Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.14.7
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: Język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Welttage: Anlass zur Reflexion und Engagement/Światowe Dni: okazja do refleksji i zaangażowania
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania i wyrażania opinii na temat problemów społecznych akcentowanych przez ONZ za pomocą światowych dni.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje krótko status i cele Organizacji Narodów Zjednoczonych;
analizuje przyczyny ustanawiania światowych dni;
formułuje wpis na blogu, w którym opisze jeden ze światowych dni.
Cele motywacyjne
Uczeń:
sam decyduje, jakich informacji wyszuka na pracę domową;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego);
strategie kognitywne:
stosowanie technik strukturalnych – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podająca: wyjaśnianie;
aktywizująca – praca w grupach eksperckich, burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (animacja 2D),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
ewentualnie: kartki z pytaniami dla grup eksperckich.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel zapisuje na tablicy datę der 21. März i prosi uczniów, aby zastanowili się, z czym kojarzy im się ta data. Jeśli wśród odpowiedzi uczniów nie padną informacje na temat obchodzonych w tym terminie światowych dni, nauczyciel uzupełnia te informacje i podaje, że oprócz pierwszego dnia wiosny obchodzony jest wówczas:
a) Światowy Dzień Zespołu Downa (Welttag des Down‑Syndroms),
b) Międzynarodowy Dzień Walki z Dyskryminacją Rasową (Internationaler Tag zur Beseitigung der rassistischer Diskriminierung),
c) Światowy Dzień Poezji (Welttag der Poesie),
d) Międzynarodowy Dzień Lasu (Internationaler Tag des Waldes).Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup i zapisuje na tablicy pojęcie Welttag, od którego rysuje pięć rozgałęzień: Kultur/Politik/Ökologie/Gesellschaft/Gesundheit. Każda grupa ma za zadanie zastanowić się, na jakie problemy ONZ próbuje nam zwrócić uwagę za pomocą światowych dni w podanych obszarach.
Następnie uczniowie podają przykładowe problemy: Kultur (Erfindung des Radios/immer weniger Bücherleser/…), Politik (politische Unruhen/Völkermörder/Verfolgungen/…), Ökologie (Umweltverschmutzung/Verschmutzung der Wälder und der Flüsse/…) Gesellschaft (Obdachlosigkeit/Armut/Ungleichheit/Bildung …), Gesundheit (Behinderungen/ältere Menschen/seltene Krankheiten/…).
Nauczyciel uzupełnia i koryguje poprawność wypowiedzi oraz zapisuje propozycje uczniów na tablicy, tworząc mapę pojęć.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu „Welttage im Kalender der Vereinten Nationen”. Sprawdzają znaczenie niezrozumiałych fragmentów/wyrazów, korzystając ze stworzonej mapy pojęć oraz wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Wykonują polecenia do tekstu.
Nauczyciel dzieli uczniów na 3‑4 grupy eksperckie składające się z 5 osób. Każda osoba otrzymuje pojęcie (światowy dzień), którym będzie się dokładniej zajmować: Welttoilettentag/Weltblutspendetag/Welttag der Pressefreiheit/Internationaler Tag zur Bekämpfung von Hetze/Weltbienentag.
Następnie nauczyciel proponuje uczniom obejrzenie animacji. Prosi, aby uczniowie zwrócili uwagę na następujące informacje:
Wann feiert man den Welttag?
Warum wurde der Welttag an diesem Tag gefeiert?
Wozu wurde der Welttag ausgerufen?
Po obejrzeniu animacji osoby, którym przydzielono w grupach te same światowe dni, spotykają się przy stolikach i ustalają odpowiedzi, wymieniają się informacjami, uzupełniają je. Następnie wracają do swoich grup i przedstawiają krótko odpowiedzi na pytania.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadań podsumowujących oraz zwraca uwagę na użycie w nich konstrukcji „ um … zu”.
c) Faza podsumowująca
W celu dalszego doskonalenia umiejętności informowania oraz wyrażania opinii na temat działalności ONZ za pomocą światowych dni uczniowie:
decydują o prawdziwości informacji dotyczących Organizacji Narodów Zjednoczonych (Aufgabe 1);
łączą polskie nazwy światowych dni z ich niemieckimi odpowiednikami (Aufgabe 2)
dopasowują ilustrację do właściwego światowego dnia (Aufgabe 3);
uzupełniają opisy światowych dni brakującymi informacjami (Aufgabe 4);
przekształcają części zdań dotyczące światowych dni z wykorzystaniem konstrukcji „um...zu” (Aufgabe 5) oraz oznaczają poprawność wypowiedzi dotyczących światowych dni (Aufgabe 6).
Uczniowie w parach uzasadniają wybór zdjęcia, które umieściliby na plakacie promującym Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych (Aufgabe 7 w sekcji Sprawdź się).
Praca domowa:
Uczniowie opisują w formie postu jeden z wybranych przez siebie światowych dni pamięci ( Aufgabe 8 w sekcji Sprawdź się). Swoje posty mogą ozdobić zdjęciami/grafiką/rysunkami. Takie prace w formie plakatu można po prezentacji i ocenieniu zawiesić na tablicy korkowej jako gazetkę zatytułowaną: Welttage – Weltprobleme.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: uczniowie przygotowują logo/symbole organizacji międzynarodowych oraz główne informacje na temat tych organizacji;
w trakcie lekcji: uczniowie podzieleni na grupy, losują jeden z obszarów działania ONZ, opracowują jak najwięcej informacji na ten temat, przedstawiają reszcie klasy, pozostali uczniowie zadają dodatkowe pytania grupie prezentującej;
po lekcji: uczniowie przygotowują quiz w formie online na temat ONZ - na następnej lekcji, w ramach powtórki, uczniowie wymienią się quizami i utrwalą poruszane zagadnienia.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0