Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

Wielcy odkrywcy, straszni konkwistadorzy.

Grupa docelowa

szkoła podstawowa, klasa 6;

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń wyjaśnia przyczyny i ocenia wpływ odkryć geograficznych na życie społeczno‑gospodarcze i kulturowe Europy i Nowego Świata.

Kształtowane kompetencje ogólne:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  • prezentuje dokonania Vasco da Gamy, Krzysztofa Kolumba, Ferdynanda Magellana,

  • potrafi wskazać na mapie trasy odkryć oraz odkryte lądy,

  • prezentuje najważniejszych konkwistadorów,

  • ocenia skutki konkwisty dla ludności Nowego Świata,

  • potrafi opisać, czym był handel trójkątny,

  • wie czym są i wymienia towary kolonialne.

Metody/techniki kształcenia:

  • metody programowane z wykorzystaniem e‑podręcznika, z użyciem multimediów;

  • metody aktywizujące: dyskusja, mapa mentalna;

  • metody podające: pogadanka, wykład;

  • metody praktyczne: praca z tekstem źródłowym, praca z mapą.

Formy organizacji pracy

  • indywidualna

  • zbiorowa

  • grupowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, zgodne z podstawą programową i etapem edukacyjnym.

Nauczyciel prezentuje uczniom mapę Jedwabnego Szlaku dostępną na stronie Wikipedii

(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/Transasia_trade_routes_1stC_CE_gr2.png)

Jednocześnie tłumaczy jego znaczenie. Wspomina, jakie towary były nim przewożone. Następnie wspomina o upadku Konstantynopola w 1453 roku oraz zajęciu Bliskiego Wschodu przez Turków Osmańskich.

Następnie wspólnie z uczniami tworzy na tablicy mapę myśli dotyczącą przyczyn odkryć geograficznych. Na mapie powinny znaleźć się najważniejsze przyczyny:

  • poszukiwanie drogi morskiej do Indii.

  • chęć sprowadzenie przypraw i towarów luksusowych do Europy.

  • usadowienie się Turków w basenie Morza Śródziemnego.

  • rozwój techniki morskiej (karawela) i wykorzystywanie w nawigacji przyrządów(kompas, busola, astrolabium)

  • rozwój nauk geograficznych w Europie

.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel zapowiada wyświetlenie filmu edukacyjnego pt. Wielcy odkrywcy, straszni konkwistadorzy.

Przed rozpoczęciem projekcji nauczyciel pyta uczniów, jakie znaczenie miały wielkie odkrycia geograficzne. Jest to okazja do zainicjowania krótkiej dyskusji na temat znanych uczniom żeglarzy oraz motywów ich wypraw. W pierwszej części filmu poleca uczniom wynotować nazwiska żeglarzy oraz ich dokonania.

Uczniowie oglądają fragment filmu do końca opowieści o wyprawie Magellana (05:33).

Po zakończeniu projekcji pierwszego fragmentu filmu, nauczyciel inicjuje rozmowę na temat Henryka Żeglarza. Tłumaczy skąd pochodzi przydomek władcy, który chociaż sam nie żeglował, dbał o budowę floty i sponsorował wyprawy. Następnie pokazuje uczniom mapę świata, np. na Google Maps. Chętni uczniowie mają za zadanie pokazać na mapie trasy wypraw poszczególnych żeglarzy.

Nauczyciel poleca uczniom wykonać ćwiczenia interaktywne oznaczone numerami 1‑5. Mają one usystematyzować dotychczasową wiedzę uczniów. Po ich wykonaniu podają odpowiedzi i wspólnie z nauczycielem omawiają rozwiązanie zadań.

Przed projekcją kolejnej części filmu nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Grupa pierwsza ma znaleźć informacje dotyczące osiągnięć Inków, grupa druga informacje dotyczące osiągnięć cywilizacji Azteków. Po ok 5 minutach uczniowie wymieniają się informacjami.

