Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.1.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Hallo! Wie geht’s? / Cześć! Co słychać?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność witania się i żegnania oraz pytania o samopoczucie
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami: Guten Morgen, Ania! / Guten Morgen, Tomek! Uczniowie odpowiadają na powitanie, powtarzając za nauczycielem Guten Morgen. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opowiadają, co widzą na obrazku, kto idzie do szkoły, jak wyglądają dzieci. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel odtwarza nagranie i przedstawia cele lekcji (e‑materiał: Przeczytaj). Inicjuje dyskusję na temat tego, jak witamy się z kimś w języku polskim, jak pytamy o czyjeś samopoczucie. | |||
Nauczyciel przedstawia gościa dzisiejszych zajęć, Ampla. Ampel wita się z nauczycielem (Guten Morgen) oraz z uczniami (Hallo). Uczniowie powtarzają za Amplem: Guten Morgen! Hallo! (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | wycięty wydruk Ampla, podklejony tekturką i przytwierdzony do łapki na muchy (na wzór kukiełki) | ||
Nauczyciel, naśladując głos Ampla, mówi do uczniów: Wie geht’s? Podpowiada, że uczniowie, którzy czują się dobrze, mogą odpowiedzieć: Danke, prima! Jeśli samopoczucie uczniów nie jest najlepsze, mogą powiedzieć: So lala. Nauczyciel tłumaczy uczniom znaczenie obydwu zwrotów. Następnie podchodzi do uczniów i mówiąc głosem Ampla, pyta: Wie geht’s? Uczniowie udzielają odpowiedzi w zależności od tego, jak się czują (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2 i 3). | |||
Nauczyciel dziękuje uczniom, że miło powitali Ampla w klasie. Prosi, żeby teraz każdy uczeń przedstawił się ludzikowi. Ampel zadaje pytanie Wer bist du?, uczniowie odpowiadają np.: Ich bin Zuzia, Ich bin Janek (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Nauczyciel podchodzi do każdego ucznia i naśladując głos Ampla, zadaje pytanie. | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom animację (e‑materiał: Animacja). Pyta uczniów, jak witali się bohaterowie animacji. Jeśli uczniowie nie zapamiętali, nauczyciel ponownie odtwarza animację, zatrzymuje ją po kwestiach powitania. Uczniowie powtarzają za bohaterami. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel pyta, w jakim nastroju były Lina i Klara. Odczytuje na głos odpowiedzi dziewczynek: Danke, gut!, Danke, prima! Uczniowie wyrażają przypuszczenia, czy odpowiedzi Liny i Klary oznaczają, że są one w dobrym humorze. Następnie nauczyciel pyta, który z bohaterów nie czuł się najlepiej. Zwraca uwagę uczniów na zachowanie Tima oraz jego odpowiedź So lala (e‑materiał: Animacja, polecenie 1). | |||
Nauczyciel proponuje uczniom spacer po klasie. Uczniowie witają się, zadają sobie nawzajem pytanie o samopoczucie i udzielają na nie odpowiedzi (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). Nauczyciel obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby koryguje błędy. | praca w parach | ||
Nauczyciel pyta, jak bohaterowie komiksu pożegnali się z panem Abenteuerem. Jeśli uczniowie nie pamiętają, nauczyciel ponownie odtwarza animację. Uczniowie powtarzają głośno Tschüs! (e‑materiał: Animacja, polecenie 3). | plenum | tablica interaktywna | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje i dialogi z ćwiczenia 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Odczytuje na głos pytania i dwie odpowiedzi do wyboru. Uczniowie, którzy uważają, że pierwsza odpowiedź jest poprawna, podnoszą do góry czerwoną kredkę. Uczniowie, którzy głosują na drugą odpowiedź, podnoszą zieloną kredkę. Nauczyciel odczytuje na głos właściwą odpowiedź. Jeśli jacyś uczniowie popełnili błąd, wówczas nauczyciel prosi któregoś z uczniów, który podniósł do góry zieloną kredkę, aby wytłumaczył koleżankom/kolegom, dlaczego wybrał tę odpowiedź. | plenum | 15 min | czerwona i zielona kredka |
Nauczyciel prezentuje rysunki przedstawiające Klarę i Tima i odtwarza nagrania dołączone do ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie wskazują obrazek, który pasuje do dialogu. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje i prosi wybranych uczniów o przywitanie się z widocznymi na nich bohaterami i zapytanie ich o samopoczucie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Klasa bawi się w echo i powtarza za koleżanką lub kolegą. | |||
Na zakończenie lekcji uczniowie ustawiają się w rzędzie. Nauczyciel rozpoczyna łańcuszek: wita się z wybranym uczniem, pyta go o samopoczucie, a na koniec się z nim żegna. Następnie ten sam uczeń wita się z osobą stojącą obok, pyta ją o samopoczucie i się z nią żegna. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami: Guten Morgen, Ania! / Guten Morgen, Tomek! Uczniowie odpowiadają na powitanie, powtarzając za nauczycielem Guten Morgen.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opowiadają, co widzą na obrazku, kto idzie do szkoły, jak wyglądają dzieci.
