Numer e‑materiału: 3.2.14.7

Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język niemiecki)

Temat zajęć: Welttage: Anlass zur Reflexion und Engagement/Światowe Dni: okazja do refleksji i zaangażowania

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania i wyrażania opinii na temat problemów społecznych akcentowanych przez ONZ za pomocą światowych dni.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, osobisty system wartości, autorytety);
14) państwo i społeczeństwo (np. wydarzenia i zjawiska społeczne, urzędy, organizacje społeczne i międzynarodowe, problemy współczesnego świata).
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje krótko status i cele Organizacji Narodów Zjednoczonych;

  • analizuje przyczyny ustanawiania światowych dni;

  • formułuje wpis na blogu, w którym opisze jeden ze światowych dni.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • sam decyduje, jakich informacji wyszuka na pracę domową;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe:

  • stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń –  używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego);

strategie kognitywne:

  • stosowanie technik strukturalnych – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub znalezienia określonych szczegółów;

strategie kompensacyjne:

  • pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;

strategie społeczne:

  • zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów);

  • współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody i formy nauczania:

  • podająca: wyjaśnianie;

  • aktywizująca – praca w grupach eksperckich, burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja 2D),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • ewentualnie: kartki z pytaniami dla grup eksperckich.

Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy datę der 21. März i prosi uczniów, aby zastanowili się, z czym kojarzy im się ta data. Jeśli wśród odpowiedzi uczniów nie padną informacje na temat obchodzonych w tym terminie światowych dni, nauczyciel uzupełnia te informacje i podaje, że oprócz pierwszego dnia wiosny obchodzony jest wówczas:
    a) Światowy Dzień Zespołu Downa (Welttag des Down‑Syndroms),
    b) Międzynarodowy Dzień Walki z Dyskryminacją Rasową (Internationaler Tag zur Beseitigung der rassistischer Diskriminierung),
    c) Światowy Dzień Poezji (Welttag der Poesie),
    d) Międzynarodowy Dzień Lasu (Internationaler Tag des Waldes).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup i zapisuje na tablicy pojęcie Welttag, od którego rysuje pięć rozgałęzień: Kultur/Politik/Ökologie/Gesellschaft/Gesundheit. Każda grupa ma za zadanie zastanowić się, na jakie problemy ONZ próbuje nam zwrócić uwagę za pomocą światowych dni w podanych obszarach.

  • Następnie uczniowie podają przykładowe problemy: Kultur (Erfindung des Radios/immer weniger Bücherleser/…), Politik (politische Unruhen/Völkermörder/Verfolgungen/…), Ökologie (Umweltverschmutzung/Verschmutzung der Wälder und der Flüsse/…) Gesellschaft (Obdachlosigkeit/Armut/Ungleichheit/Bildung …), Gesundheit (Behinderungen/ältere Menschen/seltene Krankheiten/…).

  • Nauczyciel uzupełnia i koryguje poprawność wypowiedzi oraz zapisuje propozycje uczniów na tablicy, tworząc mapę pojęć.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu „Welttage im Kalender der Vereinten Nationen”. Sprawdzają znaczenie niezrozumiałych fragmentów/wyrazów, korzystając ze stworzonej mapy pojęć oraz wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Wykonują polecenia do tekstu.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3‑4 grupy eksperckie składające się z 5 osób. Każda osoba otrzymuje pojęcie (światowy dzień), którym będzie się dokładniej zajmować: Welttoilettentag/Weltblutspendetag/Welttag der Pressefreiheit/Internationaler Tag zur Bekämpfung von Hetze/Weltbienentag.

  • Następnie nauczyciel proponuje uczniom obejrzenie animacji. Prosi, aby uczniowie zwrócili uwagę na następujące informacje:

    • Wann feiert man den Welttag?

    • Warum wurde der Welttag an diesem Tag gefeiert?

    • Wozu wurde der Welttag ausgerufen?

  • Po obejrzeniu animacji osoby, którym przydzielono w grupach te same światowe dni, spotykają się przy stolikach i ustalają odpowiedzi, wymieniają się informacjami, uzupełniają je. Następnie wracają do swoich grup i przedstawiają krótko odpowiedzi na pytania.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadań podsumowujących oraz zwraca uwagę na użycie w nich konstrukcji „ um … zu”.

c) Faza podsumowująca

  • W celu dalszego doskonalenia umiejętności informowania oraz wyrażania opinii na temat działalności ONZ za pomocą światowych dni uczniowie:

    • decydują o prawdziwości informacji dotyczących Organizacji Narodów Zjednoczonych (Aufgabe 1);

    • łączą polskie nazwy światowych dni z ich niemieckimi odpowiednikami (Aufgabe 2)

    • dopasowują ilustrację do właściwego światowego dnia (Aufgabe 3);

    • uzupełniają opisy światowych dni brakującymi informacjami (Aufgabe 4);

    • przekształcają części zdań dotyczące światowych dni z wykorzystaniem konstrukcji „um...zu” (Aufgabe 5) oraz oznaczają poprawność wypowiedzi dotyczących światowych dni (Aufgabe 6).

  • Uczniowie w parach uzasadniają wybór zdjęcia, które umieściliby na plakacie promującym Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych (Aufgabe 7 w sekcji Sprawdź się).

Praca domowa:

  • Uczniowie opisują w formie postu jeden z wybranych przez siebie światowych dni pamięci ( Aufgabe 8 w sekcji Sprawdź się). Swoje posty mogą ozdobić zdjęciami/grafiką/rysunkami. Takie prace w formie plakatu można po prezentacji i ocenieniu zawiesić na tablicy korkowej jako gazetkę zatytułowaną: Welttage – Weltprobleme.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: uczniowie przygotowują logo/symbole organizacji międzynarodowych oraz główne informacje na temat tych organizacji;

  • w trakcie lekcji: uczniowie podzieleni na grupy, losują jeden z obszarów działania ONZ, opracowują jak najwięcej informacji na ten temat, przedstawiają reszcie klasy, pozostali uczniowie zadają dodatkowe pytania grupie prezentującej;

  • po lekcji: uczniowie przygotowują quiz w formie online na temat ONZ - na następnej lekcji, w ramach powtórki, uczniowie wymienią się quizami i utrwalą poruszane zagadnienia.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec