Numer e‑materiału: 1.2.11.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Krank oder gesund? / Chory czy zdrowy?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat samopoczucia

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
11) moje samopoczucie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa wybrane części ciała;

  • określa, co go boli;

  • informuje, że jest chory lub zdrowy.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • na lekcji wykorzystane są atrakcyjne pomoce dydaktyczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • podejście komunikacyjne,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • praca z plikiem audio,

  • gra multimedialna,

  • nauka z kartami pracy,

  • praca z kartami obrazkowymi,

– formy pracy:

  • plenum,

  • praca w grupach,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra multimedialna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty obrazkowe,

  • karta pracy,

  • puzzle.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna

Uczniowie mogą rywalizować ze sobą o to, kto udzieli najwięcej poprawnych odpowiedzi. Uczniowie mogą wymyślać hasła do gry dla kolegi z ławki i odpytywać się nawzajem w ten sposób ze słówek. Uczniowie mogą wykorzystać słówka z tej gry do stworzenia domina.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami.

Nauczyciel podaje temat lekcji w formie zaszyfrowanej, tzn. rozdaje uczniom kartki z okienkami. Liczba okienek odpowiada liczbie liter w temacie: Krank oder gesund? Dodatkowo pod każdym okienkiem widnieje symbol. Poniżej znajdują się wszystkie litery alfabetu, a do każdej z nich dopasowany jest symbol (serce, koło, kwadrat itp.). Uczniowie rozszyfrowują temat: wpisują poszczególne litery, sugerując się symbolami graficznymi. Ochotnicy zapisują temat na tablicy. Wszyscy wspólnie zastanawiają się, o czym będzie mowa na lekcji.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację: Ben z rodzeństwem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują obrazek i odpowiadają w języku polskim na pytanie, w co się bawią dzieci.

Nauczyciel prezentuje dialog na tablicy multimedialnej (e‑materiał: Przeczytaj).

Ochotnicy odpowiadają na pytanie, kto jest chory (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Uczniowie ćwiczą wymowę frazy Ich bin krank (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2) – powtarzają chórem, następnie tylko dziewczynki, potem tylko chłopcy.

Ochotnicy podchodzą do tablicy multimedialnej i wpisują brakujący wyraz (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Nauczyciel odtwarza nagranie i prezentuje zdjęcia. Ochotnicy decydują, które zdjęcia pasują do nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4 i 5).

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą chłopca. Zadaniem uczniów jest umieszczenie podpisów na ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6). Nauczyciel czyta nazwy części ciała, wszyscy powtarzają.

Nauczyciel prezentuje uczniom nagranie zdania: Mein Kopf tut mir weh. Prosi uczniów o pokazenie części ciała, o której mowa w zdaniu. Następnie rozdaje uczniom kartę pracy z transkrypcją tekstu dialogu. Zadaniem uczniów jest zaznaczenie zielonym flamastrem zdań o konstrukcji podobnej do Mein Kopf tut mir weh. Uczniowie odczytują na głos zaznaczone zdania, wskazując jednocześnie, o jaką część ciała chodzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 7). 

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w grę (e‑materiał: Gra edukacyjna), której celem jest utrwalenie nazw części ciała.

praca w grupach

15 min

Uczniowie słuchają nagrania i układają ilustracje w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

karty obrazkowe z częściami ciała

Uczniowie znajdują pary: dopasowują zdania do rysunków (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

karty obrazkowe z częściami ciała i zdania

Faza podsumowująca

Uczniowie podpisują części ciała na rysunku przedstawiającym osobę na karcie pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

karta pracy

Uczniowie układają puzzle i mówią, co boli dziewczynkę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Propozycję zdania przedstawiają na forum.

puzzle w wersji papierowej

Nauczyciel prezentuje ilustracje na tablicy multimedialnej. Ochotnicy proponują zdania, które mogłyby powiedzieć osoby lub postacie widoczne na zdjęciach. Następnie uczniowie bawią się w kalambury. Nauczyciel szepcze kolejnym uczniom do ucha zdanie, które pojawiło się w ćwiczeniach. Uczniowie pokazują gestami, co ich boli lub jak się czują. Reszta klasy odgaduje i mówi na głos zdanie, które mógłby powiedzieć uczeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4).

plenum

Uczniowie losują karteczkę z instrukcją w języku polskim i budują zdania w języku niemieckim, np. uczeń losuje karteczkę z napisem: Powiedz, że jesteś chory, mówi: Ich bin krank.

