Numer e‑materiału: 3.1.2.7

Imię i nazwisko autora: Beata Mamica

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Mein Zuhause – meine dritte Haut / Mój dom – moja trzecia skóra

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat domu/mieszkania i jego wyposażenia

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
Podstawa programowa – wariant III.1.R Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie rozszerzonym)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • rozpoznaje elementy wyposażenia domu;

  • wypowiada się na temat wpływu wystroju wnętrza na samopoczucie;

  • opisuje, jak wygląda pokój, w którym czuje się dobrze.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • pracuje z wykorzystaniem autentycznych materiałów językowych;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego do realizacji własnych celów komunikacyjnych, oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań oraz pasji; wszystkie te działania powinny docelowo służyć rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych w różnych dziedzinach życia społecznego, w tym w pracy, również w odniesieniu do własnej ścieżki kariery zawodowej;

  • wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, filmów, nagrań audio, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne;

  • przeprowadzanie „na bieżąco” formalnej oraz nieformalnej diagnozy oraz systematyczne przekazywanie uczniowi i jego rodzicom (opiekunom prawnym) – w sposób zrozumiały i czytelny dla odbiorcy – informacji zwrotnej na temat poziomu osiągnięć/postępów ucznia w zakresie poszczególnych umiejętności językowych;

  • wykorzystanie zajęć z języka obcego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, tolerancji i otwartości wobec innych kultur, niekoniecznie tylko tych związanych z językiem docelowym, np. poprzez zachęcanie uczniów do refleksji nad zjawiskami typowymi dla kultur innych niż własna, stosowanie odniesień do kultury, tradycji i historii kraju pochodzenia uczniów oraz tworzenie sytuacji komunikacyjnych umożliwiających uczniom rozwijanie umiejętności interkulturowych.

Metody i formy nauczania:

  • odejście humanistyczne;

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca: wyjaśnianie, praca z tekstem, praca z mapą interaktywną;

  • aktywizująca: burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • mapa interaktywna,

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • zdjęcia dzieł (głównie budynków) Friedensreicha Hundertwassera,

  • arkusze do map pojęć.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat wpływu wyposażenia i umeblowania domu/mieszkania na samopoczucie człowieka.

  • Następnie prosi ich o odpowiedź na następujące pytania: Wann fühlt ihr euch gut in einem Raum? Hängt das von der Ausstattung des Raums ab? Ist die Ausstattung des Raums wichtig für euch? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów lub zwrotów do tematu dotyczącego pomieszczeń i ich wyposażenia. Zapisuje te hasła na tablicy.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcia z różnymi dziełami Friedensreicha Hundertwassera i pyta: Erkennt ihr diese Werke? Wie heißt ihr Autor? Was wisst ihr über ihn? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.

  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie mapy pojęć do obejrzanych projektów Hundertwassera. Nauczyciel podpowiada, jakie hasła główne mogłyby się znaleźć na mapie, np. das Werk, die Farben, der Stil, die Funktionalität des Gebäudes, Eindrücke.

  • Uczniowie przygotowują mapę pojęć, a następnie przedstawiciele grup prezentują mapy na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na tytuł tekstu i pyta: Was versteht ihr darunter? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem, a następnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 1‑2 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu oraz dopasowują opisy do podanych haseł z tekstu.

  • Nauczyciel prosi uczniów o ponowne wyjaśnienie tytułu i pyta: Hattet ihr Recht? Was bedeutet der Titel? Worauf bezieht er sich? Wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z Übung 3 w części Przeczytaj. Uczniowie dobierają się w pary i w parach rozmawiają na temat samopoczucia w swoim domu. Następnie wybrani uczniowie prezentują na forum klasy, czego dowiedzieli się od koleżanki/kolegi.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na plan mieszkania rodziny Neumann (multimedium) i pyta: Was fällt euch auf? Wie findet ihr diese Wohnung?

  • Uczniowie zapisują swoje wypowiedzi na osobnych kartkach, a następnie umieszczają te kartki na tablicy. Wybrany uczeń odczytuje wypowiedzi wszystkich uczniów.

  • Uczniowie zapoznają się z opisem mieszkania (Mapa interaktywna), a następnie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień jego zrozumienia, wykorzystując do tego Übung 1–3 w części Mapa interaktywna. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z opisem mieszkania, uzupełniają informacje podanymi wyrazami.

  • Nauczyciel sprawdza zrozumienie treści opisu mieszkania przez uczniów, zadając wybranym uczniom pytania zawarte w Übung 4 w części Mapa interaktywna. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  • Nauczyciel rozpoczyna wypowiedź: Ich war bei Familie Neumann zu Besuch und ich habe im Kinderzimmer einen flauschigen Teppich und einen großen Schreibtisch vor dem Fenster gesehen, a następnie prosi uczniów o dodawanie na podstawie zaprezentowanego przykładu własnych zdań. Uczniowie powtarzają nazwy mebli oraz użycie przyimka z rzeczownikiem w celowniku.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie zapoznają się z Aufgabe 7 w części Sprawdź się, a następnie na osobnych kartkach formułują wiadomość na zadany temat. Nauczyciel zbiera kartki, tasuje je i rozdaje uczniom. Każdy uczeń zapoznaje się z wypowiedzią kolegi/koleżanki z klasy. Dwoje wybranych uczniów przedstawia na forum klasy przeczytaną w wiadomości opinię koleżanki/kolegi.

Praca domowa

Uczniowie zapoznają się z wpisem na forum internetowym o teorii trzech skór Hundertwassera i odpowiadają pisemnie na ten post (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej

  • Przed lekcją: uczniowie w ramach metody lekcji odwróconej zapoznają się z multimedium, tworzą zestaw pytań dotyczących wyposażenia mieszkania.

  • W trakcie lekcji: uczniowie umieszczają przygotowane pytania w „skrzynce pytań”. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie rywalizują ze sobą, losując pytania i udzielając na nie odpowiedzi.

  • Po lekcji: uczniowie uzupełniają opis mieszkania i jego wyposażenia o np. dodatkowe przymiotniki określające poszczególne elementy wyposażenia lub porównują jedno z pomieszczeń z pomieszczeniem we własnym mieszkaniu.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec