Numer e‑materiału: 1.1.1.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Hallo! Wie geht’s? / Cześć! Co słychać?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność witania się i żegnania oraz pytania o samopoczucie

1
Cele wynikające z podstawy programowej
X. Edukacja językowa. Język obcy nowożytny.
1 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) ja i moi bliscy (rodzina, przyjaciele);
2 Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
3 Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
4 W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie lub w grupie np. w realizacji małych form teatralnych;
6 W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi np. jak się nazywa, ile ma lat, skąd pochodzi, co potrafi robić;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe (np. wita się i żegna, dziękuje, prosi, przeprasza);
7 W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.
9 Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • stosuje powitania i pożegnania w języku niemieckim;

  • pyta o samopoczucie rówieśników;

  • wypowiada się na temat swojego samopoczucia.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego;

  • ma możliwość ekspresji twórczej.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca;

  • Total Physical Response (reagowanie całym ciałem);

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z multimedium (animacja);

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • spacer po klasie;

  • łańcuszek pytań i odpowiedzi;

– formy pracy:

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • Ampel (wydruk podklejony tekturką, wycięty, przyklejony do łapki na muchy),

  • czerwone i zielone kredki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Animacja może zostać wykorzystana do antycypowania treści rozmów, na lekcji w ramach ćwiczenia bądź po niej w celu utrwalenia słownictwa i wymowy. Uczniowie mogą odegrać rolę bohaterów (nauczyciel wyłącza głos w animacji).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami: Guten Morgen, Ania! / Guten Morgen, Tomek! Uczniowie odpowiadają na powitanie, powtarzając za nauczycielem Guten Morgen.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opowiadają, co widzą na obrazku, kto idzie do szkoły, jak wyglądają dzieci.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie i przedstawia cele lekcji (e‑materiał: Przeczytaj). Inicjuje dyskusję na temat tego, jak witamy się z kimś w języku polskim, jak pytamy o czyjeś samopoczucie.

Nauczyciel przedstawia gościa dzisiejszych zajęć, Ampla. Ampel wita się z nauczycielem (Guten Morgen) oraz z uczniami (Hallo). Uczniowie powtarzają za Amplem: Guten Morgen! Hallo! (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

wycięty wydruk Ampla, podklejony tekturką i przytwierdzony do łapki na muchy (na wzór kukiełki)

Nauczyciel, naśladując głos Ampla, mówi do uczniów: Wie geht’s? Podpowiada, że uczniowie, którzy czują się dobrze, mogą odpowiedzieć: Danke, prima! Jeśli samopoczucie uczniów nie jest najlepsze, mogą powiedzieć: So lala. Nauczyciel tłumaczy uczniom znaczenie obydwu zwrotów. Następnie podchodzi do uczniów i mówiąc głosem Ampla, pyta: Wie geht’s? Uczniowie udzielają odpowiedzi w zależności od tego, jak się czują (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2 i 3).

Nauczyciel dziękuje uczniom, że miło powitali Ampla w klasie. Prosi, żeby teraz każdy uczeń przedstawił się ludzikowi. Ampel zadaje pytanie Wer bist du?, uczniowie odpowiadają np.: Ich bin Zuzia, Ich bin Janek (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Nauczyciel podchodzi do każdego ucznia i naśladując głos Ampla, zadaje pytanie.

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom animację (e‑materiał: Animacja). Pyta uczniów, jak witali się bohaterowie animacji. Jeśli uczniowie nie zapamiętali, nauczyciel ponownie odtwarza animację, zatrzymuje ją po kwestiach powitania. Uczniowie powtarzają za bohaterami.

plenum

15 min

Nauczyciel pyta, w jakim nastroju były Lina i Klara. Odczytuje na głos odpowiedzi dziewczynek: Danke, gut!, Danke, prima! Uczniowie wyrażają przypuszczenia, czy odpowiedzi Liny i Klary oznaczają, że są one w dobrym humorze. Następnie nauczyciel pyta, który z bohaterów nie czuł się najlepiej. Zwraca uwagę uczniów na zachowanie Tima oraz jego odpowiedź So lala (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

Nauczyciel proponuje uczniom spacer po klasie. Uczniowie witają się, zadają sobie nawzajem pytanie o samopoczucie i udzielają na nie odpowiedzi (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). Nauczyciel obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby koryguje błędy.

praca w parach

Nauczyciel pyta, jak bohaterowie komiksu pożegnali się z panem Abenteuerem. Jeśli uczniowie nie pamiętają, nauczyciel ponownie odtwarza animację. Uczniowie powtarzają głośno Tschüs! (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).

plenum

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje i dialogi z ćwiczenia 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Odczytuje na głos pytania i dwie odpowiedzi do wyboru. Uczniowie, którzy uważają, że pierwsza odpowiedź jest poprawna, podnoszą do góry czerwoną kredkę. Uczniowie, którzy głosują na drugą odpowiedź, podnoszą zieloną kredkę. Nauczyciel odczytuje na głos właściwą odpowiedź. Jeśli jacyś uczniowie popełnili błąd, wówczas nauczyciel prosi któregoś z uczniów, który podniósł do góry zieloną kredkę, aby wytłumaczył koleżankom/kolegom, dlaczego wybrał tę odpowiedź.

plenum

15 min

czerwona i zielona kredka

Nauczyciel prezentuje rysunki przedstawiające Klarę i Tima i odtwarza nagrania dołączone do ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie wskazują obrazek, który pasuje do dialogu.

