Dla nauczyciela
Autorka: Marzenna Śliwka
Przedmiot: Język polski
Temat: Adam Zagajewski – czym jest poezja i sztuka?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega koncepcja sztuki i poezji w twórczości Adama Zagajewskiego,
charakteryzuje sposób przedstawienia czasu w wierszu Poezja jest poszukiwaniem blasku,
interpretuje motyw światła w wierszu Poezja jest poszukiwaniem blasku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Mapa myśli” i wykonują polecenie 1.
Nauczyciel przygotowuje kilka obrazów, w których ważnym elementem jest światło (zob. Materiały pomocnicze).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami lekcji. Następnie wyświetla na tablicy pytanie: Czym dla Ciebie są sztuka i poezja? i prosi uczniów o zapis własnych refleksji. Notatki zostają odczytane na głos.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy przygotowaną galerię obrazów. Prosi uczniów o podzielenie się wrażeniami. Zadaje pytania: Jaką funkcję pełni światło w malarstwie? Które elementy są wyraźniejsze dzięki plamom światła? Co symbolizuje światło? Na tablicy pojawia się cytat: „Światło i cień to najpewniejsze środki do poznawania kształtów wszystkich ciał” (Leonardo da Vinci).
Jeden z uczniów odczytuje wiersz Zagajewskiego. Nauczyciel rozpoczyna rozmowę na temat odbioru tekstu.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–3 (sekcja: „Sprawdź się”).
Na tablicy nauczyciel wyświetla jednocześnie dwa zdjęcia przedstawiające światło (np. świeca) i czas (klepsydra). Prosi uczniów o określenie symboliki. W dalszej części uczniowie wykonują ćwiczenia 5–7 z sekcji „Sprawdź się”. Następuje dzielenie się wnioskami, które nauczyciel komentuje.
Uczniowie wykonują w parach polecenie 2 z sekcji „Mapa myśli”. Po określonym czasie kilkoro uczniów prezentuje odpowiedzi. Nauczyciel udziela komentarza zwrotnego.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla cytat:
Zagajewski jest świeckim mistykiem. (…) Pod jego piórem wiersz koncentrycznie zwija się do samej istoty, do rdzenia, w taki sposób jak biała róża światła obraca się w Raj w finale »Boskiej Komedii«, nietykalna w swej niewinności. U niego dusza jest tak widoczna w swoich przejawach, jak rzeczywista tkanina, jak liście lipy lub para zniszczonych buciorów. Duszę można odnaleźć nawet w czarnym, zatrutym kanale
. (Derek Walcott). Prosi uczniów, by skomentowali tę wypowiedź w kontekście lekcji i interpretacji wiersza A. Zagajewskiego.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 8 (sekcja: „Sprawdź się”).
Materiały pomocnicze:
• Władysław Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 1990.
• Anna Czabanowska‑Wróbel, „i cień i światło…” O twórczości Adama Zagajewskiego, Kraków 2015.
• Anna Czabanowska‑Wróbel, Poszukiwanie blasku: o poezji Adama Zagajewskiego, Kraków 2015.
• Propozycje obrazów:
G. van Honthorts, Chrystus przed Kajfaszem, 1616,
G. de la Tour, Pokutująca Magdalena, ok. 1640,
H. Steenwyck, Martwa natura, 1640,
J. Vermeer, Mleczarka, 1658,
W. Blake, Stworzenie świata (Urizen stwarzający świat) , 1794,
W. Turner, Flint Castle, 1838,
C. Monet, Impresja – Wschód słońca, 1872.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.