| |
| |
| Prędkość średnia i prędkość chwilowa |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne: I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy: Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 3) prowadzi obliczenia szacunkowe i poddaje analizie otrzymany wynik; 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. II. Mechanika. Uczeń: 2) posługuje się do opisu ruchów wielkościami wektorowymi: przemieszczenie, prędkość i przyspieszenie wraz z ich jednostkami. Zakres rozszerzony - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 3) prowadzi obliczenia szacunkowe i poddaje analizie otrzymany wynik; 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe); 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. II. Mechanika. Uczeń: 3) opisuje ruchy postępowe, posługując się wielkościami wektorowymi: przemieszczeniem, prędkością i przyspieszeniem wraz z ich jednostkami. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
opisuje, czym jest prędkość średnia i chwilowa,
wskazuje różnice pomiędzy tymi wielkościami,
stosuje definicję prędkości średniej i chwilowej do różnych przykładów ruchu,
analizuje i interpretuje różne sytuacje, w których istotne jest rozróżnienie pomiędzy prędkością średnią i chwilową,
ocenia, czy w danej sytuacji mowa jest o prędkości średniej czy chwilowej.
|
| |
| |
| |
| komputer z rzutnikiem – jeśli na lekcji ma być wyświetlany film‑samouczek |
| |
|
|
Uczniowie oglądają film samouczek w ramach pracy domowej. Na początku lekcji nauczyciel rozmawia z uczniami na temat tego, czego dowiedzieli się z filmu i wyjaśnia ewentualne wątpliwości. |
|
Uczniowie podają przykłady sytuacji, w której ważna jest prędkość chwilowa, takich, w których ważna jest prędkość średnia oraz szybkość. Następnie uczniowie dzielą się na grupy i w każdej grupie analizują przykład podobny do tego, który jest analizowany w filmie samouczku. Przykład może dotyczyć ruchu odbywającego się wzdłuż linii prostej (wtedy warto, by poruszające się ciało przynajmniej raz zmieniło zwrot prędkości) lub ruchu odbywającego się na przykład po torze w kształcie prostokąta lub trójkąta. |
|
W celu zweryfikowania osiągniętych celów uczniowie wspólnie rozwiązują zadania 1, 2 i 3 z zestawu ćwiczeń. |
|
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o prędkości chwilowej i prędkości średniej uczniowie rozwiązują zadania: 4 i 5 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek uczniowie mogą obejrzeć także na początku lekcji. |