Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Elżbieta Borowiec
Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: My Favourite Things / Moje ulubione przedmioty
Grupa docelowa: klasa 5 szkoły podstawowej
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.3, I.6, I.9, II.1, II.5, III.1, III.4, III.6, V.1, V.5
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane przedmiotami osobistymi.
Uczeń umie opowiedzieć, jakie są jego/jej najbardziej lubiane przedmioty.
Uczeń potrafi opisać jak osobowość wpływa na to, co lubimy.
Uczeń redaguje wiadomość e‑mail o swoich ulubionych rzeczach.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat rzeczy osobistych.
Uczeń kształtuje świadomość własnych preferencji i upodobań.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z filmem, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na podpis pod zdjęciem w sekcji Przeczytaj: Tell me what is inside your backpack and I’ll tell you who you are i proponuje, żeby uczniowie w parach opisali jeden z przedmiotów z ich własnych plecaków. Uczniowie rozmawiają w parach. Chętni relacjonują wypowiedzi kolegów i koleżanek.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie pierwszego akapitu tekstu All About Me in Three Objects?, po czym dzieli uczniów na dwie grupy. Grupa A czyta wypowiedź Kamali, grupa B wypowiedź Anthony’ego. Uczniowie łączą się w pary AB i relacjonują przeczytany tekst.
Uczniowie czytają cały tekst All About Me in Three Objects, a następnie wykonują Exercise 2 i 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, nanoszą je na tablicę i uzasadniają cytatami z tekstu.
Uczniowie w parach analizują ilustracje w Exercise 4 (Przeczytaj) i rozwiązują krzyżówkę. Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę.
Uczniowie czytają tekst w Exercise 5 (Przeczytaj), po czym wpisują odpowiednie słowa a luki. Kolejni ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie pracują w niewielkich grupach i odpowiadają na pytanie: What is the most important object you have? Why? Uczniowie rozmawiają i opowiadają historie ważnych dla nich przedmiotów, a po zakończeniu rozmów reprezentanci grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek. Nauczyciel może zapisać listę przedmiotów na tablicy oraz zaproponować klasie wspólne wykonanie na kolejnej lekcji kolażu pt. Our Group’s Favourite Objects.
W ramach przygotowania do pracy z filmem uczniowie wykonują Exercise 1 (Film) i podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie oglądają film. Następnie wykonują Exercise 2 i 3 (Film). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi..
Faza podsumowująca:
Uczniowie ustnie w parach wykonują Exercise 4 (Film). Wskazane pary prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.
Następnie uczniowie dokonują samoewaluacji - ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
Your English friend wants to know about an object form your bedroom you like best. Write an email in which you:
– tell your friend what object it is;
– explain why you like it;
– say when and how you use this object.
Sign as XYZ.
Your email should be between 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie przygotowują mapę pojęć ze słownictwem z lekcji, kategoryzując ją wg własnego klucza logicznego. Na przyszłej lekcji oprowadzają partnerów z ławki po swoich mapach wyjaśniając sposób myślenia przy podziale słownictwa na poszczególne kategorie.