Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.13.2
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Die unruhige Erde/Niespokojna Ziemia
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania i relacjonowania wydarzeń oraz wypowiadania się na temat klęsk żywiołowych, ich przyczyn oraz skutków
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje wspomnienia osób, które przeżyły tsunami;
opisuje wystąpienie tsunami na Oceanie Indyjskim;
przedstawia przeżycia świadków tsunami.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
otrzymuje informację zwrotną;
sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie fragmentów zdań ze sobą, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (wiedza ogólna).
Metody i formy nauczania:
podejście humanistyczne,
podejście komunikacyjne,
podająca – pogadanka, opis, wyjaśnianie,
aktywizująca – dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji na temat tsunami – przyczyn ich powstawania oraz pierwszego udokumentowanego tsunami na wyspach greckich. Następnie prosi uczniów o odpowiedź na pytanie Wisst ihr, wann und wo das größte und verheerendste Tsunami in letzter Zeit stattgefunden hat?
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu: Klęski żywiołowe – rodzaje, przyczyny, skutki. Uczniowie zapisują zwroty na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi, aby uczniowie przyjrzeli się zdjęciu z sekcji Przeczytaj, i pyta Was stellt es dar?
Następnie uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka).
Uczniowie w parach wykonują zadania do tekstu (Übung 1–3 z sekcji Przeczytaj).
Nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np. Was hast du aus dem Text erfahren? Was hast du interessant gefunden?
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z tytułem multimedium w części Plik audio Der Tag, der mein Leben verändert hat i odpowiedzieli na pytanie Wovon handelt der Text?
Uczniowie słuchają pliku audio. Podczas słuchania wybierają prawidłowe odpowiedzi (Übung 1 z sekcji Plik audio). Następnie budują zdania, używając mowy zależnej, oraz tłumaczą fragmenty zdań na język niemiecki (Übung 2–3 z sekcji Plik audio).
Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy. Słuchają pliku audio ponownie, notują równocześnie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Po wypisaniu pytań sprawdzają poprawność i notują właściwe odpowiedzi. Uczniowie każdej grupy uzgadniają między sobą wspólne pytania (około 6–7), które zadadzą innej grupie. Po uzgodnieniu wspólnych pytań grupy zadają sobie naprzemiennie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Uczniowie udzielają informacji zwrotnej odnośnie do prawidłowych odpowiedzi.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi opisują tsunami, które nawiedziło kilka państw w rejonie Oceanu Indyjskiego w 2004 roku. Każdy uczeń dodaje jedno zdanie do opisu.
Praca domowa
Nauczyciel prosi uczniów, aby znaleźli informacje na temat fali tsunami w Japonii w 2011 roku albo innej katastrofy naturalnej i zrelacjonowali te wydarzenia w formie notatki prasowej, uwzględniającej najważniejsze pytania: Wo? Wann? Wie stark war das Beben? Wie viele Opfer gab es? Was wurde zerstört?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa; uczniowie przygotowują fiszki do tematu;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm); uczniowie w parach wcielają się w role Sophie i osoby przeprowadzającej z nią wywiad, na podstawie usłyszanego tekstu w Pliku audio próbują odtworzyć przeprowadzony wywiad; wybrane pary prezentują wywiady na forum klasy;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu; uczniowie przygotowują quiz w formie online (zawierający słownictwo i zwroty z e‑materiału), wymieniają się quizami, udostępniając kody QR.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0