Imię i nazwisko autora lekcji: Paweł Przywara

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Tipps zum cleveren Einkaufen/Wskazówki, jak mądrze robić zakupy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności udzielania rad na temat świadomego robienia zakupów.

Doskonalenie umiejętności opisywania zakupu produktów regionalnych i ekologicznych.

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, promocja i reklama, korzystanie z usług, reklamacja);
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
8) przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART

Uczeń:

  • rozpoznaje rady związane ze świadomym robieniem zakupów;

  • opowiada, gdzie i jak można kupić świeże produkty, które pochodzą z upraw regionalnych i ekologicznych;

  • przedstawia korzyści wynikające z zakupu produktów regionalnych i ekologicznych.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi dziedzinami życia;

  • pracuje na autentycznych materiałach językowych;

  • sam decyduje o tym, jakie informacje przedstawić na forum internetowym;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się:

  • odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych lub pozajęzykowych – film, zdjęcia, diagramy;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej  – robienie streszczeń i notatek;

  • używanie obrazu i dźwięku – wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego oraz używanie skojarzeń wzrokowych.

Metody, techniki i formy pracy:

  • podająca – techniki: praca z tekstem źródłowym; praca z prezentacją multimedialną;

  • praktyczna – techniki: analiza wykresu/grafiki;

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna, praca w grupie

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (prezentacja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, wprowadzając ten temat, może zastosować metodę odwróconej lekcji. Poleca uczniom, z wyprzedzeniem, aby przygotowali się do wystąpienia w stylu TED Talks. Temat wystąpienia:

Werden in deiner Familie regionale (Bio-) Lebensmittel gekauft? Warum (nicht)? Warum erfreuen sich regionale (Bio-) Lebensmittel wachsender Beliebtheit?

  1. Wskazówki dla uczniów:

2a) zbierzcie 10 argumentów „za” i/lub „przeciw” – przygotujcie tłumaczenia najważniejszych zwrotów, tak żebyście czuli się pewnie podczas wystąpienia;

2b) przygotowując się do wystąpienia:

  • zapoznajcie się z tekstem wprowadzenia do lekcji, tekstem źródłowym Unsere Tipps: Einkaufen auf dem Wochenmarkt oraz prezentacją multimedialną w tym e‑materiale;

  • weźcie pod uwagę argumenty, które są tam wymieniane, oraz słownictwo;

2c) spójrzcie na wskazówki w Übung 3 w części Przeczytaj;

2d) zapytajcie swoją rodzinę lub znajomych, jakie jest ich zdanie na temat zakupów na bazarku; czy chętnie kupują lokalne produkty, dlaczego, co mogliby polecić?

2e) wybierzcie się sami na najbliższy bazarek, sprawdźcie ceny niektórych produktów i porównajcie je z cenami w supermarkecie; spróbujcie ocenić jakość tych produktów w stosunku do produktów supermarketowych;

2f) sprawdźcie w Internecie, czy w okolicy są jakieś lokalne firmy produkujące np. sery, miody, wędliny, dżemy itp. Jak je reklamują, gdzie sprzedają, w jakich cenach? Czy zdecydowalibyście się na zakup tych produktów? Dlaczego?

b) Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi kilkoro uczniów, aby wczuli się w rolę mówców TED Talks i zaprezentowali swoje argumenty na temat: Werden in deiner Familie regionale (Bio-)Lebensmittel gekauft? Warum (nicht)? Warum erfreuen sich regionale (Bio-)Lebensmittel wachsender Beliebtheit?

  2. Zadaniem pozostałych uczniów jest zanotowanie najważniejszych lub najciekawszych punktów wystąpienia. Po kilku wystąpieniach nauczyciel proponuje wspólne zapisanie na tablicy (lub ekranie komputera, jeśli nauka odbywa się zdalnie, wykorzystując do tego dostępne darmowe aplikacje lub zapisując argumenty na wspólnym czacie) argumentów „za” i „przeciw”.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy (w warunkach pracy zdalnej uczniowie mogą pracować indywidualnie) i poleca, aby sformułowali 6 wskazówek na temat: Jak kupować mądrze? (Aufgabe 6 w części Sprawdź się). W przypadku wątpliwości nauczyciel wskazuje uczniom odpowiednie słownictwo, które pojawia się w ćwiczeniach do lekcji.

c) Faza podsumowująca:

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy (w warunkach pracy zdalnej uczniowie mogą pracować indywidualnie) i poleca, aby każda grupa wyobraziła sobie, że prowadzi sklep z żywnością ekologiczną. Jak uczniowie zorganizowaliby to przedsięwzięcie? Nauczyciel wskazuje uczniom, aby uwzględnili:

  • gdzie byłaby najlepsza lokalizacja ich sklepu?

  • jakie produkty chcieliby sprzedawać?

  • od kogo/skąd będą zamawiać towary?

  • jak zareklamują swój sklep?

Praca domowa:

Sformułuj wpis na forum „Kupuję świadomie” – wykorzystaj wskazówki w Aufgabe 8 w części Sprawdź się.

Inne możliwości realizacji materiału:

  • w warunkach stacjonarnych – przy realizacji Übung 3 w sekcji Prezentacja multimedialna można zastosować dialogizację wypowiedzi uczniów – uczniowie mogą zadawać sobie pytania naprzemiennie

Materiały pomocnicze:

Inspiracją dla nauczycieli mogą być materiały przygotowane przez Bundesanstalt für Landwirtschaft und Ernährung; na stronie internetowej instytucji można znaleźć wiele aktualnych artykułów/scenariuszy lekcji, związanych z tematyką lekcji, także dostępnych bezpłatnie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:

  • przed lekcją: przygotowanie galerii zdjęć na temat Cleveres Einkaufen;

  • w trakcie lekcji: praca z materiałem wizualnym (opis zdjęć);

  • po lekcji: wykorzystanie do utrwalenia słownictwa z zakresu tematycznego: Zakupy i usługi.

Wykaz źródeł:

  1. Paweł Przywara, Unsere Tipps: Einkaufen auf dem Wochenmarkt.

  2. www.duden.de

  3. www.pons.de