Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie właściwości fizycznych gazów szlachetnych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne;
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia nazwy pierwiastków chemicznych należących do helowców;
opisuje właściwości fizyczne helowców;
omawia zastosowania helowców wynikające z ich właściwości fizycznych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna:
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
obserwacja chemiczna;
doświadczenie chemiczne;
grafika interaktywna;
tarcza strzelnicza.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
układy okresowe, tablice właściwości fizykochemicznych,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Przypomnienie wiadomości o tym, jakie informacje o gazach szlachetnych można odczytać z układu okresowego pierwiastków chemicznych.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie podchodzą do tablicy i rozpisują konfigurację elektronową helowców.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Obserwacja. Nauczyciel trzyma w ręku dwa balony: jeden z helem i drugi z powietrzem i zadaje pytanie, który z balonów uniesie się do góry i dlaczego?Uczniowie udzielają odpowiedzi, po czym obserwują zachowanie się uwolnionych balonów.
Doświadczenie chemiczne – „Badanie wpływu helu na głos”. Chętne osoby wdychają z balonów hel, a następnie zaczynają rozmawiać. Nauczyciel zadaje pytanie „Dlaczego hel zmienia głos?”. (Przypuszczalna odpowiedź: To efekt znacznie mniejszej gęstości tego gazu. Dźwięk rozchodzi się w nim trzykrotnie szybciej niż w powietrzu. Tymczasem wysokość głosu zależy od szybkości drgań różnych części ośrodka mowy. Jeśli dźwięk rozchodzi się szybciej, drgania są częstsze i generowany głos staje się znacznie wyższy, niż normalnie – do czasu, aż pozbędziemy się z dróg oddechowych helu.) Nauczyciel zadaje kolejne pytanie „Czy to zjawisko jest bezpieczne dla człowieka?”. (Przypuszczalna odpowiedź: Tak, pod warunkiem, że hel nie jest zanieczyszczony innymi gazami oraz jeśli weźmiemy tylko jeden oddech. Gdybyśmy próbowali oddychać helem przez dłuższy czas, stracilibyśmy przytomność w wyniku niedotlenienia. Hel, obojętny chemicznie gaz, wyparłby z płuc potrzebny do życia tlen.)
Uczniowie w parach pracują z grafiką interaktywną „Jakie właściwości fizyczne mają helowce i jak te właściwości zmieniają się w obrębie grupy?”. Chętne osoby podają wnioski na forum klasy, a pozostali weryfikują poprawność merytoryczną. Następnie uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenie 3 w sekcji „sprawdź się”.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie do dyskusji: „Jakie właściwości fizyczne zadecydowały o zastosowaniu helowców?” – wyjaśnij na przykładach. Uczniowie poszukują odpowiedzi w dostępnych materiałach źródłowych, w tym w e‑materiale.
Uczniowie wykonują sketchnotkę w zeszytach. Po wyznaczonym czasie, chętne osoby prezentują swoje sketchnotki na forum klasy.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem cenek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie na podsumowanie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów w fazie powtórzenia, przygotowania się do pracy kontrolnej.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie właściwości helowców mogą decydować o ich zastosowaniach?
Którego z gazów szlachetnych jest najwięcej w powietrzu?
Który z gazów szlachetnych ma promieniotwórcze działanie?
Nauczyciel przygotowuje arkusz papieru z tarczą strzelniczą oraz cenki dla uczniów.
Nauczyciel przygotowuje dwa balony takiej samej wielkości: jeden z helem i drugi z powietrzem.
Doświadczenie chemiczne „Badanie wpływu helu na głos”.
Sprzęt laboratoryjny i odczynniki chemiczne: balony napełnione helem.