Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Na czym polega stan równowagi termodynamicznej? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Jak definiuje się układ termodynamiczny”, „Warunki równowagi termodynamicznej”, „Entropia”, „Jak definiujemy przemianę fazową” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”, | |
Faza realizacyjna: | |
- Nauczyciel wprowadza definicję stanu równowagi jako stanu, którego parametry nie zmieniają się. Następnie uczniowie w dyskusji z pomocą nauczyciela ustalają, w jakich warunkach parametry mogą pozostać stałe. - Nauczyciel wprowadza pojęcie równowagi dynamicznej. Uczniowie w grupach wymyślają przykłady układów w równowadze termodynamicznej i takich, które nie są w równowadze. Następnie w ogólnej dyskusji uczniowie i nauczyciel oceniają słuszność podanych przykładów. Uczniowie oglądają film samouczek. | |
Faza podsumowująca: | |
W celu oceny nabytych wiadomości uczniowie rozwiązują zadanie 7. i 8. | |
Praca domowa: | |
Zadania: 1 – 3 (obowiązkowo), do wyboru jedno z zadań 4 - 6. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadania 8 oraz przedyskutowaniem wyników. Uczniowie mogą je również wykorzystać po lekcji, w celu powtórzenia i utrwalenia materiału. |