Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Założenia strategii rozwoju gospodarczego Polski

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

5) analizuje dokumenty związane ze strategią rozwoju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omówi kolejne strategie rozwoju społeczno‑gospodarczego kraju;

  • przeanalizuje priorytety kolejnych strategii rozwoju społeczno‑gospodarczego dla Polski;

  • oceni postęp realizacji planu Morawieckiego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca;

  • mapa myśli;

  • debata za i przeciw.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • papier A3, pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Burza mózgów. Uczniowie wypisują na tablicy skojarzenia z pojęciem „rozwój gospodarczy”. Następuje dyskusja na temat znaczenia rozwoju gospodarczego dla każdego państwa. W trakcie rozmowy uczniowie mogą zdefiniować wspólnie pojęcie „rozwoju gospodarczego”, jeśli wcześniej nie znali jego znaczenia.

Faza realizacyjna

1. Praca w grupach. Każdy zespół zapoznaje się ze wskazanym materiałem w sekcji „Przeczytaj” dot. poszczególnych strategii. Następnie uczniowie wykonują mapę myśli do wskazanej/wylosowanej strategii. Rezultat pracy prezentują przedstawiciele grup na forum klasy.

2. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Następnie wykonują ćwiczenia 6 i 8 z sekcji „Sprawdź się” oraz ćwiczenie 3 dołączone do nagrania. Łączą się w pary i omawiają wyniki swojej pracy.

3. Dyskusja na temat podobieństw i różnic między wszystkimi strategiami rozwoju, które zostały przedstawione w e‑materiale. Chętne/wybrane osoby formułują wnioski.

4. Uczniowie zajmują stanowisko w sprawie realizacji planu Morawieckiego. Dzielą się na dwie grupy: pozytywnie i negatywnie oceniających realizację Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Przygotowują argumenty.

5. Debata za i przeciw. Grupy na zmianę prezentują swoje argumenty. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta uczniów, czy któryś z nich chce zmienić grupę, i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.

Faza podsumowująca

1. Wirtualny spacer. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie wykonują ćwiczenie 1 i przygotowują argumenty za i przeciw ograniczeniu wydobycia węgla. Następnie dzielą się na dwie grupy i debatują. Na zakończenie chętne osoby przedstawiają wnioski.

2. Chętne/wybrane osoby dokańczają zdanie: „Opracowywanie planów rozwoju gospodarczego jest… (przymiotnik), ponieważ… (uzasadnienie)”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

  • Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, prawo.sejm.gov.pl.

  • Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 22 czerwca 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, isap.sejm.gov.pl.

  • Uchwała nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie przyjęcia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), isap.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą zapoznać się z audiobookiem wcześniej i przygotować krótkie referaty dotyczące kolejnych strategii.