Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.11.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Krank oder gesund? / Chory czy zdrowy?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat samopoczucia
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. Nauczyciel podaje temat lekcji w formie zaszyfrowanej, tzn. rozdaje uczniom kartki z okienkami. Liczba okienek odpowiada liczbie liter w temacie: Krank oder gesund? Dodatkowo pod każdym okienkiem widnieje symbol. Poniżej znajdują się wszystkie litery alfabetu, a do każdej z nich dopasowany jest symbol (serce, koło, kwadrat itp.). Uczniowie rozszyfrowują temat: wpisują poszczególne litery, sugerując się symbolami graficznymi. Ochotnicy zapisują temat na tablicy. Wszyscy wspólnie zastanawiają się, o czym będzie mowa na lekcji. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustrację: Ben z rodzeństwem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują obrazek i odpowiadają w języku polskim na pytanie, w co się bawią dzieci. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog na tablicy multimedialnej (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Ochotnicy odpowiadają na pytanie, kto jest chory (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Uczniowie ćwiczą wymowę frazy Ich bin krank (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2) – powtarzają chórem, następnie tylko dziewczynki, potem tylko chłopcy. | |||
Ochotnicy podchodzą do tablicy multimedialnej i wpisują brakujący wyraz (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie i prezentuje zdjęcia. Ochotnicy decydują, które zdjęcia pasują do nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4 i 5). | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą chłopca. Zadaniem uczniów jest umieszczenie podpisów na ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6). Nauczyciel czyta nazwy części ciała, wszyscy powtarzają. | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom nagranie zdania: Mein Kopf tut mir weh. Prosi uczniów o pokazenie części ciała, o której mowa w zdaniu. Następnie rozdaje uczniom kartę pracy z transkrypcją tekstu dialogu. Zadaniem uczniów jest zaznaczenie zielonym flamastrem zdań o konstrukcji podobnej do Mein Kopf tut mir weh. Uczniowie odczytują na głos zaznaczone zdania, wskazując jednocześnie, o jaką część ciała chodzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 7). | |||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie grają w grę (e‑materiał: Gra edukacyjna), której celem jest utrwalenie nazw części ciała. | praca w grupach | 15 min | |
Uczniowie słuchają nagrania i układają ilustracje w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). | karty obrazkowe z częściami ciała | ||
Uczniowie znajdują pary: dopasowują zdania do rysunków (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). | karty obrazkowe z częściami ciała i zdania | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie podpisują części ciała na rysunku przedstawiającym osobę na karcie pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 15 min | karta pracy |
Uczniowie układają puzzle i mówią, co boli dziewczynkę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Propozycję zdania przedstawiają na forum. | puzzle w wersji papierowej | ||
Nauczyciel prezentuje ilustracje na tablicy multimedialnej. Ochotnicy proponują zdania, które mogłyby powiedzieć osoby lub postacie widoczne na zdjęciach. Następnie uczniowie bawią się w kalambury. Nauczyciel szepcze kolejnym uczniom do ucha zdanie, które pojawiło się w ćwiczeniach. Uczniowie pokazują gestami, co ich boli lub jak się czują. Reszta klasy odgaduje i mówi na głos zdanie, które mógłby powiedzieć uczeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4). | plenum | ||
Uczniowie losują karteczkę z instrukcją w języku polskim i budują zdania w języku niemieckim, np. uczeń losuje karteczkę z napisem: Powiedz, że jesteś chory, mówi: Ich bin krank. Gdy pula karteczek się skończy, nauczyciel prosi uczniów o zajęcie miejsca na dywanie. Uczniowie siadają w kole. Nauczyciel pyta uczniów czego się dziś nauczyli, które wyrazy były dla nich nowe, które uważają za łatwe, a które za trudne. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Nauczyciel żegna się z uczniami. | karteczki z instrukcjami, kapelusz lub duży słoik, z którego uczniowie będą losowali kartki | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami.
