Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: Biologia

Temat: Nerwy rdzeniowe – przebieg i obszary unerwiane

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
7. Regulacja nerwowa. Uczeń:
5) przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
6) Regulacja nerwowa. Uczeń:
g) przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów człowieka,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wskażesz  przebieg i obszary unerwione przez nerwy rdzeniowe.

  • Wyjaśnisz, na czym polega piętrowe ułożenie nerwów rdzeniowych.

  • Wskażesz na schemacie rodzaje nerwów rdzeniowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • strategia kształcenia wyprzedzającego;

  • IBSE.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza tekstu źródłowego;

  • metoda pięciu kroków;

  • gra dydaktyczna – quiz.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • schemat obwodowego układu nerwowego;

  • kartki dla każdego ucznia w kolorze zielonym i czerwonym.

Przed lekcją:

Uczniowie samodzielnie poszukują informacji związanych z tematem lekcji i opracowują je przed zajęciami.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, np. „W skład jakiego układu nerwowego wchodzą nerwy rdzeniowe?”, „Jaką funkcję pełnią nerwy rdzeniowe?”.

  2. Nauczyciel podaje cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Wyjaśnia zasady pracy z e‑materiałem metodą pięciu kroków: 
    1 – Pobieżnie przejrzyj tekst z sekcji „Przeczytaj” w e‑materiale.
    2 – Zapoznaj się z ćwiczeniami od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się” w e‑materiale.
    3 – Dokładnie zapoznaj się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” w e‑materiale.
    4 – Wykonaj zadanie znajdujące się przy każdym stanowisku w kopercie (zob. materiały pomocnicze).
    5 – Przedstaw wyniki pracy.

  2. Nauczyciel wyznacza czas pracy przy każdym stanowisku.

  3. Każda z grup podchodzi do swojego stanowiska pracy i z przygotowanej koperty wyjmuje kartkę z zapisaną treścią zadania (zob. materiały dodatkowe). Uczniowie opracowują odpowiedzi, korzystając z e‑materiału i przygotowanych informacji.

  4. Po upływie wyznaczonego czasu grupy przechodzą na kolejne stanowiska i opracowują zagadnienia ze znajdujących się na nich kopert.

  5. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

  6. Grupy wspólnie omawiają opracowane rozwiązania.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel czyta zdania podsumowujące lekcje zawarte w materiale pomocniczym (quizie). Uczniowie, jeżeli uznają zdanie za prawdziwe, podnoszą zieloną kartkę, jeżeli za fałszywe – kartkę czerwoną. W wypadku zdań błędnych chętni uczniowie poprawiają je tak, aby były poprawne.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8 zawarte w e‑materiale.

Materiały dodatkowe:

R1bfU8dDYUjJE

Pobierz załącznik

Załącznik 1. Zadania dla grup.
Plik PDF o rozmiarze 85.83 KB w języku polskim
RINjdtm9TAraa

Pobierz załącznik

Załącznik 2. Quiz „Nerwy rdzeniowe”.
Plik PDF o rozmiarze 75.35 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafikę interaktywną można również wykorzystać na lekcji o budowie i rodzajach nerwów.