Gdy pula karteczek się skończy, nauczyciel prosi uczniów o zajęcie miejsca na dywanie. Uczniowie siadają w kole. Nauczyciel pyta uczniów czego się dziś nauczyli, które wyrazy były dla nich nowe, które uważają za łatwe, a które za trudne. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Nauczyciel żegna się z uczniami.

karteczki z instrukcjami, kapelusz lub duży słoik, z którego uczniowie będą losowali kartki

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami.

Nauczyciel podaje temat lekcji w formie zaszyfrowanej, tzn. rozdaje uczniom kartki z okienkami. Liczba okienek odpowiada liczbie liter w temacie: Krank oder gesund? Dodatkowo pod każdym okienkiem widnieje symbol. Poniżej znajdują się wszystkie litery alfabetu, a do każdej z nich dopasowany jest symbol (serce, koło, kwadrat itp.). Uczniowie rozszyfrowują temat: wpisują poszczególne litery, sugerując się symbolami graficznymi. Ochotnicy zapisują temat na tablicy. Wszyscy wspólnie zastanawiają się, o czym będzie mowa na lekcji.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację: Ben z rodzeństwem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują obrazek i odpowiadają w języku polskim na pytanie, w co się bawią dzieci.

Nauczyciel prezentuje dialog na tablicy multimedialnej (e‑materiał: Przeczytaj).

Ochotnicy odpowiadają na pytanie, kto jest chory (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Uczniowie ćwiczą wymowę frazy Ich bin krank (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2) – powtarzają chórem, następnie tylko dziewczynki, potem tylko chłopcy.

Ochotnicy podchodzą do tablicy multimedialnej i wpisują brakujący wyraz (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Nauczyciel odtwarza nagranie i prezentuje zdjęcia. Ochotnicy decydują, które zdjęcia pasują do nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4 i 5).

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą chłopca. Zadaniem uczniów jest umieszczenie podpisów na ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6). Nauczyciel czyta nazwy części ciała, wszyscy powtarzają.

Nauczyciel prezentuje uczniom nagranie zdania: Mein Kopf tut mir weh. Prosi uczniów o pokazenie części ciała, o której mowa w zdaniu. Następnie rozdaje uczniom kartę pracy z transkrypcją tekstu dialogu. Zadaniem uczniów jest zaznaczenie zielonym flamastrem zdań o konstrukcji podobnej do Mein Kopf tut mir weh. Uczniowie odczytują na głos zaznaczone zdania, wskazując jednocześnie, o jaką część ciała chodzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 7). 

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w grę (e‑materiał: Gra edukacyjna), której celem jest utrwalenie nazw części ciała.

praca w grupach

15 min

Uczniowie słuchają nagrania i układają ilustracje w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

karty obrazkowe z częściami ciała

Uczniowie znajdują pary: dopasowują zdania do rysunków (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

karty obrazkowe z częściami ciała i zdania

Faza podsumowująca

Uczniowie podpisują części ciała na rysunku przedstawiającym osobę na karcie pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

karta pracy

Uczniowie układają puzzle i mówią, co boli dziewczynkę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Propozycję zdania przedstawiają na forum.

puzzle w wersji papierowej

Nauczyciel prezentuje ilustracje na tablicy multimedialnej. Ochotnicy proponują zdania, które mogłyby powiedzieć osoby lub postacie widoczne na zdjęciach. Następnie uczniowie bawią się w kalambury. Nauczyciel szepcze kolejnym uczniom do ucha zdanie, które pojawiło się w ćwiczeniach. Uczniowie pokazują gestami, co ich boli lub jak się czują. Reszta klasy odgaduje i mówi na głos zdanie, które mógłby powiedzieć uczeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4).

plenum

Uczniowie losują karteczkę z instrukcją w języku polskim i budują zdania w języku niemieckim, np. uczeń losuje karteczkę z napisem: Powiedz, że jesteś chory, mówi: Ich bin krank.

Gdy pula karteczek się skończy, nauczyciel prosi uczniów o zajęcie miejsca na dywanie. Uczniowie siadają w kole. Nauczyciel pyta uczniów czego się dziś nauczyli, które wyrazy były dla nich nowe, które uważają za łatwe, a które za trudne. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Nauczyciel żegna się z uczniami.

karteczki z instrukcjami, kapelusz lub duży słoik, z którego uczniowie będą losowali kartki

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec