisko, jakie przybiera formy i co należy zrobić w przypadku doświadczenia cyberprzemocy. Uczniowie uwzględniającą kluczowe słownictwo z gry.