Nauczyciel podaje temat lekcji w formie zaszyfrowanej, tzn. rozdaje uczniom kartki z okienkami. Liczba okienek odpowiada liczbie liter w temacie: Krank oder gesund? Dodatkowo pod każdym okienkiem widnieje symbol. Poniżej znajdują się wszystkie litery alfabetu, a do każdej z nich dopasowany jest symbol (serce, koło, kwadrat itp.). Uczniowie rozszyfrowują temat: wpisują poszczególne litery, sugerując się symbolami graficznymi. Ochotnicy zapisują temat na tablicy. Wszyscy wspólnie zastanawiają się, o czym będzie mowa na lekcji.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustrację: Ben z rodzeństwem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują obrazek i odpowiadają w języku polskim na pytanie, w co się bawią dzieci.
Nauczyciel prezentuje dialog na tablicy multimedialnej (e‑materiał: Przeczytaj).
Ochotnicy odpowiadają na pytanie, kto jest chory (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Uczniowie ćwiczą wymowę frazy Ich bin krank (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2) – powtarzają chórem, następnie tylko dziewczynki, potem tylko chłopcy.
Ochotnicy podchodzą do tablicy multimedialnej i wpisują brakujący wyraz (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
Nauczyciel odtwarza nagranie i prezentuje zdjęcia. Ochotnicy decydują, które zdjęcia pasują do nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4 i 5).
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą chłopca. Zadaniem uczniów jest umieszczenie podpisów na ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6). Nauczyciel czyta nazwy części ciała, wszyscy powtarzają.
Nauczyciel prezentuje uczniom nagranie zdania: Mein Kopf tut mir weh. Prosi uczniów o pokazenie części ciała, o której mowa w zdaniu. Następnie rozdaje uczniom kartę pracy z transkrypcją tekstu dialogu. Zadaniem uczniów jest zaznaczenie zielonym flamastrem zdań o konstrukcji podobnej do Mein Kopf tut mir weh. Uczniowie odczytują na głos zaznaczone zdania, wskazując jednocześnie, o jaką część ciała chodzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 7).
Faza realizacyjna
Uczniowie grają w grę (e‑materiał: Gra edukacyjna), której celem jest utrwalenie nazw części ciała.
praca w grupach
15 min
Uczniowie słuchają nagrania i układają ilustracje w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).
karty obrazkowe z częściami ciała
Uczniowie znajdują pary: dopasowują zdania do rysunków (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).
karty obrazkowe z częściami ciała i zdania
Faza podsumowująca
Uczniowie podpisują części ciała na rysunku przedstawiającym osobę na karcie pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
15 min
karta pracy
Uczniowie układają puzzle i mówią, co boli dziewczynkę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Propozycję zdania przedstawiają na forum.
puzzle w wersji papierowej
Nauczyciel prezentuje ilustracje na tablicy multimedialnej. Ochotnicy proponują zdania, które mogłyby powiedzieć osoby lub postacie widoczne na zdjęciach. Następnie uczniowie bawią się w kalambury. Nauczyciel szepcze kolejnym uczniom do ucha zdanie, które pojawiło się w ćwiczeniach. Uczniowie pokazują gestami, co ich boli lub jak się czują. Reszta klasy odgaduje i mówi na głos zdanie, które mógłby powiedzieć uczeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4).
plenum
Uczniowie losują karteczkę z instrukcją w języku polskim i budują zdania w języku niemieckim, np. uczeń losuje karteczkę z napisem: Powiedz, że jesteś chory, mówi: Ich bin krank.
Gdy pula karteczek się skończy, nauczyciel prosi uczniów o zajęcie miejsca na dywanie. Uczniowie siadają w kole. Nauczyciel pyta uczniów czego się dziś nauczyli, które wyrazy były dla nich nowe, które uważają za łatwe, a które za trudne. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Nauczyciel żegna się z uczniami.
karteczki z instrukcjami, kapelusz lub duży słoik, z którego uczniowie będą losowali kartki
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0