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagranie i przedstawia cele lekcji (e‑materiał: Przeczytaj). Inicjuje dyskusję na temat tego, jak witamy się z kimś w języku polskim, jak pytamy o czyjeś samopoczucie.
Nauczyciel przedstawia gościa dzisiejszych zajęć, Ampla. Ampel wita się z nauczycielem (Guten Morgen) oraz z uczniami (Hallo). Uczniowie powtarzają za Amplem: Guten Morgen! Hallo! (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
wycięty wydruk Ampla, podklejony tekturką i przytwierdzony do łapki na muchy (na wzór kukiełki)
Nauczyciel, naśladując głos Ampla, mówi do uczniów: Wie geht’s? Podpowiada, że uczniowie, którzy czują się dobrze, mogą odpowiedzieć: Danke, prima! Jeśli samopoczucie uczniów nie jest najlepsze, mogą powiedzieć: So lala. Nauczyciel tłumaczy uczniom znaczenie obydwu zwrotów. Następnie podchodzi do uczniów i mówiąc głosem Ampla, pyta: Wie geht’s? Uczniowie udzielają odpowiedzi w zależności od tego, jak się czują (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2 i 3).
Nauczyciel dziękuje uczniom, że miło powitali Ampla w klasie. Prosi, żeby teraz każdy uczeń przedstawił się ludzikowi. Ampel zadaje pytanie Wer bist du?, uczniowie odpowiadają np.: Ich bin Zuzia, Ich bin Janek (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Nauczyciel podchodzi do każdego ucznia i naśladując głos Ampla, zadaje pytanie.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje uczniom animację (e‑materiał: Animacja). Pyta uczniów, jak witali się bohaterowie animacji. Jeśli uczniowie nie zapamiętali, nauczyciel ponownie odtwarza animację, zatrzymuje ją po kwestiach powitania. Uczniowie powtarzają za bohaterami.
plenum
15 min
Nauczyciel pyta, w jakim nastroju były Lina i Klara. Odczytuje na głos odpowiedzi dziewczynek: Danke, gut!, Danke, prima! Uczniowie wyrażają przypuszczenia, czy odpowiedzi Liny i Klary oznaczają, że są one w dobrym humorze. Następnie nauczyciel pyta, który z bohaterów nie czuł się najlepiej. Zwraca uwagę uczniów na zachowanie Tima oraz jego odpowiedź So lala (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).
Nauczyciel proponuje uczniom spacer po klasie. Uczniowie witają się, zadają sobie nawzajem pytanie o samopoczucie i udzielają na nie odpowiedzi (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). Nauczyciel obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby koryguje błędy.
praca w parach
Nauczyciel pyta, jak bohaterowie komiksu pożegnali się z panem Abenteuerem. Jeśli uczniowie nie pamiętają, nauczyciel ponownie odtwarza animację. Uczniowie powtarzają głośno Tschüs! (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).
plenum
tablica interaktywna
Faza podsumowująca
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje i dialogi z ćwiczenia 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Odczytuje na głos pytania i dwie odpowiedzi do wyboru. Uczniowie, którzy uważają, że pierwsza odpowiedź jest poprawna, podnoszą do góry czerwoną kredkę. Uczniowie, którzy głosują na drugą odpowiedź, podnoszą zieloną kredkę. Nauczyciel odczytuje na głos właściwą odpowiedź. Jeśli jacyś uczniowie popełnili błąd, wówczas nauczyciel prosi któregoś z uczniów, który podniósł do góry zieloną kredkę, aby wytłumaczył koleżankom/kolegom, dlaczego wybrał tę odpowiedź.
plenum
15 min
czerwona i zielona kredka
Nauczyciel prezentuje rysunki przedstawiające Klarę i Tima i odtwarza nagrania dołączone do ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie wskazują obrazek, który pasuje do dialogu.
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje i prosi wybranych uczniów o przywitanie się z widocznymi na nich bohaterami i zapytanie ich o samopoczucie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Klasa bawi się w echo i powtarza za koleżanką lub kolegą.
Na zakończenie lekcji uczniowie ustawiają się w rzędzie. Nauczyciel rozpoczyna łańcuszek: wita się z wybranym uczniem, pyta go o samopoczucie, a na koniec się z nim żegna. Następnie ten sam uczeń wita się z osobą stojącą obok, pyta ją o samopoczucie i się z nią żegna.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0