Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Symbolizm w poezji Kazimierza Przerwy‑Tetmajera
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskazuje cechy symbolizmu w poezji K. Przerwy‑Tetmajera,
interpretuje wiersze K. Przerwy‑Tetmajera, rozpoznając zastosowane przez poetę środki wyrazu artystycznego,
rozpoznaje cechy symbolizmu w malarstwie z epoki,
charakteryzuje tematykę symbolistycznych dzieł literackich i malarskich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Symbolizm w poezji Kazimierza Przerwy‑Tetmajera”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Animacja” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta, jakie cechy symbolizmu zapamiętali uczniowie z tekstu zamieszczonego w e‑materiale oraz filmu. Jedna osoba zapisuje propozycje pozostałych uczniów na tablicy w formie prostej mapy myśli.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i na podstawie przeczytanego tekstu w sekcji „Przeczytaj” układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na ilość poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie zapoznają się z filmem, a następnie, w parach, wykonują ćwiczenia 1 i 2 z tej sekcji.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują następujące ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”: 1, 3, 5, 6. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
W ramach zadania domowego uczniowie wykonują ćw. 7 lub 8 z sekcji „Sprawdź się” (do wyboru). Szczególnie zainteresowane osoby mogą wykonać polecenie: Wybierz jeden z symbolistycznych wierszy Kazimierza Przerwy‑Tetmajera i zaproponuj własną interpretację symbolu, który się w nim znajduje.
Materiały pomocnicze:
Artur Hutnikiewicz, Młoda Polska, Warszawa 1994
Justyna Bajda, Młoda Polska, Wrocław 2003
Malarstwo polskiego symbolizmu, Culture.pl
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Animacja” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.