Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: Biologia
Temat: Nerwy rdzeniowe – przebieg i obszary unerwiane
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wskażesz przebieg i obszary unerwione przez nerwy rdzeniowe.
Wyjaśnisz, na czym polega piętrowe ułożenie nerwów rdzeniowych.
Wskażesz na schemacie rodzaje nerwów rdzeniowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
strategia kształcenia wyprzedzającego;
IBSE.
Metody i techniki nauczania:
analiza tekstu źródłowego;
metoda pięciu kroków;
gra dydaktyczna – quiz.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
schemat obwodowego układu nerwowego;
kartki dla każdego ucznia w kolorze zielonym i czerwonym.
Przed lekcją:
Uczniowie samodzielnie poszukują informacji związanych z tematem lekcji i opracowują je przed zajęciami.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania, np. „W skład jakiego układu nerwowego wchodzą nerwy rdzeniowe?”, „Jaką funkcję pełnią nerwy rdzeniowe?”.
Nauczyciel podaje cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Wyjaśnia zasady pracy z e‑materiałem metodą pięciu kroków:
1 – Pobieżnie przejrzyj tekst z sekcji „Przeczytaj” w e‑materiale.
2 – Zapoznaj się z ćwiczeniami od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się” w e‑materiale.
3 – Dokładnie zapoznaj się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” w e‑materiale.
4 – Wykonaj zadanie znajdujące się przy każdym stanowisku w kopercie (zob. materiały pomocnicze).
5 – Przedstaw wyniki pracy.Nauczyciel wyznacza czas pracy przy każdym stanowisku.
Każda z grup podchodzi do swojego stanowiska pracy i z przygotowanej koperty wyjmuje kartkę z zapisaną treścią zadania (zob. materiały dodatkowe). Uczniowie opracowują odpowiedzi, korzystając z e‑materiału i przygotowanych informacji.
Po upływie wyznaczonego czasu grupy przechodzą na kolejne stanowiska i opracowują zagadnienia ze znajdujących się na nich kopert.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Grupy wspólnie omawiają opracowane rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel czyta zdania podsumowujące lekcje zawarte w materiale pomocniczym (quizie). Uczniowie, jeżeli uznają zdanie za prawdziwe, podnoszą zieloną kartkę, jeżeli za fałszywe – kartkę czerwoną. W wypadku zdań błędnych chętni uczniowie poprawiają je tak, aby były poprawne.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8 zawarte w e‑materiale.
Materiały dodatkowe:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Grafikę interaktywną można również wykorzystać na lekcji o budowie i rodzajach nerwów.