Autorka e‑materiału: Anna Olewińska‑Bylniak

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: They Changed the World: Scientists of the Past / Oni zmienili świat – naukowcy z przeszłości

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.12, II.5, III.4, III.6, V.1, V.3, V.6, V.8

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu nauki, odkryć i wynalazków.

  2. Uczeń opisuje sylwetki słynnych naukowców/naukowczyń, których odkrycia zmieniły świat.

  3. Uczeń przedstawia i uzasadnia opinię na temat naukowca/naukowczyni, którego/którą uważa za najbardziej inspirującego/inspirującą.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat odkryć naukowych.

  2. Uczeń rozwija ciekawość światem nauki.

  3. Uczeń kształtuje wiedzę na temat słynnych naukowców/naukowczyń.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (plik audio, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale 

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: Would you like to be a scientist? Why? Why not? What famous scientists do you know? What did they invent/discover? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na tytuł tekstu Biography of Madame Curie i pyta, czy znają sylwetkę polskiej naukowczyni. Uczniowie odpowiadają na podstawie posiadanej wiedzy ogólnej.

  2. Uczniowie czytają tekst Biography of Madame Curie i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je, odwołując się do odpowiednich fragmentów tekstu. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 i 4 (Przeczytaj). Uzasadniają je, powołując się na cytaty z tekstu.

  4. Nauczyciel podkreśla w tekście kilka zdań w czasie Past Simple i prosi uczniów o opisanie kontekstu w jakim ów czas jest użyty w wybranych zdaniach. Następnie przypomina zasady gramatyczne i użycie tego czasu.

  5. Uczniowie na forum klasy wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 6 (Przeczytaj), a nauczyciel nanosi je na tablicę. Udziela dodatkowych wyjaśnień gramatycznych.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 78 (Przeczytaj), porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę. Wyjaśniają, dlaczego użyli danego czasu, powołując się na reguły z Exercise 6 (Przeczytaj).

  7. Uczniowie pracują w parach i streszczają tekst Biography of Madame Curie zgodnie z poleceniem z Exercise 5 (Przeczytaj): Your classmate was absent from class and asked for your notes from the lesson. After reading the text, write the most important information about Marie Skłodowska‑Curie in 3 or 4 points. Ochotnicy prezentują wypowiedzi na forum klasy.

  8. W ramach przygotowania do pracy z katalogiem interaktywnym uczniowie wykonują Exercise 1 (Katalog interaktywny). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Nauczyciel dodatkowo może zapytać uczniów, co wiedzą o dokonaniach Izaaka Newtona i Alfreda Nobla.

  9. Nauczyciel odtwarza nagrania do kolejnych ilustracji z katalogu (Katalog interaktywny). Następnie, uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Katalog interaktywny). Odpowiedzi prezentują na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  10. Uczniowie ponownie oglądają katalog i na forum klasy wykonują Exercise 3 i 4 (Katalog interaktywny). Porównują odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi. Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.

Faza podsumowująca:

1. Uczniowie dokonują samoewaluacji - ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.

2. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat zadania domowego w Exercise 8 (Sprawdź się). Przypomina jak rozpoczyna się i kończy emaile oraz prosi o ustne rozwinięcie podpunktów polecenia z ćwiczenia.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1–7 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You read an article about scientists and their big discoveries. In an email to a friend in London:

  • share two facts from the scientist’s life;

  • explain why this person inspires you;

  • write how his/her invention or discovery changed the world.

Write 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Katalog interaktywny z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W fazie podsumowującej lekcji, uczniowie tworzą listę 6–8 pytań na temat faktów z katalogu interaktywnego. Następnie, rozmawiając w parach, zadają pytania koledze/koleżance, którego/której zadaniem jest udzielić odpowiedzi. Ćwiczenie może zostać wykonane w ramach pracy domowej. Wówczas uczniowie tworzą pytania w domu, a na kolejnej lekcji zadają je koledze/koleżance z pary.