Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Paszek, Aneta Rogalska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Symetralne boków trójkąta

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;

12) przeprowadza dowody geometryczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje symetralną odcinka/boku trójkąta;

  • stosuje własności symetralnej odcinka;

  • wykorzystuje symetralną oraz punkt przecięcia symetralnych boków trójkąta do rozwiązania problemów geometrycznych;

  • analizuje i przeprowadza dowody geometryczne oparte na symetralnych boków trójkąta i własnościach symetralnej odcinka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • lekcja odwrócona;

  • pokaz z wykorzystaniem symulacji interaktywnej;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Uczniowie zapoznają się z przykładami 1, 2, 3 i 5 z sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie przypominają pojęcie symetralnej odcinka.

  2. Nauczyciel prosi o wskazanie rodzajów prostych/odcinków w trójkącie (wysokość, dwusieczna, środkowa, symetralna).

  3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną i rozpoczyna dyskusję dotyczącą położenia punktu przecięcia symetralnych boków w różnych rodzajach trójkątów.

  2. Uczniowie w parach analizują przykład 4 i twierdzenie o punkcie przecięcia symetralnych boków trójkąta wraz z dowodem. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

  3. Ponownie – uczniowie w parach analizują przykłady 6, 7 i 8 z sekcji „Przeczytaj”.

  4. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Uczniowie, pracując w zespołach, wykonują ćwiczenia 5, 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wspólnie rozwiązują ćwiczenia 1 – 4 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o wskazanie najważniejszych, omawianych podczas lekcji, elementów.

  3. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, wskazując ich mocne i słabe strony.

Praca domowa:

  • Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali ćwiczenie 6 z sekcji „Sprawdź się” i polecenie 2 z sekcji „Symulacja interaktywna”.

Materiały pomocnicze:

Symetralne boków trójkątaDYtsXYkfQSymetralne boków trójkąta

Wskazówki metodyczne:

Nauczyciel może wykorzystać symulację interaktywną jako wprowadzenie do lekcji dotyczących okręgów opisanych na trójkącie. Symulacja może stanowić też powtórzenie wiadomości zamykających tematy dotyczące okręgów lub symetralnych.