Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.2.7
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Mein Zuhause – meine dritte Haut / Mój dom – moja trzecia skóra
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat domu/mieszkania i jego wyposażenia
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
rozpoznaje elementy wyposażenia domu;
wypowiada się na temat wpływu wystroju wnętrza na samopoczucie;
opisuje, jak wygląda pokój, w którym czuje się dobrze.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
pracuje z wykorzystaniem autentycznych materiałów językowych;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne.
Strategie uczenia się:
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego do realizacji własnych celów komunikacyjnych, oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań oraz pasji; wszystkie te działania powinny docelowo służyć rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych w różnych dziedzinach życia społecznego, w tym w pracy, również w odniesieniu do własnej ścieżki kariery zawodowej;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, filmów, nagrań audio, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne;
przeprowadzanie „na bieżąco” formalnej oraz nieformalnej diagnozy oraz systematyczne przekazywanie uczniowi i jego rodzicom (opiekunom prawnym) – w sposób zrozumiały i czytelny dla odbiorcy – informacji zwrotnej na temat poziomu osiągnięć/postępów ucznia w zakresie poszczególnych umiejętności językowych;
wykorzystanie zajęć z języka obcego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, tolerancji i otwartości wobec innych kultur, niekoniecznie tylko tych związanych z językiem docelowym, np. poprzez zachęcanie uczniów do refleksji nad zjawiskami typowymi dla kultur innych niż własna, stosowanie odniesień do kultury, tradycji i historii kraju pochodzenia uczniów oraz tworzenie sytuacji komunikacyjnych umożliwiających uczniom rozwijanie umiejętności interkulturowych.
Metody i formy nauczania:
odejście humanistyczne;
podejście komunikacyjne;
podająca: wyjaśnianie, praca z tekstem, praca z mapą interaktywną;
aktywizująca: burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
mapa interaktywna,
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
zdjęcia dzieł (głównie budynków) Friedensreicha Hundertwassera,
arkusze do map pojęć.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat wpływu wyposażenia i umeblowania domu/mieszkania na samopoczucie człowieka.
Następnie prosi ich o odpowiedź na następujące pytania: Wann fühlt ihr euch gut in einem Raum? Hängt das von der Ausstattung des Raums ab? Ist die Ausstattung des Raums wichtig für euch? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów lub zwrotów do tematu dotyczącego pomieszczeń i ich wyposażenia. Zapisuje te hasła na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcia z różnymi dziełami Friedensreicha Hundertwassera i pyta: Erkennt ihr diese Werke? Wie heißt ihr Autor? Was wisst ihr über ihn? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie mapy pojęć do obejrzanych projektów Hundertwassera. Nauczyciel podpowiada, jakie hasła główne mogłyby się znaleźć na mapie, np. das Werk, die Farben, der Stil, die Funktionalität des Gebäudes, Eindrücke.
Uczniowie przygotowują mapę pojęć, a następnie przedstawiciele grup prezentują mapy na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na tytuł tekstu i pyta: Was versteht ihr darunter? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem, a następnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 1‑2 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu oraz dopasowują opisy do podanych haseł z tekstu.
Nauczyciel prosi uczniów o ponowne wyjaśnienie tytułu i pyta: Hattet ihr Recht? Was bedeutet der Titel? Worauf bezieht er sich? Wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z Übung 3 w części Przeczytaj. Uczniowie dobierają się w pary i w parach rozmawiają na temat samopoczucia w swoim domu. Następnie wybrani uczniowie prezentują na forum klasy, czego dowiedzieli się od koleżanki/kolegi.
Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na plan mieszkania rodziny Neumann (multimedium) i pyta: Was fällt euch auf? Wie findet ihr diese Wohnung?
Uczniowie zapisują swoje wypowiedzi na osobnych kartkach, a następnie umieszczają te kartki na tablicy. Wybrany uczeń odczytuje wypowiedzi wszystkich uczniów.
Uczniowie zapoznają się z opisem mieszkania (Mapa interaktywna), a następnie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień jego zrozumienia, wykorzystując do tego Übung 1–3 w części Mapa interaktywna. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z opisem mieszkania, uzupełniają informacje podanymi wyrazami.
Nauczyciel sprawdza zrozumienie treści opisu mieszkania przez uczniów, zadając wybranym uczniom pytania zawarte w Übung 4 w części Mapa interaktywna. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Nauczyciel rozpoczyna wypowiedź: Ich war bei Familie Neumann zu Besuch und ich habe im Kinderzimmer einen flauschigen Teppich und einen großen Schreibtisch vor dem Fenster gesehen, a następnie prosi uczniów o dodawanie na podstawie zaprezentowanego przykładu własnych zdań. Uczniowie powtarzają nazwy mebli oraz użycie przyimka z rzeczownikiem w celowniku.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie zapoznają się z Aufgabe 7 w części Sprawdź się, a następnie na osobnych kartkach formułują wiadomość na zadany temat. Nauczyciel zbiera kartki, tasuje je i rozdaje uczniom. Każdy uczeń zapoznaje się z wypowiedzią kolegi/koleżanki z klasy. Dwoje wybranych uczniów przedstawia na forum klasy przeczytaną w wiadomości opinię koleżanki/kolegi.
Praca domowa
Uczniowie zapoznają się z wpisem na forum internetowym o teorii trzech skór Hundertwassera i odpowiadają pisemnie na ten post (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej
Przed lekcją: uczniowie w ramach metody lekcji odwróconej zapoznają się z multimedium, tworzą zestaw pytań dotyczących wyposażenia mieszkania.
W trakcie lekcji: uczniowie umieszczają przygotowane pytania w „skrzynce pytań”. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie rywalizują ze sobą, losując pytania i udzielając na nie odpowiedzi.
Po lekcji: uczniowie uzupełniają opis mieszkania i jego wyposażenia o np. dodatkowe przymiotniki określające poszczególne elementy wyposażenia lub porównują jedno z pomieszczeń z pomieszczeniem we własnym mieszkaniu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0