Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.9.2
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Traditionelle Bücher oder E‑Books? / Tradycyjne książki czy e‑booki?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat książek i e‑booków
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedyskutuje wady i zalety e‑booków;
wymieni wady i zalety tradycyjnych książek;
wyjaśni, czy woli tradycyjne książki czy e‑booki.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
aktywizująca – dyskusja, burza mózgów, odwrócona lekcja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie zadaje pytania: Czy znacie specjalne urządzenia na książki elektroniczne? Czy korzystaliście z nich kiedykolwiek? Nauczyciel dopytuje, czy według uczniów warto kupić sobie takie urządzenie.
Po krótkiej dyskusji poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i prosi o jego opisanie, zadając pytanie Was seht ihr auf dem Bild? Nauczyciel wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np. Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es …
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie wymieniają różne miejsca, w których można czytać książki (w domu, w parku, w samochodzie, w autobusie, w bibliotece). Każdy uczeń wybiera swoje ulubione miejsce i podaje, jakiego medium woli w tym miejscu używać: książki papierowej czy e‑booka.
Uczniowie czytają wypowiedzi na forum w części Przeczytaj. Nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź, które zdania z Übung 1 są prawdziwe, a które fałszywe.
Uczniowie w parach zaznaczają właściwe odpowiedzi oraz uzupełniają zdania (Übung 2 oraz 3 z części Przeczytaj).
Uczniowie metodą odwróconej lekcji przeprowadzili ankietę wśród swoich rodziców, nauczycieli lub przyjaciół, w której sprawdzali, czy pytani preferują tradycyjne książki czy e‑booki i dlaczego. Uczniowie przedstawiają wyniki swojej ankiety w klasie i porównują, jakie argumenty były najczęściej wymieniane przez respondentów.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali tytuł pliku audio i zastanowili się, o czym jest rozmowa. Uczniowie dzielą się swoimi przypuszczeniami na forum klasy.
Uczniowie słuchają pliku audio i zaznaczają, które informacje są prawdziwe, a które fałszywe, a których informacji nie ma w tekście (Übung 1 i 2 z części Plik audio).
Uczniowie w parach uzupełniają zdania (Übung 3 z części Plik audio).
Uczniowie w parach starają się odtworzyć rozmowę Leonie i Adama. Wybrane pary prezentują dialogi na forum klasy.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli uczniów w ławkach na grupy A oraz B. Grupa A powinna przedstawić zalety e‑booków, a grupa B – ich wady. Na podstawie Aufgabe 7 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby porozmawiali na temat wad i zalet e‑booków. Prosi o ich wymienienie, a sam zapisuje na tablicy przydatne zwroty, np.: Ich finde, dass …, E‑Books sind …, Der Vorteil ist …, Der Nachteil ist …
Praca domowa
Uczniowie odpowiadają w formie pisemnej na pytania Liest du lieber traditionelle Bücher oder E‑Books? Warum?, uzasadniają również swoje zdanie (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: uczniowie czytają wprowadzenie do rozmowy i formułują przypuszczenia, o czym będzie dialog;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z pliku audio do dyskusji o wadach i zaletach e‑booków; uczniowie przygotowują ich listę w formie notatki wizualnej, którą prezentują na forum klasy;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu tematycznego dotyczącego książek oraz e‑booków.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0