Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak definiujemy ciepło właściwe? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | E‑materiał „Jak odróżnić przekaz energii w formie pracy mechanicznej od przekazu energii w postaci ciepła?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
| |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wprowadza definicję ciepła właściwego. Następnie uczniowie dyskutują od czego zależy przyrost temperatury danego ciała i jaka jest tu rola wartości ciepła właściwego. Uczniowie w grupach obliczają wzrost temperatury na skutek przekazania jednakowego ciepła do jednego kilograma żelaza i 1 kg ołowiu. Uczniowie oglądają film‑samouczek i w grupach rozwiązują zadanie 8 powiązane z treścią filmu. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie dyskutują wyniki zadania 8 i porównują je z wynikami z filmu. Nauczyciel i uczniowie oceniają stopień przyswojonej wiedzy. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia materiału uczniowie rozwiązują zadania 1‑3 obowiązkowo, do wyboru jedno z zadań 5 – 7. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadania 8. oraz przedyskutowaniem wyników. Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. Zadania z zestawu ćwiczeń można potraktować jako zadania domowe lub niektóre z nich rozwiązać na lekcji. |