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje i prosi wybranych uczniów o przywitanie się z widocznymi na nich bohaterami i zapytanie ich o samopoczucie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Klasa bawi się w echo i powtarza za koleżanką lub kolegą.

Na zakończenie lekcji uczniowie ustawiają się w rzędzie. Nauczyciel rozpoczyna łańcuszek: wita się z wybranym uczniem, pyta go o samopoczucie, a na koniec się z nim żegna. Następnie ten sam uczeń wita się z osobą stojącą obok, pyta ją o samopoczucie i się z nią żegna.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami: Guten Morgen, Ania! / Guten Morgen, Tomek! Uczniowie odpowiadają na powitanie, powtarzając za nauczycielem Guten Morgen.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opowiadają, co widzą na obrazku, kto idzie do szkoły, jak wyglądają dzieci.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie i przedstawia cele lekcji (e‑materiał: Przeczytaj). Inicjuje dyskusję na temat tego, jak witamy się z kimś w języku polskim, jak pytamy o czyjeś samopoczucie.

Nauczyciel przedstawia gościa dzisiejszych zajęć, Ampla. Ampel wita się z nauczycielem (Guten Morgen) oraz z uczniami (Hallo). Uczniowie powtarzają za Amplem: Guten Morgen! Hallo! (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

wycięty wydruk Ampla, podklejony tekturką i przytwierdzony do łapki na muchy (na wzór kukiełki)

Nauczyciel, naśladując głos Ampla, mówi do uczniów: Wie geht’s? Podpowiada, że uczniowie, którzy czują się dobrze, mogą odpowiedzieć: Danke, prima! Jeśli samopoczucie uczniów nie jest najlepsze, mogą powiedzieć: So lala. Nauczyciel tłumaczy uczniom znaczenie obydwu zwrotów. Następnie podchodzi do uczniów i mówiąc głosem Ampla, pyta: Wie geht’s? Uczniowie udzielają odpowiedzi w zależności od tego, jak się czują (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2 i 3).

Nauczyciel dziękuje uczniom, że miło powitali Ampla w klasie. Prosi, żeby teraz każdy uczeń przedstawił się ludzikowi. Ampel zadaje pytanie Wer bist du?, uczniowie odpowiadają np.: Ich bin Zuzia, Ich bin Janek (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Nauczyciel podchodzi do każdego ucznia i naśladując głos Ampla, zadaje pytanie.

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom animację (e‑materiał: Animacja). Pyta uczniów, jak witali się bohaterowie animacji. Jeśli uczniowie nie zapamiętali, nauczyciel ponownie odtwarza animację, zatrzymuje ją po kwestiach powitania. Uczniowie powtarzają za bohaterami.

plenum

15 min

Nauczyciel pyta, w jakim nastroju były Lina i Klara. Odczytuje na głos odpowiedzi dziewczynek: Danke, gut!, Danke, prima! Uczniowie wyrażają przypuszczenia, czy odpowiedzi Liny i Klary oznaczają, że są one w dobrym humorze. Następnie nauczyciel pyta, który z bohaterów nie czuł się najlepiej. Zwraca uwagę uczniów na zachowanie Tima oraz jego odpowiedź So lala (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

Nauczyciel proponuje uczniom spacer po klasie. Uczniowie witają się, zadają sobie nawzajem pytanie o samopoczucie i udzielają na nie odpowiedzi (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). Nauczyciel obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby koryguje błędy.

praca w parach

Nauczyciel pyta, jak bohaterowie komiksu pożegnali się z panem Abenteuerem. Jeśli uczniowie nie pamiętają, nauczyciel ponownie odtwarza animację. Uczniowie powtarzają głośno Tschüs! (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).

plenum

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje i dialogi z ćwiczenia 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Odczytuje na głos pytania i dwie odpowiedzi do wyboru. Uczniowie, którzy uważają, że pierwsza odpowiedź jest poprawna, podnoszą do góry czerwoną kredkę. Uczniowie, którzy głosują na drugą odpowiedź, podnoszą zieloną kredkę. Nauczyciel odczytuje na głos właściwą odpowiedź. Jeśli jacyś uczniowie popełnili błąd, wówczas nauczyciel prosi któregoś z uczniów, który podniósł do góry zieloną kredkę, aby wytłumaczył koleżankom/kolegom, dlaczego wybrał tę odpowiedź.

plenum

15 min

czerwona i zielona kredka

Nauczyciel prezentuje rysunki przedstawiające Klarę i Tima i odtwarza nagrania dołączone do ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie wskazują obrazek, który pasuje do dialogu.

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje i prosi wybranych uczniów o przywitanie się z widocznymi na nich bohaterami i zapytanie ich o samopoczucie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Klasa bawi się w echo i powtarza za koleżanką lub kolegą.

Na zakończenie lekcji uczniowie ustawiają się w rzędzie. Nauczyciel rozpoczyna łańcuszek: wita się z wybranym uczniem, pyta go o samopoczucie, a na koniec się z nim żegna. Następnie ten sam uczeń wita się z osobą stojącą obok, pyta ją o samopoczucie i się z nią żegna.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec