Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Paszek, Aneta Rogalska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Symetralne boków trójkąta
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje symetralną odcinka/boku trójkąta;
stosuje własności symetralnej odcinka;
wykorzystuje symetralną oraz punkt przecięcia symetralnych boków trójkąta do rozwiązania problemów geometrycznych;
analizuje i przeprowadza dowody geometryczne oparte na symetralnych boków trójkąta i własnościach symetralnej odcinka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona;
pokaz z wykorzystaniem symulacji interaktywnej;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z przykładami 1, 2, 3 i 5 z sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają pojęcie symetralnej odcinka.
Nauczyciel prosi o wskazanie rodzajów prostych/odcinków w trójkącie (wysokość, dwusieczna, środkowa, symetralna).
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną i rozpoczyna dyskusję dotyczącą położenia punktu przecięcia symetralnych boków w różnych rodzajach trójkątów.
Uczniowie w parach analizują przykład 4 i twierdzenie o punkcie przecięcia symetralnych boków trójkąta wraz z dowodem. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Ponownie – uczniowie w parach analizują przykłady 6, 7 i 8 z sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Uczniowie, pracując w zespołach, wykonują ćwiczenia 5, 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wspólnie rozwiązują ćwiczenia 1 – 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o wskazanie najważniejszych, omawianych podczas lekcji, elementów.
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, wskazując ich mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali ćwiczenie 6 z sekcji „Sprawdź się” i polecenie 2 z sekcji „Symulacja interaktywna”.
Materiały pomocnicze:
Symetralne boków trójkątaSymetralne boków trójkąta
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać symulację interaktywną jako wprowadzenie do lekcji dotyczących okręgów opisanych na trójkącie. Symulacja może stanowić też powtórzenie wiadomości zamykających tematy dotyczące okręgów lub symetralnych.