Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Założenia strategii rozwoju gospodarczego Polski
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
5) analizuje dokumenty związane ze strategią rozwoju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omówi kolejne strategie rozwoju społeczno‑gospodarczego kraju;
przeanalizuje priorytety kolejnych strategii rozwoju społeczno‑gospodarczego dla Polski;
oceni postęp realizacji planu Morawieckiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
rozmowa nauczająca;
mapa myśli;
debata za i przeciw.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
papier A3, pisaki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Burza mózgów. Uczniowie wypisują na tablicy skojarzenia z pojęciem „rozwój gospodarczy”. Następuje dyskusja na temat znaczenia rozwoju gospodarczego dla każdego państwa. W trakcie rozmowy uczniowie mogą zdefiniować wspólnie pojęcie „rozwoju gospodarczego”, jeśli wcześniej nie znali jego znaczenia.
Faza realizacyjna
1. Praca w grupach. Każdy zespół zapoznaje się ze wskazanym materiałem w sekcji „Przeczytaj” dot. poszczególnych strategii. Następnie uczniowie wykonują mapę myśli do wskazanej/wylosowanej strategii. Rezultat pracy prezentują przedstawiciele grup na forum klasy.
2. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Następnie wykonują ćwiczenia 6 i 8 z sekcji „Sprawdź się” oraz ćwiczenie 3 dołączone do nagrania. Łączą się w pary i omawiają wyniki swojej pracy.
3. Dyskusja na temat podobieństw i różnic między wszystkimi strategiami rozwoju, które zostały przedstawione w e‑materiale. Chętne/wybrane osoby formułują wnioski.
4. Uczniowie zajmują stanowisko w sprawie realizacji planu Morawieckiego. Dzielą się na dwie grupy: pozytywnie i negatywnie oceniających realizację Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Przygotowują argumenty.
5. Debata za i przeciw. Grupy na zmianę prezentują swoje argumenty. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta uczniów, czy któryś z nich chce zmienić grupę, i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.
Faza podsumowująca
1. Wirtualny spacer. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie wykonują ćwiczenie 1 i przygotowują argumenty za i przeciw ograniczeniu wydobycia węgla. Następnie dzielą się na dwie grupy i debatują. Na zakończenie chętne osoby przedstawiają wnioski.
2. Chętne/wybrane osoby dokańczają zdanie: „Opracowywanie planów rozwoju gospodarczego jest… (przymiotnik), ponieważ… (uzasadnienie)”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, prawo.sejm.gov.pl.
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 22 czerwca 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, isap.sejm.gov.pl.
Uchwała nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie przyjęcia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą zapoznać się z audiobookiem wcześniej i przygotować krótkie referaty dotyczące kolejnych strategii.