Przed przystąpieniem do obejrzenia kolejnego fragmentu nauczyciel prosi uczniów aby zwrócili uwagę na skutki odkryć geograficznych. Uczniowie oglądają drugi fragment filmu (Blok Konkwista i jej skutki).

Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat skutków odkryć geograficznych oraz zmian, jakie zaszły w Europie i na świecie. Zachęca uczniów, aby wyrazili swoje opinie na temat wpływu odkryć na cywilizacje prekolumbijskie.

Nauczyciel wraz z uczniami wspólnie tworzy definicję słowa kolonizacja. Jeśli uczniowie mają problem, ze sformułowaniem pojęcia odsyła ich do słowniczka. Następnie inicjuje dyskusję na temat wpływu kolonizacji na wzrost znaczenia Hiszpanii i Portugalii na arenie międzynarodowej.

Nauczyciel poleca uczniom wykonać ćwiczenia interaktywne oznaczone numerami 6‑10 Mają one usystematyzować dotychczasową wiedzę uczniów. Po ich wykonaniu podają odpowiedzi i wspólnie z nauczycielem omawiają rozwiązanie zadań.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel pyta uczniów, dlaczego ludzie wyjeżdżają dzisiaj za granicę i udają się w dalekie podróże. Kieruje rozmową w taki sposób, aby uczniowie zwrócili uwagę na aspekt ekonomiczno‑gospodarczy (wyjazdy związane z pracą, poprawą sytuacji materialnej). Następnie prosi o ponowne wymienienie przyczyn wypraw w XV wieku. Wspólnie z uczniami dochodzi do konkluzji, że zarówno u schyłku średniowiecza, jak i dziś znaczący wpływ na wyjazdy miał czynnik gospodarczy.

Następnie nauczyciel inicjuje pogadankę syntezującą, wykorzystując stronę Podsumowanie. Uczniowie formułują wnioski i oceniają wiedzę zdobytą w czasie lekcji.

1

Praca domowa

( w porozumieniu z nauczycielem informatyki, z którym uczniowie na kolejnych lekcjach będą przygotowywać komiks)

Wybierzcie jednego spośród wielkich odkrywców i zbierzcie na jego temat jak najwięcej informacji. Przygotujcie projekt komiksu, który wykonacie na kolejnej lekcji informatyki.

mc6f308e66508ccdb_1519378789093_0

Metryczka

Tytuł

Wielcy odkrywcy, straszni konkwistadorzy

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego w‑materiał się odnosi

Odkrywcy

Wielkie cywilizacje (podbój Peru)

Przedmiot

historia

Etap edukacyjny

szkoła podstawowa, klasa 6; gimnazjum, klasa 2

Podstawa programowa

16. Wielkie odkrycia geograficzne. Uczeń:

1) sytuuje w czasie i przestrzeni wyprawy Krzysztofa Kolumba, Vasco da Gamy, Ferdynanda Magellana oraz sytuuje w przestrzeni posiadłości kolonialne Portugalii i Hiszpanii;

2) ocenia wpływ odkryć geograficznych na życie społeczno‑gospodarcze i kulturowe Europy oraz dla Nowego Świata.

Nowa podstawa programowa

Wielkie odkrycia geograficzne. Uczeń:

1) wyjaśnia przyczyny iocenia wpływ odkryć geograficznych na życie społeczno‑gospodarcze i kulturowe Europy oraz Nowego Świata;

2)umieszcza w czasie i przestrzeni wyprawy Krzysztofa Kolumba, Vasco d aGamy, Ferdynanda Magellana oraz sytuu je w przestrzeni posiadłości kolonialne PortugaliiiHiszpanii.

Kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym,

5) umiejętność uczenia się,

6) kompetencje społeczne i obywatelskie,

7) świadomość i ekspresja kulturalna.

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski;

  • dostrzega w narracji historycznej warstwę informacyjną, wyjaśniającą i oceniającą;

  • wyjaśnia związki przyczynowo‑skutkowe analizowanych wydarzeń, zjawisk i procesów historycznych;

  • wyjaśnia znaczenie poznawania przeszłości dla rozumienia świata współczesnego.